Skip to content

הכן רכבך לחורף – מה כדאי לבדוק

בחורף תנאי מזג האוויר ותנאי הדרך קשים יותר - הראות מוגבלת, הכבישים חלקים ורטובים ומערכות הרכב השונות מתנהגות אחרת. לכן, הנהגים נדרשים למיומנויות מיוחדות ולשמירה על כללי זהירות ייחודיים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

במסגרת מבצע בדיקות הבטיחות לרכב, מוצע לכל בעל רכב הנכנס למוסכים המשתתפים במבצע, לערוך בדיקת תקינות מיוחדת לקראת החורף (בחינם). רכב שעבר את הבדיקה, יקבל את תווית התקינות הרשמית של המבצע – המעידה על תקינותו של הרכב ומהווה אסמכתא לביצועה וגם יקנו לבעל הרכב שקט נפשי וביטחון כי הוא משתמש ברכב תקין ולא מסוכן.

נערכים שני סוגים של בדיקות:
1. בדיקה בטיחות מקיפה לרכב הבודקת את תקינות בלמים, מערכות החשמל (אורות, צופר, מפשיר אדים ועוד), המגבים, ההגה ומערכות בטיחותיות אחרות.

2. בדיקת צמיגים מקיפה, אותה יש לבצע אך ורק בצמיגיות, ועבורה יקבל בעל הרכב תווית תקינות נפרדת. מי שעבר ונמצא שהכל תקין יקבל את התווית ויכול להיות בטוח בתקינות רכבו.

אלו מערכות בטיחות יש לבדוק ברכב לקראת החורף?

הקפידו לבקש במוסך שיבדקו עבורכם את מערכות הבטיחות ברכבכם:
• כריות אוויר
• מערכת לבקרת יציבות ESP
• מערכת למניעת נעילת גלגלים ABS
• מערכת התראה על אי שמירת מרחק ומערכת התראה על סטייה מנתיב FCW,LDW.

צמיג חדש (צילום דני בר)
הקשר היחיד עם הכביש. צמיג חדש (צילום דני בר)

יעילות מערכות אלה הופכת רלוונטית יותר במזג אוויר חורפי. מערכות הבטיחות ברכבים החדשים הם חלק ממערכת ממוחשבת טכנולוגית מקיפה, שמחוברת גם לשאר המערכות ברכב, כך שהסיכוי לתקלות שונות ברכב, ולאו דווקא כאלה הקשורות ישירות לאותן מערכות, גדל.

יש להקפיד על תקינות מערכות הבלמים, הצמיגים וההגה על מנת שמערכות הבטיחות תפעלנה כראוי. לדוגמה – מהירות הרכב במכוניות היום קשורה לרמת העוצמה בה ייפתחו כריות האוויר במקרה של תאונה, דבר שלא היה בעבר, וזאת כדי למנוע פגיעה אפשרית בנהג כתוצאה מפתיחת הכריות.

מה לבדוק בצמיגים? בטיחות הצמיג חשובה במיוחד. צמיגי הרכב הם הקשר היחיד שלך לכביש. חשיבות תקינותו של הצמיג עלולה להוות את ההבדל שבין חיים למוות. בבחירת והתקנת צמיג יש להקפיד על מידות נכונות, עמידות בתקנים, עומק אויר, לחץ חריצים ועוד.
יש לבדוק מפעם לפעם את מצב הצמיגים ולוודא שאין בגלגל חתכים, בקיעים, יובש, עיוותים, נפיחויות או עצמים זרים ושהחריצים שבצמיגים לא נשחקו. גיליתם תקלה? פנו מייד לצמיגאי מוסמך. יש להקפיד לבדוק היטב את תאריך ייצור הצמיג.

ערכת חירום – מומלץ שתמיד תהיה ברכב "ערכת חירום" כדי למנוע מצבים לא נעימים בהם הרכב שובק חיים באמצע הדרך, ובמיוחד כאשר מדובר בתקופת החורף. בערכה כזאת מומלץ לכלול משולש אזהרה, נורות מתאימות לתאורה קדמית ואחורית, כבלי התנעה, אפוד זוהר, פנס, מגבה (ג'ק) וכלי עבודה.

מגבים – חשיבות מגבים תקינים בחורף איננה מוטלת בספק. מגבים תקינים קדמיים ואחוריים יאפשרו לכם ראות טובה ביום גשום במיוחד. הקיץ מייבש את המגבים ולכן לקראת החורף יש להחליפם כדי שעבודתם תהיה יעילה. כמובן שבנוסף לכך חשוב לוודא שמיכל השטיפה מלא עד סופו לפני תחילת הנסיעה ואם אפשר להוסיף לו תוסף מיוחד שמבטיח ניקוי איכותי יותר, מה טוב. יש לוודא שימוש במים ללא אבנית למניעת סתימת חרירי המתז.

מערכת המתלים וההיגוי – דאגו לבקש בבדיקת החורף במוסך לבדוק כיוון ואיזון של מערכת המתלים וההיגוי. מכונית מאוזנת תמנע שחיקה לא אחידה של הצמיגים ותוודא אחיזה בטוחה בכל תנאי הדרך.

מערכת החשמל – ראות ונראות: על פי חוק, החל מ-1 בנובמבר חובה להדליק אורות גם ביום בדרכים בינעירוניות. חשוב לוודא שהתאורה תקינה ומספקת. כיסוי המנורה צריך להיות נקי משברים, סדקים ומלכלוך.

חשוב לבדוק את מערכת הפשרת האדים (צילום: משטרת ישראל)
חשוב לבדוק את מערכת המייזוג והפשרת האדים (צילום: משטרת ישראל)

מערכת חימום-קירור-מיזוג – חשוב לבדוק את מערכת המיזוג, בעיקר בכלל הפונקציה של הפשרת האדים. אדים על השמשה מפריעים ומציקים במהלך הנסיעה. כדי להסיר את האדים ביעילות ובמהירות מומלץ להפעיל חימום מרבי ביחד עם פונקצית הפשרת האדים.

בין התאריכים 11.11.13 ועד 16.11.13 יעמדו ניידות משרד התחבורה בעורקי תנועה ראשיים לרשות הציבור על מנת לבצע בדיקות תקינות לצמיגים. מומלץ לבדוק לחץ אויר אחת לשבועיים כשהצמיגים קרים, כולל בצמיג הרזרבי. בעת מילוי האוויר בצמיגים יש לוודא שלחץ האוויר מכויל בהתאם להוראת יצרן הרכב.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן