Skip to content

ירידה של 26% במספר הדוחות לנהגים שיכורים משנת 2009

בשנת 2012 נרשמו 7,544 דוחות בגין נהיגה בשכרות. מדובר בירידה של 26% במספר הדוחות שרשמה משטרת ישראל במלחמתה בתאונות הדרכים, ביחס לשנת 2009 שבה נרשמו יותר מ-10,000 דוחות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בכל שנה מתרחשות בממוצע כ-300 תאונות דרכים בשל שתיית אלכוהול, 500 בני אדם בממוצע נפגעים ועשרה בני אדם בממוצע נהרגים באותן תאונות. שליש מהנפגעים הם נהגים צעירים ולכן, פעילות אכיפה מוגברת בסביבת מרכזי הבילוי יכולה לצמצם את מספר הנפגעים הגבוה.

המחוקק קבע כי נהיגה בשכרות דינה 24 חודשי שלילה. על פי מחקר שערכו פרופ' מימי איזנשטדט וד"ר שומרון מויאל ובו נבדקו 1280 תיקים של נהגים שהורשעו בנהיגה בשכרות עולה כי העונש הממוצע הוא 13 חודשי שלילה (החוק מתיר 24) וקנס של 1,300 שקלים בלבד, בממוצע.

פחות אכיפה או פחות עבירות?

מנתוני "אור ירוק" המבוססים על נתוני משטרת ישראל, עולה כי בשנת 2012, נרשמו 7,544 דוחות בגין נהיגה בשכרות. מדובר בירידה של 26% במספר הדוחות שרשמה משטרת ישראל במלחמתה בתאונות הדרכים, ביחס לשנת 2009 שבה נרשמו מעל 10,000 דוחות.

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "הנהגים השיכורים מסכנים את כולנו ואין די בהסברה. רק אכיפה מוגברת וחסרת פשרות, תוריד אותם מהכביש. בתכנית הלאומית לבטיחות בדרכים מחויבת המדינה להקצות לאגף התנועה 160 מליון שקלים ובפועל מוקצבים פחות ממאה, לכן, הקצאת משאבים תוביל ליותר בדיקות אלכוהול ופחות נהגים שיכורים על הכביש".

בסקר שערכה עמותת "אור ירוק" כדי לאמוד את התופעה, עולה כי אחד מכל חמישה נהגים מודה כי נהג תחת השפעת אלכוהול בשנה האחרונה.

פרויקט המחקר הרב-לאומי SARTRE, פרסם לאחרונה את דוח המחקר ההשוואתי, החמש שנתי, אשר במסגרתו נבדקה לראשונה גם ישראל, יחד עם עוד 18 מדינות. מדובר בסקר אשר כולל 1,000 משתתפים מכל מדינה, אשר נשאלים שאלות זהות, על מנת לייצר דו"ח השוואתי בין כל 19 המדינות שמשתתפות.

78% מהנשאלים טענו כי לא נבדקו בשלוש השנים האחרונות, בדיקת אלכוהול. ישראל נמצאת במקום השני מהסוף, רק אחרי איטליה שבה 81% מהתושבים, הודו כי לא עברו בדיקת אלכוהול בשלוש השנים האחרונות.

בכל שנה נהרגים בממוצע מעל 40 בני אדם בתאונות דרכים בשל אי חגירת חגורת בטיחות. בשנת 2012 רשמה משטרת ישראל 50,979 דוחות בגין אי שימוש בחגורת בטיחות – ירידה של 76% ביחס לשנת 2011 – באותה שנה נרשמו 214,801 דוחות בגין אי שישמו שבאביזרי בטיחות. אחד מכלי ההרתעה האפקטיביים המוכחים הוא השבתת כלי הרכב ולכן, משנת 2007 משטרת ישראל מיישמת כלי אכיפה זה.

בשנת 2012 הושבתו 8,974 כלי רכב, מדובר בעליה קלה לעומת שנת 2011, כאשר כמעט כל רכב שני הושבת בשל נהיגה בשכרות. בין יתר העבירות הבולטות שבגינן הושבת כלי הרכב ניתן למצוא גם עבירות דוגמת נהיגה ללא רישיון (1,306) ונהיגה בזמן פסילה (1,085).

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן