Skip to content

הממשלה תאשר: סבב שני של שחרור מחבלים ביום שלישי

להחלטה צפויה התנגדות של שרי הבית היהודי וכנראה גם של שרים נוספים, למרות שראש הממשלה מתכוון "לפצות" את הימין בשחרור מכרזי בנייה חדשים. במקביל להתנגדות בממשלה תועלה בוועדת השרים לחקיקה הצעת חוק של ח"כ אורית סטרוק - השוללת את סמכות הנשיא לחון מחבלים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שרי הבית היהודי – ואתם כנראה שרים נוספים – צפויים להתנגד מחרתיים לאישור הצעתו של ראש הממשלה לסבב השני של שחרור המחבלים. בבית היהודי זועמים במיוחד על כוונתו של ראש הממשלה לקדם במקביל מכרזים נוספים לבנייה ביהודה ושומרון – בתמורה לאישור הסבב השני של שחרור המחבלים.

עם זאת, חרף ההתנגדות, צפויה הממשלה לאשר את הסבב השני, של שחרור האסירים הביטחוניים, ברוב קולות. השחרור אמור להתבצע ביום שלישי בשבוע הבא. בסבב זה ישוחררו 33 אסירים-מחבלים.

הפגנת "דם על הידיים" של הפגנת משפחות שכולות לקראת סבב השחרור הראשון של המחבלים. (צילום: נירה ידין)
הפגנת "דם על הידיים" של הפגנת משפחות שכולות לקראת סבב השחרור הראשון של המחבלים. (צילום: נירה ידין)

בהודעה שפרסמה לשכת השר בנט, לקראת ישיבת הממשלה, נאמר: ״שחרור המחבלים בתמורה לזכות  המפוקפקת של ציפי לבני להיפגש עם עריקאת חמור ביותר. עם כל הכבוד, עצירת שחרור הרוצחים חשובה אפילו יותר מהצדקת קיומה של לבני בממשלה. ביום ראשון הקרוב הבית היהודי, ביחד עם יו"ר הקואליציה, תעלה להצבעה הצעת חוק שתעצור את שחרורי המחבלים המבישים בעתיד, ואנו מצפים כי הפעם גם שרי הליכוד יתמכו בהצעה זו״.

בכירים במפלגת הבית היהודי אמרו לקראת ישיבת הממשלה: ״הניסיון לכרוך את הבניה עם שחרור רוצחים הוא ציני ופסול מוסרית. טוב יהיה שראש הממשלה לא ישחרר רוצחים ולא יבנה. זהו נראה כמו ניסיון בזוי גם לשחרר רוצחים וגם להשחיר את מפעל ההתיישבות״. גם ח"כ אורית סטרוק פרסמה הודעה ברוח זאת ו"הביעה זעזוע" מכוונת ראש הממשלה להתיר בניה נוספת תמורת שחרור מחבלים: "זכותו של עם ישראל לבנות ולהיבנות בחבלי מולדתו ההיסטורית אינה צריכה להיות מותנית בויתורים הרי-אסון וחסרי אחריות. אני קוראת לשרי הממשלה לעצור את שחרור המחבלים לנוכח גל הטרור שיצר כבר השחרור הקודם, ולהצביע ביום א הקרוב על הצעת החוק שלי נגד שחרור מחבלים".

ממועצת יש"ע נמסר בתגובה כי "שחרור מחבלים הינה טעות חמורה הן מבחינה מוסרית והן מבחינה מדינית. אין לכרוך בשום אופן החלטה פסולה זו עם החלטות בנושאי בניה או בכל נושא אחר. אך גם אם ייעשה כך – יש להתנגד לכך בכל תוקף. אנו קוראים לשרים לדרוש לאלתר דיון מחודש בממשלה בהמשך שחרור המחבלים, ולהצביע בוועדת שרים לחקיקה בעד הצעת החוק למניעת שחרור מחבלים".

ביום ראשון תעלה לדיון גם הצעת חוק, השוללת את סמכות הנשיא לחון מחבלים, בוועדת השרים לחקיקה. עפ"י הצעת החוק, שאותה יזמה ח"כ אורית סטרוק (הבית היהודי) תישלל סמכותו של הנשיא לחון את מי שהואשם או הורשע בבית דין צבאי, או בבית משפט, בביצוע עבירה ממניעים לאומניים נגד מי שהוא אזרח מדינת ישראל. בכך תמנע האפשרות לחון מחבלים במסגרת מחוות מדיניות.

שלילת סמכות הנשיא לחון מחבלים. ח"כ אורית סטרוק (צילום: אתר הכנסת)
שלילת סמכות הנשיא לחון מחבלים. ח"כ אורית סטרוק (צילום: אתר הכנסת)

בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר: "החלטה בדבר שחרור מחבלים המתקבלת על ידי הממשלה כחלק ממה שמכונה 'מחווה מדינית', מרוקנת מכל תוכן את סמכות הנשיא להפעיל את שיקול דעתו הפרטני באשר למתן חנינה לכל אחד מהמחבלים בהם מדובר. חוק שחרור על תנאי ממאסר, חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים וחוק זכויות נפגעי עבירה נרמסים ברגל גסה בצל החלטת הממשלה המתעלמת מרצונו של המחוקק כפי שבא לידי ביטוי בחוקים אלה. חוק-יסוד: נשיא המדינה, המתייחס לאפשרות מתן חנינה לאסירים, אמור לטפל באופן פרטני במתן חנינה לאדם פרטי וזאת בשל שיקולים של חסד ורחמים. לעומת זאת שחרור קולקטיבי של מחבלים, הנעשה באמצעות שימוש בסמכות הנשיא לחון אסירים, שם ללעג ולקלס את מוסד הנשיאות ההופך חותמת גומי להחלטת הממשלה ונאלץ לחתום על תעודות שחרור האסירים בלא הפעלת שיקול דעת פרטני לגבי כל מקרה ומקרה".

למרות ההתנגדות הצפויה ראש הממשלה בנימין נתניהו, עומד על דעתו, לבצע את הסבב השני של שחרור המחבלים, הצפוי בשבוע הבא. נתניהו יכנס את צוות השרים בראשותו, כדי להחליט מי יהיו  המחבלים הצפויים להשתחרר.

גם שר הביטחון משה יעלון הדגיש כי למרות האירועים האחרונים, ישראל מתכוונת לעמוד בהתחייבותה להמשך שחרור אסירים ביטחוניים: "אנחנו מדברים על מחויבות ישראלית לשחרור  אסירים שכולם פעלו לפני אוסלו, מתוך שיקולים נוספים ולא רק שיקולי הביטחון השוטף הנוכחי. כל עוד מתקיים תהליך ואנחנו מחויבים לו אני מעריך שאנחנו נשחרר גם את האסירים בפעם הבאה", אמר השר השבוע.

[related-posts]

1 Comment

  1. הניה
    25 באוקטובר 2013 @ 10:59

    אין גבול לטמטום ולחוסר האחריות, של מקבלי ההחלטות שלנו!!!

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן