Skip to content

סימני הרוח: לבחור לשנות

אחוזי ההצבעה הנמוכים בבחירות לרשויות המקומיות השתלבו מצוין בהופעה של ריהאנה שהתקיימה באותו ערב. מה אפשר ללמוד מזה על עצמנו?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שני דברים קרו השבוע: אחד משמעותי והשני הרבה פחות, לפחות אם שופטים זאת לפי התקשורת. האירוע הראשון והדרמטי הוא כמובן הבחירות לרשויות המקומיות וליתר דיוק אחוזי ההצבעה הנמוכים בישראל. בעוד שיישובים מסוימים הפגינו רמה גבוהה של אחריות ומרבית תושביהם יצאו להצביע, ביישובים דוגמת תל אביב אחוזי ההצבעה היו נמוכים הרבה יותר מאלו הכלל ארציים.

באותו הערב בדיוק התקיים האירוע השני שלכאורה אינו משמעותי כל כך. הזמרת ריהאנה הופיעה בפארק הירקון בתל אביב, הופעה ששילבה איחור רציני, קיצוץ מהותי במשך ההופעה וכפי שמספרים אלו שהיו שם, גם שימוש נרחב בפלייבק. תביעה נגד מפיקי ההופעה כבר הוגשה לבית המשפט.

ריהאנה (צילום: יובל אראל)
ריהאנה בפארק הירקון (צילום: יובל אראל)

למרות שהדברים אינם קשורים לכאורה זה בזה, יש בהם הרבה כדי ללמד אותנו על עצמנו. זה נכון גם אם הצבענו וגם אם לא הלכנו לראות את ריהאנה.

מסרבים לשנות

לא צריך להכביר במילים כדי להזכיר עד כמה החיים בישראל הפכו לקשים יותר במרוצת השנים. יש כמובן רבים הנהנים מהמצב, אך רבים עוד יותר נאנקים תחת יוקר מחיה בלתי נתפס, שהתווסף לחרדה הקיומית של עם אשר הקים מדינה במקום שבו הוא איננו רצוי במיוחד.

השיא של הקושי הזה התפוצץ ברחבי ישראל לפני שנתיים וחצי לערך, עם מחאה חברתית שהתחילה באוהלים בשדרות רוטשילד בתל אביב והמשיכה בריכוזי אוהלים נוספים לכל אורך ישראל, הפגנות ענק והרבה רעש תקשורתי. הבחירות לכנסת שיקפו חלק מהמחאה, אשר באה לידי ביטוי בניסיון לתת למפלגת "יש עתיד" מנדט לחולל שינוי.

אל מול כל זה, אחוזי ההצבעה הנמוכים בבחירות לרשויות המקומיות הן מציאות שחשוב להתייחס אליה. אפשר לדבר על יאוש שפשה בלבבות האנשים, על חוסר אמון מופגן בחיים בכלל ובמערכת בפרט. אני בוחר לתהות מדוע כאשר אנו מקבלים את האפשרות לשנות את המציאות שלנו, להשפיע עליה, אנו מסרבים לעשות זאת.

אפשר לתת לכל זה תירוצים והסברים שונים אבל האמת היא שאנו חיים כך גם את חיינו הפרטיים. מורגלים בלקטר ולהתלונן כאשר אנו מקבלים הזדמנות לחולל שינוי, פעמים רבות אנו מעדיפים לוותר עליה, גם אם המאמץ שהדבר דורש מאיתנו אינו גדול.

טומנים את הראש בחול

בתוך המציאות הזו נוצרה ההופעה של הזמרת ריהאנה, שהתקיימה בערבו של יום הבחירות וביטאה במדויק את הלך הרוח הזה. אל מול האחריות שיש עליה, מתוקף היותה הסיבה שבגללה אלפי אנשים השקיעו מאות שקלים בהופעה שלה, היא הפגינה חוסר כבוד וזלזול.

זהו בדיוק אותו חוסר כבוד שיש בנו כלפי עצמנו, ביחס לאחריות שיש לנו על החיים שלנו. בין אם זה לעמוד בציפיות הנובעות מהאחריות שלקחנו על עצמנו ביחס לאחרים ובין אם מדובר בלפעול בהתאם לאחריות שיש לנו על החיים שלנו, אנו פעמים רבות מתנהגים באותו אופן. כמו ילדים האומרים "לא בא לי", אנחנו טומנים את הראש בחול ומעדיפים לקטר ולהתלונן מאשר לעשות ולתת.

זוהי מסכנות המסוכנת לנו ולחיינו, וכפי שהבחירות לרשויות המקומיות משקפות זאת, ההשלכות שלה עשויות להיות חמורות אם לא נלמד ונתפתח.

* הכותב הוא מתקשר ומנחה סדנאות חופש להרגיש
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן