Skip to content

שקספיר, ויוואלדי וצ'ייקובסקי עושים קסמים

העונה החדשה של "צלילי קסם" באופרה הישראלית מתמקדת הפעם בילדותם של גדולי המלחינים. ניצה שאול, עורכת ומנחה: "מרגש אותי לראות ילדים שמזמזמים מוזיקה של באך או רוקדים לצלילי 'כרמן' של ביזה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

האופרה הישראלית משיקה עונה חדשה בסדרה "צלילי קסם", שמתמקדת בסיפורי ילדותם של גדולי המלחינים. את הסדרה, שמתקיימת במשכן לאמנויות הבמה בת"א, עורכת ומנחה ניצה שאול. המופע הראשון העונה, "ויוואלדי – המלך הג'ינג'י של הבארוק", התקיים בסוף השבוע שעבר והתמקד בסיפור ילדותו של המלחין האיטלקי הנודע.

לילדים מעל גיל 6 שיודעים להבחין בין כינור לוויולה. שאול והלהקה. צילום: יוסי צבקר

אַנְטוֹנִיוֹ לוּצ'וֹ וִיוואלְדִי נולד בוונציה לפני כ-330 שנה, והיה לאחד מגדולי המלחינים האיטלקים בתקופת הבארוק. אנטוניו נולד לאב ספר, שניגן בכינור כתחביב, וכך נחשף הבן לאהבת המוזיקה. כבר כשהיה ילד צעיר לקח את הכינור של אביו וניגן בכיכר העיר לאוזני עוברים ושבים, שנהנו מכל צליל. עוד כילד כתב והלחין יצירות רבות לכלים מגוונים. היצירה המפורסמת ביותר שלו, "ארבע העונות", זכתה לאלפי ביצועים בז'אנרים שונים, ומוכרת היטב גם לקהל שאינו נחשב "קהל קונצרטים" טיפוסי.

סיפורו של הילד ויוואלדי מסופר על ידי ניצה שאול בספר שכתבה וכעת מועלה על ידי האופרה כמופע מוזיקלי בליווי רביעיית מיתרים ופסנתר, ורקדנים. הקונצרטים הבאים יוקדשו לילדותם של יוצרים מפורסמים נוספים מעולם המוזיקה הקלאסית, וגם מחזאי אחד, וויליאם שקספיר, יקבל חשיפה.

ניצה שאול: "כל כך מרגש אותי לראות ילדים שיוצאים ממופע על באך כשהם מזמזמים מוזיקה שזה עתה שמעו, או רוקדים לצלילי 'כרמן' של ביזה. ילדים מזהים בקלות חומרים משובחים, יש להם אמת פנימית, ססמוגרף טיבעי שעובד על אינטואיציה ורגש."

גם שקספיר יצטרף לחגיגה. צילום: יוסי צבקר

והנה טעימה קטנה מהצפוי בהמשך הסדרה: "לא רק בולרו – רוול צייר הצלילים",  סיפור ילדותו של המלחין מוריס ראוול, הילד שחי בעולם קסום משלו, שכלל אלים, פיות ובעלי חיים עליהם כתב מוזיקה קסומה רבת כישוף כ"הנער והקסמים", "אמא אווזה", "בולרו" הבלתי נשכח ועוד יצירות רבות.

"ברבורים, אגוזים ופרחים" – סיפור ילדותו של המלחין הרוסי פיוטר איליץ' צ'ייקובסקי, שהוריו כל כך רצו שיהיה עורך דין, אך הוא שמע רק מוזיקה בראש, וקיבל עידוד מהאומנת שלו, לבטא את רגשותיו באמצעות המוזיקה. בזכות האומנת והכישרון, העולם זכה ביצירות מופת כ"אגם הברבורים","מפצח האגוזים", "היפהפייה הנמה" ועוד.

המופע האחרון בעונה – "חלום ליל קיץ", יחשוף את קהל הילדים לילד ויליאם שייקספיר, שברבות הימים הפך למחזאי המפורסם ביותר בהיסטוריה. במופע שזורים סיפורי מחזותיו הנפלאים, מוזיקה אליזבתיאנית תקופתית, מחול ומשחקי חברה מהתקופה. גם כאן, ההורים לא מבינים לאן יכולה סקרנותו של ויליאם הקטן להוביל אותו, ודווקא מלכת אנגליה, אליזבת הראשונה, שהייתה חובבת תיאטרון מושבעת, זיהתה את הכישרון הגדול של האמן הסקרן ועודדה אותו לכתוב, לטובת הדורות הבאים.

החוויה מיועדת לכל המשפחה, ומשתפת את הילדים בחגיגה. ילדים מעל גיל 6  ייהנו מאוד מההופעה, ובמיוחד הילדים שמבחינים בין כינור לויולה. הקטנטנים יותר עלולים לאבד סבלנות, אלא אם ויוואלדי,  צ'ייקובסקי ורוול מוכרים להם היטב מהבית ואם אין להם קוצים במקום שבו הם אמורים לשבת.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן