Skip to content

השר לפיד והנגידה פלוג נפגשו וסיכמו לשתף פעולה

השניים סיכמו להמשיך ולשמר את שיתוף הפעולה בין משרד האוצר ובנק ישראל, החיוני להצלחת המדיניות הכלכלית. עם הר חובות של משקי הבית שחצה את קו 400 מיליארד שקל, צריכים השניים לעמוד באתגרים רבים בעיקר במחירי הדיור וביוקר המחיה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
שר האוצר יאיר לפיד
שר האוצר יאיר לפיד
הנגידה קרנית פלוג
הנגידה קרנית פלוג

שר האוצר, יאיר לפיד, ונגידת בנק ישראל הנכנסת, ד"ר קרנית פלוג, נפגשו אתמול (ראשון), לאחר ישיבת הממשלה שבה אושר מינויה של הד"ר פלוג לנגידת בנק ישראל, לפגישת עבודה. השר והנגידה דנו בנושאים השוטפים העומדים על הפרק במשק הישראלי, וסיכמו להמשיך ולשמר את שיתוף הפעולה בין משרד האוצר ובנק ישראל, החיוני להצלחת המדיניות הכלכלית.

שר האוצר, יאיר לפיד: "הפגישה מדגישה את החשיבות שאני מייחס לשיתוף הפעולה עם בנק ישראל, ולצורך לטפל באתגרים העומדים בפני המשק, ובפרט במחירי הדיור המאמירים וביוקר המחיה".

הנגידה הנכנסת, ד"ר קרנית פלוג: "בפני המשק הישראלי עומדים אתגרים רבים ויכולתו לעמוד בהם תלויה, בין השאר, בעבודה משותפת ופוריה של משרד האוצר ובנק ישראל".

הר החובות של משקי הבית

לשר לפיד ולנגידה פלוג צפויה עבודה לא קלה. על פי דוח בנק ישראל שנחשף בספטמבר, המשקף נתונים של חודש יולי, הבור שבו שקוע הציבור הישראלי הוא אכן עמוק. מתברר כי החובות של משקי הבית בישראל חצו את קו 400 מיליארד השקלים ולא נראה באופק כי הם יעצרו בקו הזה. נתוני בנק ישראל מראים גם כמה מהר הוא צומח: קפיצה של 4.3% מתחילת השנה, כשהר המשכנתאות זינק ב-.5% באותה תקופה. בישראל יש כ-2.25 מיליון משקי בית (על פי נתוני 2012) לפיכך החוב הממוצע למשק בית מגיע ל-178 אלף שקל, שזו עלייה של 22% מאז שנת 2009.

רוב החובות הם חובות דיור

63.9% מחובות משקי הבית הם חובות לדיור, ובראשם המשכנתאות, אבל מלבד המשכנתאות וההלוואות האחרות לדיור לוקחים משקי הבית הלוואות נוספות לסגירת המינוס, לרכישת רכב, לחגיות לילדים המתבגרים – בר/בת מצווה, סיום בית ספר תיכון ועוד. היקף ההלוואות, מרביתן מהבנקים, שאינן למטרת דיור הוא 117.1 מיליארד שקל. הציבור לוקח הלוואות ממקורות נוספים – מחברות הפנסיה שלהם כ-8.5 מיליארד שקל, ומחברות כרטיסי האשראי מהן נוטל הציבור הלוואות מאוד יקרות עם ריבית ממוצעת של כ־12% בסכום של כ-10 מיליארד שקל.

בועה שצריך למצוא לה פתרון

הר החובות הזה הוא למעשה בועה שצריך למצוא פתרון מהיר לפני שהיא תתפוצץ. כאשר עוד לפני הפיצוץ פוגע ההר הזה, הגדל בקצב מסחרר, בצריכה וכפועל יוצא מכך בצמיחה, ועוד לא הזכרנו את בעיית התחזקותו של השקל מול הדולר, שגם הוא גורם מרסן צמיחה וכמובן את הגירעון הממשלתי העצום.

שילוב נכון ומדויק בין הנגידה פלוג ובנק ישראל, הממונים על הפעילות המוניטארית של המשק, לבין שר האוצר ואנשי משרדו, הממונים על הפעילות הפיסקאלית של המשק, הוא חיוני למשק.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן