Skip to content

כ-60% מהולכי הרגל שנפגעו כשחצו את הכביש, נפגעו במעבר החצייה

דו"ח מיוחד שמפרסמת עמותת "אור ירוק" לרגל יום הבטיחות הלאומי מעלה כי בעשור האחרון נפגעו 32,273 הולכי רגל ו-1,345 בני אדם נהרגו (2003-2013). מתחילת שנת 2013 נהרגו 67 הולכי רגל, כאשר 49 מהם נהרגו בערים ו-18 נהרגו בכבישים בינעירוניים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מנתוני דו"ח שפרסמה "אור ירוק" עולה כי אחד מכל ארבעה (25%) הולכי רגל שנפגעו, נפגע כשחצה את הכביש שלא במעבר חציה. אחד מכל חמישה (21%) הולכי רגל שנהרגו, נפגע כאשר חצה את הכביש במעבר חציה ו-47% מההרוגים, נהרגו כאשר חצו את הכביש שלא במעבר חציה.

הסיבה המרכזית להיפגעותם הגבוהה של הולכי הרגל היא אי מתן זכות קדימה מצידם של נהגי כלי הרכב. שלוש מתוך ארבע תאונות (75%) שבהן נפגע הולך הרגל התרחשו בגלל שנהגי כלי הרכב לא נתנו זכות קדימה להולכי הרגל.

ב-48% מהתאונות הקטלניות שבהן נהרג הולך רגל, נהג הרכב לא נתן זכות קדימה ולמעשה היה אשם במותו. הולך הרגל היה אשם ב-28% ממקרי המוות בתאונות קטלניות.
בסך הכול נהגי כלי הרכב היו אשמים ב-63% מסך התאונות שבהן נפגע הולך רגל, כאשר הולך הרגל היה אשם ב-13% מהתאונות.

מתצפית שנערכה על ידי חברת גיאוקרטוגרפיה עולה כי 17% מהולכי הרגל שנצפו עברו באור אדום, כאשר 26% מהם היו צעירים בגילאי 13-18. לשם השוואה רק 7% מהאנשים שעברו באדום היו קשישים.

ניידת עירונית למשטרת התנועה (צילום יח"צ )

עוד עולה מהתצפית כי רוב הילדים (כ-60%) בני 9-12, לא אחזו ביד מבוגר כאשר חצו את הכביש ואילו 30% מהילדים בגילאי 5-8 לא אחזו ביד מבוגר כאשר חצו את הכביש.

על פי החוק נהג מחויב להאט את מהירות הנסיעה ובמידת הצורך אף לעצור את רכבו, בכל מקרה שבו צפויה סכנה לעוברי דרך או לרכוש. העונש בגין אי מתן זכות קדימה להולכי רגל הוא קנס בסך 500 שקלים, הזמנה לבית משפט ועד 10 נקודות .

בנוסף, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מסרה למשטרת התנועה 25 ניידות חדשות אשר ישמשו את מערך המתנדבים של המשטרה. הניידות יופעלו בשטחי הערים בלבד, כחלק מהמאמץ להפחתת מספר ההרוגים בקרב הולכי הרגל, שמספרם עלה ב-14% במחצית הראשונה של 2013.

למטרה זו נקבעו לכל ניידת רחובות "אדומים", שבהם תוגבר האכיפה על הולכי הרגל והנהגים. הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ומשטרת התנועה יקבעו במשותף יעדים ומדדי הצלחה לבקרה על פעילות הניידות. הניידות החדשות נמסרו למשטרת ישראל בטקס שנערך במעמד מפכ"ל המשטרה, רב ניצב יוחנן דנינו, ראש אגף התנועה, ניצב משה (צ'יקו) אדרי, יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ד"ר יעקב שיינין, ומנכ"ל הרשות, רון מוסקוביץ'.

במסגרת תוכנית העבודה שסוכמה בין הרשות למשטרה תמסור הרשות למשטרה 75 ניידות נוספות עד סוף 2014 ובכך יתווסף למערך האכיפה צי של 100 ניידות שיועמד לרשות משטרת התנועה ומערך המתנדבים. המטרה הסופית של התוכנית, היא להגיע לצי של 450 ניידות ואופנועים אשר יאפשר להרחיב את מערך האכיפה ולהגביר את הנוכחות המשטרתית בכבישי ישראל.

בנוסף, בכוונת הרשות והמשטרה להכשיר ולגייס, כבר בשנה הבאה, 1500 סטודנטים שיוכשרו כשוטרי תנועה ויפעילו חלק מהניידות. הקורס הראשון, שיכלול 50 סטודנטים, יחל כבר בשלהי 2013, כאשר העלויות הכרוכות בהעסקת הסטודנטים ימומנו מתקציב הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, במחצית הראשונה של שנת 2013 חלה עלייה מדאיגה של 14% במספר ההרוגים בתחום העירוני (67 בשנת 2013 לעומת 59 בתקופה המקבילה אשתקד), כאשר מרביתם הולכי רגל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן