Skip to content

נתונים נבחרים לרגל יום הבטיחות בדרכים החל מ-29 באוקטובר

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת היום סיכומים לשנת 2012 בתחום תאונות הדרכים והנפגעים בישראל, בהשוואה לשנת 2011
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סיכום שנת 2012:

• מספר התאונות הקטלניות בשנת 2012 היה 234 והוא נמוך ב-24.3% לעומת מספר התאונות הקטלניות בשנת 2011 – 309 תאונות קטלניות.

• במספר ההרוגים בשנת 2012 – 263 הרוגים, חלה ירידה של 22.9% לעומת שנת 2011 בה נהרגו 341 בני אדם. מספר ההרוגים בשנת 2012, הוא הנמוך ביותר ב-49 השנים האחרונות.

• במספר הפצועים קשה חלה עלייה של כ-20%. 1,611 פצועים קשה בשנת 2012 לעומת 1,340 בשנת 2011.

• בני 65+ מהווים כ-23% מבין הולכי הרגל שנפגעו. (כפול מחלקם באוכלוסייה).

• מעבר החצייה אינו ערובה לחצייה בטוחה – מבין הולכי הרגל שנפגעו בעת חציית כביש, כ-72% נפגעו במעבר חצייה. מבין הילדים (עד גיל 14) שנפגעו בעת חציית כביש, כ-61% נפגעו במעבר חצייה, ומבין הקשישים (בני 65+), כ-67% נפגעו במעבר חצייה.

• 59% מהנפגעים בתאונות דרכים היו גברים ו-41% היו נשים.

• חלקם של האופנועים במעורבות בתאונות עם נפגעים (10.0%) גדול פי חמישה מחלקם בנסועה השנתית (כ-2%).

• הצפיפות בכבישים ממשיכה לגדול: קצב הגידול בנסועה השנתית ובמצבת כלי הרכב גדולים מקצב הגידול באורך הדרכים ובשטחם. בעוד שהנסועה השנתית גדלה ב-36% יחסית לשנת 2000, ומצבת כלי הרכב גדלה ב-51%, הרי ששטח הכבישים גדל ב-32%, ואורך הכבישים ב-14% בלבד.


בסיכום חודשים ינואר-ספטמבר 2013 (נתונים ארעיים):

• במספר התאונות הקטלניות בחודשים ינואר-ספטמבר 2013 (סה"כ 184 תאונות קטלניות), חלה עלייה של כ- 10% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנת 2012 בא ארעו 168 תאונות דרכים קטלניות.

• במספר ההרוגים בחודשים ינואר-ספטמבר 2013 (סה"כ 210 הרוגים), חלה עלייה של כ- 9% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנת 2012 בא נהרגו 192 בני אדם.

• בשנת 2012 נרשמו ע"י משטרת ישראל בתיקי תאונות דרכים (ת"ד – ללא אזור יהודה והשומרון) 12,484 תאונות דרכים עם נפגעים – ירידה של כ-12% לעומת שנת 2011 (14,127). בתאונות אלה נפגעו 23,904 בני אדם. ירידה של כ- 12% לעומת שנת 2011 (27,141). בנוסף, נחקרו ע"י המשטרה בשנת 2012, 610 תאונות דרכים עם נפגעים באזור יהודה והשומרון. ירידה של כ- 1% לעומת שנת 2011 (615). בתאונות אלה נפגעו 1,490 בני אדם. ירידה של כ-1% לעומת שנת 2011 (1,502).

• בשנת 2012, בנוסף, לתאונות הדרכים והמעורבים בהן, שנרשמו על ידי משטרת ישראל בתיקי תאונות דרכים (ת"ד) ושהוצגו לעיל, נרשמו על ידי המשטרה ללא חקירה 49,365 דיווחים על תאונות דרכים עם נפגעים קל ב"תיקי כללי עם נפגעים" (לא כולל דיווחים על תאונות שאירעו באזור יהודה והשומרון). ירידה של כ-5% לעומת שנת 2011. באירועים אלה דווח על 67,232 בני אדם שנפגעו קל (ירידה של כ-5% בהשוואה לשנת 2011).

• בנוסף, דווחו למשטרה ונרשמו על ידה ללא חקירה 844 תאונות עם נפגעים קל באזור יהודה והשומרון. ירידה של כ-13% לעומת שנת 2011. באירועים אלה דווח על 1,182 בני אדם שנפגעו קל (ירידה של כ-18% בהשוואה לשנת 2011).

נפגעים בתאונות הדרכים:

• כ-13% מכלל הנפגעים (הרוגים ופצועים) וכ-34% מכלל ההרוגים היו הולכי רגל.

• בני 65+ מהווים כ-23% מבין הולכי הרגל שנפגעו, אך רק כ-10% מכלל האוכלוסייה.

• מעבר החצייה אינו ערובה לחצייה בטוחה – מבין הולכי הרגל שנפגעו בעת חציית כביש כ-72% נפגעו במעבר חצייה. מבין הילדים (עד גיל 14) שנפגעו בעת חציית כביש כ-61% נפגעו במעבר חצייה, ומבין הקשישים (בני 65+) כ-67% נפגעו במעבר חצייה.

• 59% מהנפגעים בתאונות דרכים היו גברים ו-41% היו נשים.

• חלקם של הערבים בין הנפגעים גבוה מחלקם היחסי באוכלוסייה. הערבים מהווים כ-21% מאוכלוסיית ישראל, אך 29% מהנפגעים בתאונות דרכים (32% מההרוגים).

• 16 ילדים מקרב האוכלוסייה הערבית (עד גיל 14) נהרגו בשנת 2012, הם מהווים 70% מכלל הילדים שנהרגו, כשחלקם של הילדים הערבים באוכלוסייה (עד גיל 14) עמד על 27%.

נהגים מעורבים:

• 22,365 נהגים היו מעורבים בתאונות דרכים עם נפגעים – ירידה של כ- 13% לעומת שנת 2011.

• כ-74% מהנהגים המעורבים בתאונות עם נפגעים היו גברים וכ-26% היו נשים. יש לציין כי אחוז הנשים מכלל המורשים לנהוג עמד בשנה זו על 43%. אחוז הנשים מכלל הנהגים המעורבים בתאונות קטלניות עמד על 13%.

• חלקם של נהגים צעירים עד גיל 24 מתוך כלל הנהגים שהיו מעורבים בתאונות עם נפגעים עמד על כ-20% בעוד שחלקם היחסי בכלל המורשים לנהוג עמד על כ-14%. לעומת זאת, חלקם של הנהגים המבוגרים (בני 65 ויותר) המעורבים בתאונות עם נפגעים עמד על כ-8% בעוד שחלקם היחסי בכלל המורשים לנהוג עמד על כ-9%.

מקום ושעת התאונה:

• כ-26% מכלל תאונות הדרכים עם נפגעים, אירעו בדרכים לא-עירוניות. בתאונות אלו נפגעו כ-37% מכלל הנפגעים – כ-56% מההרוגים וכ-35% מהפצועים קשה.

• כ-64% מהתאונות אירעו בשעות היום וכ-36% בשעות הלילה.

• כ-62% מהנפגעים בתאונות דרכים נפגעו בתאונות שאירעו בשעות היום וכ-38% בשעות הלילה.

כלי רכב המעורבים בתאונות הדרכים:

• 22,365 כלי רכב היו מעורבים בתאונות דרכים עם נפגעים – ירידה של כ- 13% לעומת שנת 2011.
• חלקן של המשאיות הקטנות (עד 3.5 טונות) והמשאיות הגדולות (16 טון ומעלה) במעורבות בתאונות דרכים עם נפגעים (8.6% ו-1.1%, בהתאמה) קטן מחלקן בנסועה (15.5% ו-3.5%, בהתאמה), אך מעורבותן בתאונות קטלניות גבוהה יותר (12.4% ו-5.6%, בהתאמה).
• חלקם של האופנועים במעורבות בתאונות עם נפגעים (10.0%) גדול פי חמישה מחלקם בנסועה (כ-2%).

נסועה (קילומטראז')

• סך הנסועה (קילומטראז') הארצית של כלי הרכב המנועיים הסתכם בשנת 2012 בכ-50 מליארד ק"מ, ירידה של כ-1.7% בהשוואה לשנת 2011.

• הצפיפות בכבישים ממשיכה לגדול: קצב הגידול בנסועה השנתית ובמצבת כלי הרכב גדולים מהותית מקצב הגידול באורך הדרכים ובשטחם. בעוד שהנסועה השנתית גדלה ב-36% יחסית לשנת 2000, ומצבת כלי הרכב גדלה ב-51%, הרי ששטח הכבישים גדל ב-32%, ואורך הכבישים ב-14% בלבד.

בחודשים ינואר – ספטמבר 2013 (נתונים ארעיים):

• בחודשים ינואר- ספטמבר 2013 נחקרו ע"י משטרת ישראל 9,342 תאונות דרכים עם נפגעים (לא כולל תאונות שאירעו באזור יהודה והשומרון), מהן 184 תאונות קטלניות ו-998 תאונות עם פצועים קשה. בתאונות אלו נפגעו 17,387 בני אדם, מהם 210 הרוגים ו-1,150 פצועים קשה. בנוסף, נרשמו על ידי המשטרה 33,789 דיווחים על תאונות דרכים עם נפגעים קל ב"תיקי כללי עם נפגעים". באירועים אלה דווח על 45,899 בני אדם שנפגעו קל.

• בחודשים ינואר-ספטמבר 2013 באזור יהודה והשומרון אירעו 539 תאונות דרכים עם נפגעים, שנחקרו על ידי המשטרה, מהן 20 תאונות קטלניות ו-78 תאונות עם פצועים קשה. בתאונות אלו נפגעו 1,135 איש מהם 22 הרוגים ו-115 פצועים קשה. בנוסף, דווחו למשטרה ונרשמו על ידיה ללא חקירה 508 תאונות עם נפגעים קל, באזור יהודה והשומרון. באירועים אלה דווח על 665 בני אדם שנפגעו קל.

1 Comment

  1. אמיר
    29 באוקטובר 2013 @ 17:27

    נתונים שקשה לקרוא. המצב לא טוב וזה בלשון המעטה. כנראה שכל מה שמנסים לעשות כאן בארץ בעזרת המשטרה עדיין לא עובד. אנשים צריכים לדאוג לעצמם, יש היום מערכות התרעה כמו אייווקס וכדומה שעוזרות למנוע תאונות חזיתיות, מתריעות אם לא שומרים מספיק מרחק. אנשים בוחרים שלא להוציא על זה את הכסף שלהם ופשוט חבל, יש אינספור תאונות מיותרות שיכולות להימנע.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן