Skip to content

אושרה בוועדת חוקה, הגבלת גיל הנישואין המינימלי ל-18

רק בנסיבות מיוחדות הקשורות בטובת הנער או הנערה, יוסמך בית המשפט להתיר נישואין אף מתחת לגיל 18 - ולא לפני שבית המשפט ישמע את הנער או הנערה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת אישרה היום, לקריאה שנייה ושלישית, את הצעת החוק שתגביל את גיל הנישואין החוקי יעמוד על 18 שנים.

עפ"י החוק הקיים, גבר ואישה יכולים להינשא מעת הגיעם לגיל 17. בית המשפט מוסמך להתיר לקטינים להינשא, אף בגיל צעיר יותר מהגיל החוקי. החוק אינו מגביל את גיל הנישואין המינימלי. נישואין בגיל צעיר ללא היתר בית המשפט, הינה עבירה פלילית שדינה שנתיים מאסר.

רק מגיל 18. נישואין (צילום: ויקיפדיה)
רק מגיל 18. נישואין (צילום: ויקיפדיה)

הצעת החוק שאושרה היום בוועדה, מבקשת לקבוע כי גיל הנישואין המינימלי, יעמוד על 18 שנים. בנסיבות מיוחדות הקשורות בטובת הנער/ה, נסיבות שמצדיקות חריגה מהגיל המוצע, יוסמך בית המשפט להתיר נישואין אף מתחת לגיל 18. לא לפני שבית המשפט ישמע את הנער/ה. ההצעה תגביל את סמכות בית המשפט להתיר נישואין רק מגיל 16 ומעלה.

הצעת החוק נועדה למנוע נישואין בגיל צעיר, כאשר הנער/ה אינם בשלים לקבל החלטה שתשפיע על מהלך חייהם ולעתים החלטה שאינה מרצונם החופשי.

עוד נקבע בהצעת החוק, כי כל הגורמים המעורבים בנושא, ידווחו לוועדה על יישומו של החוק. משרד המשפטים ידווח על מספר הבקשות שהוגשו לבתי המשפט, מספר הקטינים שקיבלו היתר נישואין, הנסיבות להיתר, מספר כתבי האישום שהוגשו ופסקי הדין שניתנו בגין עבירה על החוק ומה העונש שהושת על המורשעים. המשרד לשירותי דת ידווח על מספר הקטינים שנישאו. משרד הפנים ידווח על מספר הקטינים שנרשמו בלשכות האוכלוסין. משרד הרווחה ידווח על מספר תסקירי המבחן שהוגשו לבתי המשפט. והמשרד לביטחון פנים ידווח על מספר התלונות שהוגשו בגין עבירה על החוק. הטיפול באכיפת החוק יועבר מיחידת התביעות של המשטרה לפרקליטות המדינה.

הצעת החוק אושרה בקריאה ראשונה כבר בכנסת ה-18. מליאת הכנסת אישרה להחיל דין רציפות על הצעת החוק ולכן הוועדה המשיכה בהכנת הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית.

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) דרש להסמיך אף את בית הדין הרבני הגדול להתיר נישואין, בדומה לסמכות שהוענקה לבית המשפט. מקלב טען: "ההעלאה תיפגע בקבוצות אוכלוסייה נורמטיביות אשר מכינות את הנוער לנישואין בגיל מוקדם. מדובר במשפחות שבאופן מסורתי נישאים בגיל צעיר. לא יהיה נכון שלא לאפשר להם להינשא. לדבריו "זו פגיעה בזכויות האזרח" מנגד, ח"כ חנין זועבי חששה כי "חופש הבחירה יהיה של ההורים ולא של הקטינים. הצעת החוק באה להגן על זכותם של הקטינים שאין להם חופש דעה בגיל צעיר. לדבריה, המסורת לא מאפשרת להם בחירה חופשית. יו"ר הוועדה ח"כ דוד רותם התנגד להעניק לבתי הדין סמכויות נוספות מעבר לסמכויות הקבועות היום בחוק.

ח"כ אברהם מיכאלי (ש"ס) טען: "אנו מעודדים היום חתונות פיראטיות לקבוצות אוכלוסייה שלא יעמדו בדרישות החוק"

הצעת החוק תועבר להצבעה ואישור סופי במליאת הכנסת.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן