Skip to content

ארה"ב תספק לישראל 6 מטוסי V-22 Osprey

כך אישר אמש שר ההגנה האמריקני, צ'אק הייגל בנאום בליגה נגד השמצה. חיל הנחתים האמריקני קיבל הוראה להאיץ את מסירת המטוס לישראל, שתהיה המדינה הראשונה שתקבל את המטוס
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ארה"ב תספק לישראל שישה מטוסים חדישים מסוג V-22 Osprey, המסוגלים לנחות ולהמריא אנכית. כך אישר אמש שר ההגנה האמריקני, צ'אק הייגל בנאום בליגה נגד השמצה. בנאומו הוא ציין, כי דיבר עם חיל הנחתים האמריקני וביקש מהם להאיץ את יישום ההחלטה. על פי שיטת מכירת המטוסים בארה"ב היצרן מעביר את המטוסים לידי חיל אמריקני, במקרה הזה לידי חיל הנחתים, המפעיל היום את המטוס באזורי קרבות שונים בעולם, ומננו מועבר המטוס למדינה הרוכשת. ישראל היא המדינה הראשונה שתקבל את סוג המטוס הזה.

V-22 Osprey. האמריקנים מאיצים את מסירתו לישראל
V-22 Osprey. האמריקנים מאיצים את מסירתו לישראל

עוד נמסר, כי המטוסים המיועדים לישראל מקבלים עדיפות בפס הייצור, על פני המטוסים שיסופקו לצי האמריקני, כדי להבטיח שחיל האוויר יקבל אותם בהקדם האפשרי, כנראה בעוד שנתיים. עלות המטוס, כ-70 מיליון דולר.

ישראל, שתקבל השנה 3 מיליארד דולר סיוע ביטחוני מארה"ב, אמורה לרכוש במסגרת הסכם 8-6 מסוקי-מטוס V-22 Osprey, מטוסי תדלוק KC-135, טילים חדשים, המיועדים לפגוע במערכות מכ"מ הגנתיות של היריב ומערכות מכ"ם עבור המטוסים הצבאיים שלה. כך מסר העיתון הניו יורק טיימס, ערב בואו של שר ההגנה הייגל לישראל בחודש אפריל השנה.

מסוק-מטוס V-22 Osprey

V-22 Osprey בעת נחיתה אנכית
V-22 Osprey בעת נחיתה אנכית

ה"אוספרי" (שמה של ציפור ארוכת מקור השולפת דגים מהמים) הוא אחד מכלי הטיס המעניינים ביותר שתוכננו אי-פעם. הוא מיוצר בשותפות של בל ובואינג. המטוס מופעל על ידי ארבעה אנשי צוות – שני טייסים ושני מכונאים מוטסים. אורכו כ-18 מטר ורוחבו כ-5.6 מטרים. מסוגל לשאת עד 32 לוחמים, או כ-9 טונות מטען. המטוס מסוגל לטוס במהירות מרבית של כ-500 קמ"ש לטווח מרבי של כ-3,800 ק"מ (עם מכלי דלק נוספים). מסוגל להמריא אנכית, כמו מסוק, ואז עובר לטיסה אופקית. למעשה, הוא גם מסוק וגם מטוס, כלי טיס מהפכני שמשנה את כל תפיסת התובלה של צבאות בעולם.

שילוב של מסוק מטוס

כלי-התעופה הזה הוא שילוב של מסוק (בעת ההמראה והנחיתה) ומטוס (בעת הטיסה); בזכות המצאה מיוחדת של חברת בל הנקראת Tilt-rotor- מדחף בעל ציר משתנה. בשיטה זו מותקנים בקצות כנף המטוס שני מנועים המסוגלים לנוע ממצד אופקי למצב אנכי. המנועים מסובבים את מדחפי המטוס. בזמן המראה מופנים המנועים כלפי מעלה ובזמן הטיסה הם מופנים לכיוון החרטום. בשיטה זו אפשר לבצע נחיתות והמראות בנקודות ספציפיות (ולאו-דווקא בשדות-תעופה ארוכי-מסלול), ולפתור קושי של פעילות מנושאות מטוסים.

הרמטכ"ל, רב אלוף בני גנץ, בעת בביקורו האחרון בוושינגטון טס באוספריי והתרשם מקרוב מיכולותיו המיוחדות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן