Skip to content

אפריקה תת-סהרה: יבשת ההזדמנויות הבלתי מוגבלות

שיעור הצמיחה לשנת 2014 יעמוד על 6% • האטה כלכלית בעולם תהווה אתגר רציני עבור כלכלת אפריקה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

דו"ח של קרן המטבע העולמית מביא תחזית כלכלית, לפיה התוצר הלאומי הגולמי של יבשת אפריקה תת-סהרה יצמח ב-6% בשנת 2014. זוהי עלייה של אחוז אחד לעומת שנת 2013, בה התל"ג צפוי לעלות עד סוף השנה ב-5%.

צמיחה בתת היבשת של אפריקה (ויקימדיה)
צמיחה בתת היבשת של אפריקה (ויקימדיה)

שיעור צמיחת כלכלת היבשת ב-5% לשנת 2013, צפוי להיות גבוה יותר ב-70% משאר מדינות העולם. הגורמים לכך, הם המשך השקעות בתשתיות, ובשיפור כושר הייצור. בשנת 2014, עיקר הצמיחה תגיע משיפור תנאים כלכליים מחוץ ומבית, בין היתר מעליית הביקוש לסחורות, כמו מינרלים, נפט וגז.

הדו"ח מתחשב בכמה סיכונים כלכליים

כלכלת אפריקה תת-סהרה נסמכת בין היתר על ייצוא סחורות, ובשל כך קרן המטבע העולמית מעריכה כי הייצוא עלול להיפגע בעת מיתון כלכלי בעולם. הפגיעה עלולה להיות קשה יותר אם תהיה ירידה בביקוש לסחורות בקרב מדינות בעלות כלכלות מתפתחות, כמו סין, אשר עיקר צמיחתן תלוי בסחורות ובחומרי גלם.

אותם סחורות וחומרי גלם הם האחראים להון הרב שנכנס ליבשת אפריקה. מרבצי הענק של גז, נפט ומינרלים רבים שאפריקה התברכה בהם, עלולים להזרים מעט מאד הון לכיסן של הרבה מדינות, במקרה של האטה כלכלית.

סימולציות שביצעו כלכלנים של קרן המטבע העולמית הראו, כי הירידה בביקוש לסחורות עלולה לפגוע באופן מתון בכלכלת היבשת. למרות זאת, הדו"ח חוזה, כי מדינות עם ענפי יצוא מעטים עלולים להיפגע באופן משמעותי.

בכל מקרה, חשוב לראות צעד אחד קדימה. מיתון כלכלי לא ימשך לנצח, כמו גם עוני, שחיתות שלטונית וחוסר יעילות כלכלית שהיא מנת חלקם של לא מעט מדינות ביבשת אפריקה תת-סהרה. אבל כך היה המצב במדינות הגוש הקומוניסטי לשעבר, עד לפני 20 שנה. בחלקן הוא קיים עד עצם היום הזה. הפוטנציאל הכלכלי ביבשת אפריקה תת-סהרה קיים, והוא גדול.

דו"ח של ה-EIU, חטיבת המידע של האקונומיסט, הראה כי הביקוש למוצרי צריכה חולש על מגוון רחב של תעשיות ותחומים: דגנים, תרופות, חלקי חילוף למטוסים, פלסטיק והרשימה עוד ארוכה. החיסרון מורגש גם בתחומים בהם לאפריקה יש שפע רב: היא מייצאת נפט, אך אין לה את התשתית לזקק אותו.

כל אלו הופכים את אפריקה ליעד לכר פעילות פורה לחברות ויזמים, שחלקם פועלים כבר ביבשת וממלאים את החסר. הצמיחה העקבית של יבשת אפריקה תת-סהרה מראה, כי יש צורך לתת מענה לביקוש רב של מוצרים ושירותים, שרק גדל והולך.

אם ארצות הברית הייתה ארץ ההזדמנויות הבלתי מוגבלות, אפריקה תת-סהרה היא יבשת ההזדמנויות הבלתי מוגבלות. כמובן שכמו במקרים דומים בהיסטוריה כמו המקרה של כלכלת סין, שידעה שיעורי צמיחה גבוהים, וכבר תקופה ארוכה מראה סימנים של מיתון, המצב יכול להיות דומה גם ביבשת אפריקה תת-סהרה. לעת עתה לא נהרוס את החגיגה, אפשר להנות מתחילתה של צמיחה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן