Skip to content

השבוע הגרוע ביותר של האירו

הדולר התחזק משמעותית מול כל המטבעות הנסחרים מולו. בישיבת ריבית בשבוע שעבר בארה"ב הוחלט כי הרכישות ימשכו על פי המתכונת הרגילה לפיה הפד' ירכוש כ- 85 מיליארד דולר אג"ח ממשלתי. הבורסה בת"א צפויה לפתוח את השבוע החדש בעליות שערים קלות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

השבוע שהיה, אירועים בולטים: התחזקות של הדולר – האירוע הבולט של השבוע היה ללא ספק התחזקותו המשמעותית של הדולר מול כל המטבעות הנסחרים מולו. הנפילה הגדולה מול הדולר שייכת לאירו אשר רשם את השבוע הגרוע ביותר מאז אמצע שנת 2012. הצלילה של האירו באה על רקע הערכות כי מריו דרגי ירמוז בשבוע הבא על אפשרות להקלות כמותיות נוספות לרבות הפחתת ריבית נוספת. אנו מעריכים, כי התרחיש הזה לא יתממש וכי אין לדרגי סיבות לדאגה והוא יעדיף לשמור על אפשרות להקלה נוספת למקרה של התדרדרות נוספת של הכלכלה האירופית. במקרה זה ניתן לצפות לזינוק של האירו חזרה לכיוון 1.4.

היקף הרכישות – הדולר האמריקני מתחזק גם על רקע הערכות כי הפד' יבחר לצמצם את היקף הרכישות עוד השנה. לנתוני התעסוקה של חודש אוקטובר אשר יפורסמו בשישי הקרוב יהיו השפעה מכרעת על ההחלטה. נתונים מאכזבים יחסלו סופית את האפשרות לצמצום היקף הרכישות השנה וזה למעשה ייתן מכה אנושה לדולר ואילו במקרה של נתונים טובים, הסיכויים לשינויים מוניטאריים יגדלו באופן משמעותי וזה למעשה ייתן רוח גבית נוספת לשטר הירוק.

(צילום: Frank Schwichtenberg, ויקימדיה)
הנפילה הגדולה מול הדולר. אירו (צילום: Frank Schwichtenberg, ויקימדיה)

שינויים מוניטאריים – בישיבת הריבית האחרונה אשר התקיימה בשבוע שעבר הוחלט שלא לבצע שינויים מוניטאריים בשלב זה. בתום ישיבת הריבית הפתוחה הוחלט כי הרכישות ימשכו על פי המתכונת הרגילה לפיה הפד' ירכוש כ- 85 מיליארד דולר אג"ח ממשלתי בחודש זאת בכדי לתת דחיפה לכלכלה השברירית. יו"ר הפד' וחבריו סיכמו, כי חלה האטה בהתאוששות של סקטור הנדל"ן וכי הם מצפים לראות עדויות נוספות בשטח שיעידו על שיפור משמעותי יותר של הכלכלה הגדולה בעולם לפני שהם מבצעים שינויים מוניטאריים כלשהם.

נתוני מקרו – נתוני מקרו נוספים כגון מדד מנהלי הרכש של סקטור יצור בשיקגו ומדד מנהלי הרכש של סקטור היצור בארה"ב העניקו רוח גבית לשטר הירוק. מדד מנהלי הרכש של סקטור היצור בשיקגו רשם קריאה של 65.9 נקודות לעומת 55.7 הנקודות שנרשמו בחודש הקודם. מדובר בקריאה הגבוהה ביותר מאז תחילת 2011. נדד מנהלי הרכש של סקטור היצור בארה"ב רשם קריאה של 56.4 נקודות לעומת 56.2 נקודות שנרשמו בחודש הקודם.

בשווקים הפיננסיים נראה כי רוב המדדים בונים פסגה לקראת מהלך ירידות משמעותי יותר וזה למעשה מפעיל לחץ לא קטן על המשקיעים. את העדות החזקה ביותר ניתן למצוא במדד הדאו גונס המכיל בתוכו את 30 המניות של התעשייה הכבדה בארה"ב.

השבוע שלפנינו

זירה מקומית

עליות שערים – הבורסה בת"א צפויה לפתוח את השבוע החדש בעליות שערים קלות על רקע הנעילה החיובית בוול סטריט. מדד ת"א 25 אשר סגר את השבוע מתחת ל-1300 הנקודות עשוי לבחון רמה זו במהלך היממה הקרובה. סימני החולשה המתגלים בשווקים הפיננסיים ברחבי העולם יקשו מאוד על השוק המקומי להמשיך לדהור קדימה אל עבר שיאים חדשים. פריצה מעל 1300 הנקודות עשויה לדחוף את מדד המעוף אל עבר שיאים היסטוריים חדשים.

מט"ח מקומי – בזירת המט"ח המקומית, התחזקותו של הדולר בעולם לא כל כך מורגשת כנגד השקל. הצמד המקומי סגר את השבוע באזור ה-3.52 שקלים לדולר. כל עוד הדולר ממשיך להתחזק בעולם, התחתית האחרונה אשר נקבעה באזור 3.5 אמורה להישמר. בנק ישראל עדיין עומד על המשמר יחד עם שר האוצר אשר הצהיר בתחילת השבוע שעבר כי הוא יפעל יחד עם בנק ישראל להחליש את המטבע המקומי הפוגעת הכלכלה. פריצה של 3.57 תוביל למהלך נרחב יותר לכיוון 3.6.

זירה בינלאומית

תיקון קל או שינוי מגמה – השבוע נוכל להבין האם התחזקותו של הדולר היא חלק מתיקון קל או שינוי מגמה העומד בפתח. סימני החולשה בשוק האמריקני הבריח את הסוחרים חזרה לכיוון השטר הירוק הנחשב לנכס מקלט. נתוני התעסוקה של ארה"ב אשר יפורסמו בסוף השבוע הקרוב יקבעו מה יעלה בגורלו של הדולר בשבועות הקרובים. כפי שציינו בתחילת הסקירה, נתונים טובים ישחקו לטובת הדולר ואילו נתונים מאכזבים עשויים להחליש את הדולר. על פי הערכות, המשק האמריקני הצליח לייצר בחודש אוקטובר כ-126 אלף משרות לעומת 148 אלף המשרות שנוספו בחודש הקודם. שיעור האבטלה צפוי לעלות ב-0.1% ל-7.3%.

ריבית באירופה – באירופה כדאי לעקוב אחרי דבריו של יו"ר הבנק המרכזי אשר יישא דברים במהלך מסיבת העיתונאים שתיערך זמן קצר לאחר פרסום החלטת הריבית עצמה. הריבית צפויה להישאר על כנה ברמה של 0.5% אך המשקיעים החליטו לממש רווחים וסגרו פוזיציות לונג על האירו מחשש לכך שמריו דרגי ירמוז על הקלות כמותיות נוספות אשר עשויות לבוא אם וכאשר הכלכלה האירופאית תתדרדר שוב.

ריבית באוסטרליה – באוסטרליה כדאי לעקוב אחרי החלטת הריבית אשר צפויה להישאר על כנה ברמה של 2.5% ואחרי נתוני התעסוקה הצפויים להראות שיפור קל ביחס לחודש הקודם. על פי הנתון שיעור האבטלה עלה ב-0.1% ל-5.7% והמשק האוסטרלי הצליח ליצר מעל 10 אלף משרות לעומת 9100 המשרות שנוספו בחודש הקודם. נתונים מאכזבים יעיבו על המטבע האוסטרלי.

תעסוקה בקנדה – בקנדה גם יפורסמו נתוני תעסוקה של חודש אוקטובר. על פי הערכות, שיעור האבטלה עלה ב-0.1% ל-7% ונוספו מעל 15 אלף משרות בהמשך ל-11900 המשרות שנוספו בחודש הקודם.

לסיכום:

על פי הגרפים של חלק מהמדדים המובילים נראה, כי השווקים לקראת מהלך תיקון משמעותי יותר. אם השבוע ייסגר בטריטוריה השלילית ומחזורי המסחר יהיו גבוהים, התרחיש הדובי שלנו עלול להתממש. כדאי להיות זהירים יותר עד שתמונת המצב תתבהר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן