Skip to content

כשפרופסור דן שכטמן פוגש את צרויה שלו – יש "ניצוצות"

הסדרה "ניצוצות", שנפתחת השבוע במשכנות שאננים בירושלים, מפגישה לראשונה מדענים וחתני פרס נובל עם אמנים ויוצרים – לשיחות על השראה, מחקר, פיזיקה ואהבה. ענת מנדל בחרה עבור קוראי "מגפון" את האירועים המרכזיים בפרוייקט, שיימשך עד סוף החודש
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מה קורה כשהאמנות פוגשת את המדע? מה הדומה, המחבר ומה השונה בין עבודת האמן לעבודת המדען? בטוח שיש "ניצוצות". זהו השם שניתן לסדרת מפגשים, שיתקיימו החודש במשכנות שאננים בירושלים, ויפגישו בין אמנים ומדענים. הפרויקט, שנפתח ביום שלישי, 5 בנובמבר, נערך בשיתוף עם האקדמיה הישראלית למדעים ומועדון העיתונות הבינלאומי JPC  .

פרופ' שכטמן. באדיבות האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים

בין המשתתפים ב"ניצוצות": דני קרוון, מיכל רובנר, צרויה שלו, דניאלה לונדון-דקל (מצד האמנות); פרופ' אהרון צ'חנובר , פרופ' דן שכטמן, פרופ' ישראל אומן פרופ' קרל דג'רסי (מצד המדע) ועוד רבים וטובים משני הצדדים.

אז מה יהיה לנו? המדענים והאמנים ישוחחו ויתווכחו על מקורות ההשראה שלהם, על תהליכים בעבודה, במחקר וביצירה, ועל מידת השפעתם על המדע והאמנות בישראל ובעולם. יחד עם הקהל ינסו להבין או להדגים את הדומה והשונה בעבודת המדען מול עבודת האמן, ואת המשיק והמחבר בין הצד הימני (הלוגי) של המוח לזה השמאלי (היצירתי). מעולם קודם לכן לא התכנסו על במה אחת מיטב המוחות, חתני פרס נובל, פרס ישראל וחוקרים מהארץ ומחו"ל, עם סופרים, אמנים, יוצרים וגיבורי תרבות.

פרופ' אומן. באדיבות האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים

טעימה קטנה מתוך רשימת המפגשים הצפויה:

באחד המפגשים הראשונים ידון פרופ' עידן שגב בשאלה: "מדוע מוח האדם כל כך יצירתי?" ישתתפו: פרופ' אהרון צ'חנובר, חתן פרס נובל בכימיה לשנת 2004 על מחקרו בתחום מנגנוני פירוק החלבונים בתא, בעל תואר מוסמך במדעי הטבע ודוקטור ברפואה מהאוניברסיטה העברית בירושלים. בתגליתו יצר פריצת דרך חשובה למניעת מחלות ולריפויין. הוא ביקש פגישה אישית עם מיכל רובנר – האמנית הישראלית המצליחה ביותר בעולם כיום. רובנר החלה את "הקריירה" כמטפלת לגיל הרך, המשיכה בריקוד, לימודי קולנוע, טלוויזיה, צילום, ופילוסופיה. הציגה יותר מ-50 תערוכות יחיד, כשהגדולה בהן, "היסטוריות", הוצגה במוזיאון הלובר בפריז – עבודה מונומנטאלית הכוללת אבני בתים הרוסים ועבודת וידאו מרשימה.

פרופ' צ'חנובר. באדיבות האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים

במפגש בנושא "קומיקס מדעי – מוצאים הומור במדע ובאקדמיה" ירצה (באנגלית) חורחה צ'אם מלוס אנג'לס.

פרופ' עילם גרוס, פיזיקאי, שמלבד עיסוקו המרכזי בחלקיק האלוהי, למד מוזיקה בניו יורק ואף עבד על תקליט עם יזהר אשדות. בראיון לעיתון הארץ, אמר הפרופסור: "הפיזיקה והאהבה באות מאותו מקום." החיבור הזה למוזיקה כנראה מסביר את הפגישה שלו עם ערן צור – מוזיקאי מוביל, מלחין וכותב שירים הכוללים טקסטים פרובוקטיביים על אהבה וסקס, בלי מחסומים. התחיל את הקריירה המוזיקלית שלו בלהקת טאטו, לאחר מכן להקת כרמלה גרוס ואגנר, ולבסוף עבר לקריירת סולו מרשימה.

ערן צור. צילום: יובל אראל

"אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו, המפגש בין מדע הארכיאולוגיה והמדעים המדויקים": פאנל בהשתתפות ד"ר גילה כחילה בר-גל, ד"ר דבורי נמדר וד"ר גיא שטיבל.

מיד אחריו יעלו ויבואו פרופסור קרל דג'רסי, ממציא הגלולה למניעת הריון, שישוחח (באנגלית) עם האמן דני קרוון. פרופ' דג'רסי, יליד אוסטריה,  משמש כיום פרופסור לכימיה באוניברסיטת סטנפורד, וכותב מחזות. אחד מהם, "אגו", עולה בימים אלה על בימת בית מזיא בירושלים ומספר על סופר מפורסם ואובססיבי המביים את מותו כדי שיוכל להמציא את עצמו מחדש. קומדיה מוזיקלית מטורפת עם אמירות נוקבות על העולם. דני קרוון למד אמנות בבצלאל, בפירנצה ובפאריז. אדריכל ופסל, מוכר וידוע וזכה בפרסים בארץ ובעולם, וחתן פרס ישראל לפיסול לשנת 1977. מבין עשרות יצירותיו המובילות והמפורסמות, שתי יצירות מוצבות במשכן הכנסת בירושלים.

במפגש החותם את הסדרה יתקיים פאנל "מוזיקת העתיד: על חישוביות, טכנולוגיה ומוזיקה" בהשתתפות פרופ' אמנון וולמן, יזם ההי-טק יוסי ורדי, המוזיקאי אסף תלמודי ופרופ' נפתלי תשבי.

מיד לאחריו יפגשו על במה אחת: פרופסור דן שכטמן והסופרת צרויה שלו. פרופ' שכטמן, חוקר ישראלי מהטכניון, חתן פרס נובל לכימיה לשנת 2011, על מהפכה בתחום חקר הגבישים. פרופ' שכטמן גילה לראשונה גבישים קוואזי-מחזוריים בשנת 1982, אך לא הצליח לשכנע את הקהילה המדעית בדבר גילויו המרעיש, שסתר את כל  מה שהאמינו בו. "אנשים צחקו עלי", הוא אמר בראיונות לאחר זכייתו בפרס. צרויה שלו, סופרת מוכרת ואהובה של ספרים הנוגעים בלב הקוראים, שמרביתם זכו להצלחה עולמית ותורגמו לשפות זרות (אפילו ליפנית, קוריאנית ופורטוגזית). על ספרה "שארית החיים" היתה מועמדת לפרס ספיר.

צרויה שלו. צילום: ויקיפדיה

מפגשים מרתקים נוספים:

 פרופ' ישראל אומן, חתן פרס נובל במדעי הכלכלה לשנת 2005, בעל תואר דוקטור מהמכון הטכנולוגי במסצ'וסטס, ממייסדי המרכז לחקר הרציונליות באוניברסיטה העברית. פרופסור אומן הוא מהדמויות המרכזיות בפיתוח תורת המשחקים ופיתוחה לשימוש בניתוח הכלכלה המודרנית, בתחום מדעי המחשב ובביולוגיה אבולוציונית. פרופ' אומן ייפגש עם הסופרת אמונה אלון.

פרופסור רות ארנון, נשיאת האקדמיה הלאומית למדעים, סגן נשיא מכון ויצמן למדע, זוכת פרס ישראל ופרס וולף לרפואה. גילתה את אחת המולקולות המסוגלת למנוע את הסימפטומים של מחלה הדומה לטרשת נפוצה, ומחקריה תרמו לפיתוח ה"קופקסון" המשווקת כתרופה לטרשת נפוצה. פיתחה חיסון לשפעת, ועסקה בשיטות לתקיפה ממוקדת של תאים סרטניים. היא תקיים שיחה עם הסופר מאיר שלו.

פרופסור דוד הראל, חתן פרס ישראל למדעי המחשב, ממדעני המחשב המשפיעים והמובלים בישראל ובעולם, יליד לונדון שעשה עלייה לישראל ומשמש כפרופסור למתמטיקה ולמדעי המחשב במכון ויצמן למדע, ובעל תפקידים אקדמיים רבים בחו"ל. בשיחה עם האמנית דניאלה לונדון-דקל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן