Skip to content

בנייה ירוקה: עכבר העיר מול עכבר הכפר

מה ההבדלים בין בנייה ירוקה בעיר לבין בנייה בכפר? להבדלים אלו עלולה להיות השפעה ניכרת שתורגש בעיקר בכיס
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המונח "בנייה ירוקה" עשוי להעלות מול העיניים אסוציאציות של מרחבים ירוקים, טבע ופסטרוליה כפרית, אך הבנייה הירוקה אינה מוגבלת רק לכפר, ויתרונותיה יכולים להתגשם גם בעיר. בנייה ירוקה היא בנייה השואפת להשתלב עם הסביבה (בכל סביבה), ולהשפיע עליה לטובה, מתוך מטרה להגיע לנקודת ההשקה האופטימאלית בין איכות חיים לאיכות הסביבה, בעידן הבניה המודרנית.

בנייה ירוקה בשטח עירוני עשויה לעלות עד מאות אלפי שקלים יותר מבנייה ירוקה בכפר (צילום: אילן עמיחי)
בנייה ירוקה בשטח עירוני עשויה לעלות עד מאות אלפי שקלים יותר מבנייה ירוקה בכפר (צילום: אילן עמיחי)

אם אתם עומדים לקראת בנייה פרטית של בית ומעוניינים בבנייה ירוקה, למיקום הבית – בעיר או בכפר – ישנן השלכות לא מעטות על עלויות הבנייה. חשוב להיות מודעים להבדלים בין בנייה פרטית בעיר אל מול בנייה פרטית בכפר, עוד בטרם החתימה על החוזה עם הקבלן, שכן להבדלים אלו עלולה להיות השפעה ניכרת שתורגש בכיס.

ההבדל העיקרי שמשפיע על עלויות הבניה בעיר לעומת עלויות הבניה בכפר הוא נושא הנגישות, או במילים אחרות, הבאת הלוגיסטיקה לאתר הבנייה. הבאת כלים מכניים כמו משאבות בטון, מערבלי בטון, טרקטורים ומשאיות לאתר הבניה, היא פעולה שעלותה גבוהה מאד.

עכבר העיר

בעוד שהנגישות והיכולת להיכנס עם כלים מכאניים לאתר הבנייה במרחב הכפרי היא קלה יותר, באזורים עירוניים הנגישות תלויה מאד במיקום הבית. אם הבית נמצא ברחוב מאד צר או עמוס בתנועה, יהיה צורך לעצור את התנועה כדי לפרוק את הכלים, להשיג אישורים מיוחדים כדי להביא מנוף לאתר וכיוצ"ב. ברגע שהנגישות לאתר קשה ומורכבת יותר, וכאשר הלוגיסטיקה הנדרשת לבניית הבית גדלה בעקבות בעיית הנגישות, הדבר עלול לייקר משמעותית את בניית הבית.

אלמנט נוסף שעליו יש לתת את הדעת הוא הסיכון לפגיעה ברכוש שקיים בבנייה באזור צפוף. בצמוד לאתר הבנייה שבמרחב העירוני ישנם בתים מאוכלסים, ועל כן יש לקחת בחשבון את הנזקים שעלולים להיגרם לבתים הצמודים לאתר זה, לגינות פרטיות או לכלי רכב החונים ברחוב. נזקי רכוש כאלה גם עלולים לייקר בסופו של דבר את עלות הבנייה.

כדי למנוע מראש סיכון כזה של פגיעה ברכוש השכנים, יש לנקוט באמצעים מונעים, אשר גם הם מייקרים את עלות הבניה. אם לדוגמה קניתם בית בעיר באזור צפוף, וברצונכם להוסיף לבית מרתף – החפירה עלולה לגרום לקריסת הגינות של הבתים השכנים. כדי למנוע זאת, יש צורך לחפור קירות דיפון מיוחדים בעומק האדמה, שתפקידם להחזיק את הרכוש הצמוד, כך שלא ייפול לתוך החפירות. קירות דיפון אלה עלולים לעלות יותר מאשר בניית המרתף עצמו.

בנייה כפרית בעיצוב יותר טוסקני (צילום: מלכה שמיר)
בנייה כפרית בעיצוב יותר טוסקני (צילום: מלכה שמיר)

עכבר הכפר

לעיתים ייקור העלויות נובע לא מהבנייה הצפופה בעיר, אלא בשל תנאי המגרש הפיזיים בכפר, וגם על כך רצוי שהקונה יידע מראש. לדוגמה, במרחב הכפרי שבאזור השרון, ישנם מגרשים עם מדרונות שמחייבים בניית קירות תמך, דבר שעלול להוסיף לעלויות הבנייה עשרות עד מאות אלפי שקלים. לכן, חשוב להיות הוגן עם הלקוח ולהסביר לו עוד לפני חתימת החוזה, שתנאי המגרש שבדעתו לקנות עלולים לייקר עבורו את בניית הבית.

יחד עם זאת, ההבדל בעלויות אינו נובע רק מבעיית הנגישות וממיקום המגרש, אלא גם מהעיצוב, שגם לו השפעה רבה על המחיר. במרחב העירוני הבתים מעוצבים בסגנון מודרני ולעיתים אולטרה מודרניים. בתים בעיצוב זה דורשים חומרי בניה יותר יקרים ולכן עלות בנייתם תהיה יקרה יותר מזו של המרחב הכפרי, בו הבתים נבנים בסגנון יותר טוסקני-כפרי. מעבר לכך, משפיעה כמובן גם עלות הקרקע עצמה. מאחר שיש יחס סביר בין מחיר הקרקע למחיר הבנייה, ומאחר שהקרקע בעיר בדרך כלל יותר יקרה מזו שבכפר, עלות הבנייה בעיר תהיה גבוהה יותר אף היא.

* דרור שמיר הוא מנכ"ל חברת הבנייה "אוסטק שמיר"

4 Comments

  1. הגר
    11 בנובמבר 2013 @ 15:51

    לא רק שעדיף לבנות בכפר, עדיף גם לחיות בכפר …אם אתה בעל מקצוע חופשי ואתה לא עכבר עיר מושבע מומלץ לחשוב על זה…

  2. חן
    11 בנובמבר 2013 @ 12:42

    מעניין אותי לדעת איך מתבטאת בתכלס הבניה הירוקה?

  3. אהוד
    11 בנובמבר 2013 @ 10:11

    אני נמצא כרגע בתהליך קבלת היתרי בנייה באזור בו אני גר ובנייה ירוקה מאוד מעניינת אותי,
    העניין הוא שאני גר בשטחים- ההוזלה ע"פ היבט הנגישות חלה גם במקרה כזה? ?
    אשמח לתשובה או רקע כללי לנושא…

    • אדי
      11 בנובמבר 2013 @ 10:30

      כתבה מעניינת! מרגש לדעת שבנייה ירוקה הולכת ותופסת מקום של כבוד בדפוסי הבנייה של ימינו. המהפכה הירוקה כאן כדי להישאר, זה בטוח.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן