Skip to content

על שוויון זכויות, עוני ואחד עופר עיני

מדינת ישראל 2013: עוני ואפליה, התעללות ומצוקה, אין דין ואין דיין ואיש הישר בעיניו יעשה, והכסף תמיד יוצא מאותם כיסים ותמיד נופל לאותם כיסים. ארץ האפשרויות המוגבלות ביותר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אם אתם חושבים שאני נהנה לכתוב את הטור הזה אז יש לכם טעות. אם אתם חושבים שזה יגרום לי לצבוע את המצב בוורוד אז הטעות שלכם גדולה יותר ממה שחשבתי. פשוט לפעמים נדמה לי שהישראלי חי עם הראש בחול, הוא לא נתקל בשום בעיה, "הכל דבש" כמו שאומרים הצעירים. הבעיה היא שדבש זו עיסה מאוד מאוד דביקה וארץ זבת חלב (יש הטוענים שאין הרבה חלב כי אין הרבה עשב ירוק, וזו הסיבה שמחיר הקוטג' מטורף) ודבש מסתבר איננה הבטחה מי יודע מה חיובית.

אבל לפני כן בדיחה…

עופר עיני פורש ולפי מקורביו לא ילך לפוליטיקה.

צחקתי כמו שלא צחקתי שנים ו…החלפתי מכנסיים.

וזו היתה הבדיחה האחרונה להיום. מכאן מהלאה יש רק אפליה ועוני והזנחה והתעללות: והכל לקוח ממידע שהצטבר מיום אחד בלבד, יום בחיי הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון:

ראשית הסתבר לי שאני עבריין, את נישואי השניים לא ערכתי ברבנות וצפויות לי שתי שנות מאסר. כן, מדינה דמוקרטית כופה חוקי דת על תושביה ומוכנה להשליך אותם לכלא, כדי לקדש מוסד דתי ארכאי שחלק גדול מתושביה כלל לא מכיר בסמכותו. דמוקרטיה לא?

אחרי כן בא ה-OECD והודיע לי שהנשים בדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון הן העניות ביותר בקרב מדינות הארגון ושהגברים שלהן רק במקום השני בעוני. לא ממש מפתיע כי לפי נתוני הלישכה המרכזית לסטטיסטיקה הן מרוויחות 33% פחות מהגברים – חסל סדר שוויון מגדרי. לא שהסכום שמרוויחים הגברים הביא אותם כל כך רחוק מנשותיהם, אבל עדיין מצבם עדיף על מצב הערבים במדינת ישראל, שמשכורתם נמוכה ב-46.5% משל היהודים. ממש שוויון זכויות, שוויון הזדמנויות ללא הבדל דת, מין וגזע ולתפארת מדינת ישראל.

אז מה היה לנו שם – נשים עניות, גברים קצת פחות עניים, ערבים הרבה יותר עניים וקשישים שכבר מזמן סיפרו לנו שהם העניים ביותר בעולם המערבי. ארץ האפשרויות המוגבלות ביותר.

הלמ"ס, אגב, הוא גוף ממשלתי, והוא אותו גוף שקבע שיש משכורת ממוצעת בשוק ויש משכורת חציונית. נו טוב, סטטיסטיקה יכולה להיות מתעתעת, אבל ברצינות אם תקחו את המשכורת של ג'רמי לוין, לשעבר מנכ"ל טבע, ותערבבו היטב עם זו של מסעודה משדירות ודומותיה תקבלו שכר ממוצע לא גבוה אבל גם לא רע. בואו לא נהיה קטנוניים ולא נזכיר את העובדה שג'רמי לוין הרוויח משכורת של 200 איש. הבעיה היא שחצי (כן 50%) מהשכירים מרוויחים 3,000 שקלים פחות מהמשכורת הממוצעת במשק. גם זה נתון של הלמ"ס וקשה לחשוד בהם שהם רוצים לספר לנו את האמת. מפחיד אותי לדעת מהם המספרים האמיתיים.

בשורות גם לאלו שנאלצו להפקיר (זו לא שגיאה) את בני משפחתם במוסדות לחולי נפש. אחרי "איתנים" ו"אלישע" מסתבר שגם במוסד המקביל בבאר שבע יש מי שמתעלל בחוסים. נכון, זה לא כל העובדים, אבל הרצף מדאיג במיוחד. אבל מה לנו כי נלין? המוסד לביטוח לאומי מתעלל בקורבנותיו זה שנים בסדיזם שאין אכזרי ממנו.

אני לא יודע מה יש לי אבל משום מה לא מקובל עלי מצב בו מדינה מעזה לקרוא לעצמה דמוקרטית אבל מפלה מיעוטים בצורה כל כך בולטת וקיצונית. מדינה שקוראת לעצמה מתקדמת, שרומסת ברגל גסה את זכויות נשותיה ועוד מנציחה מצב בו הן העניות ביותר בין המדינות המפותחות (כן, אני יודע, מתבקש כאן פירוש לא שגרתי כדי להכניס את ישראל להגדרה, מפותחות). האפליה זועקת לשמים ואיש לא מנסה לסגור את הפער. זקנים שמחטטים באשפה כי המדינה עושה הכל כדי שימותו מוקדם, כדי לחסוך את כספי הפנסיה הזעומים אותם הם מקבלים. קידוש הדת על פני זכויות האדם, ולקינוח, התעללות בחסרי ישע שהופכת להיות דבר שבשגרה, על ידי אנשים שאמורים להיבחר בקפידה ובאופן מקצועי.

ועוד לא אמרתי דבר על הגדלת תקציב הבטחון, שיאפשר לצה"ל לבזבז עוד כספים על חשבון רווחה, חינוך, בריאות ולמעשה כל מה שייטיב עם הציבור. אני מוכן לשים את מיטב כספי על ההימור שחיילי הסדיר לא יקבלו תוספת למשכורתם ואנשי הקבע דווקא כן.

מה נשאר ממגילת העצמאות?

אבל מדינה דמוקרטית כהלכתה פירושו של דבר שוק חופשי. מה זה חופשי, כסף זז ממקום למקום במהירות ולרוב תחת השולחן. כסף ציבורי נזרק לכל עבר ונוחת תמיד משום מה באותם כיסים.

אין כמו מדינה דמוקרטית. במדינה דמוקרטית יש ועדות, יש ועדה למניעת העוני ועוד לפני שהחלה לעבוד כבר עלתה לציבור העני חצי מיליון שקלים. במדינה דמוקרטית יש בחירות וגם נאשמים בפלילים יכולים להיבחר. והם אכן נבחרים. ועוד לא אמרתי מילה על ליברמן… לא רוצה לדבר על ליברמן, יש גבול.

אני יכול להמשיך, השאלה האם אתם יכולים להמשיך? האם אתם יכולים לקבל את המצב הבלתי נסבל הזה? ואם התשובה שלכם היא: "כן", כדאי מאוד שתגשו לרופא הקרוב לברר להיכן התנדף חוש הריח שלכם.

מדינת ישראל 2013. אפליה, עוני, התעללות, אין דין ואין דיין וכל הישר בעיניו יעשה.

 

3 Comments

  1. יוני
    10 בנובמבר 2013 @ 9:52

    קצת עצוב שמישהו חולם על השוואת משכורות 02 שנה אחרי נפילת הקומוניזם ואחרי שהקומוניזם השאיר את כל אסיה רעבה וענייה. לא הספיק לך הניסוי ההמוני בהשוואת משכורות בין עובדי ניקיון לבין מקצועות אחרים?
    לא הספיק לך לראות את השקיעה של ברית המועצות בביצה של עצמה בעקבות הדרישה להשוות משכורות בין מנהלים ומדענים ובין עובדי ניקיון?
    כי מה לעשות זה לא פוליטקלי קורקט אבל הישועה שפועלי ניקיון מביאים לעולם היא חשובה אבל היא פחות גדולה מהישועה שהקופקסון ושאר מוצרי טכנולוגיה והריאות מתקדמים כן הביאו.
    אגב קשוט עצמך ואחר כך קשוט אחרים – אני משער שהחרת להיות כותב מאמרי דעות – כי אתה חש שזה קצת יותר חשוב מפעולות ניקיון – וכן גם אתה כמו ג'רמי לוין לא מוכן לחלק חצי ממשכורתך למען אלו שמרוחים פחות

    • עמית מנדלזון
      10 בנובמבר 2013 @ 18:03

      לצערי הרב בלבלת בין השורות, אין כא רצון להתוואת משכורות בין מנכ"ל למנקה אלא הסבר כיצד מחשבים שכר ממוצע ולמה זה לא הגיוני כשהאיש מרוויח 200 משכורות. הקריאה להתוואת משכורות היא בין יהודים לערבים גברים ונשים וכן הלאה באותם תפקידים, כמובן שלא מקובל עלי שמישהו מרוויח כמו 200 איש שכן הוא לא עושה ולא יעשה עבודה של 200 איש. הקומוניזם אולי מת אבל הקפיטליזם הולך בעקבותיו במהירות. המשבר הבלתי מסתיים שלמרות מה שאומרים לך הולך ומחמיר בכל העולם וזה כולל ישראל והמספרים של הלשכה לא ישנו את זה, רק מוכיח שגם הקפיטליזם עם רגל אחת בקבר

  2. אלון
    9 בנובמבר 2013 @ 8:47

    מאד אהבתי את תוכן הדברים בכתבה הנ"ל . צריך להדגיש שלא הכל שחור במדינה ויש פינות יפות בחיי ארצנו שלא זוכות לסיקור תקשורתי ולא ידועות לרוב הציבור .אבל בגדול הכתבה מטיבה לתאר נכונה את המצב וחבל שהוא כזה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן