Skip to content

לפיד מקדם את תזכיר החוק לביטול חישוב המס המאוחד

הביטול עתיד לאפשר לזוגות נשואים העובדים יחד זכאות לחישוב מס נפרד, ללא מגבלת שכר, על פי מדרגות המס של שכרם, החל מה-1.1.2014
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
שר האוצר יאיר לפיד
שר האוצר יאיר לפיד

שר האוצר, יאיר לפיד, יביא ביום שני הקרוב לאישור ועדת השרים לענייני חקיקה, את תזכיר החוק לביטול חישוב המס המאוחד לזוגות נשואים העובדים יחד. תיקון חקיקה זה, לפקודת מס ההכנסה, מהווה שינוי היסטורי והוא עתיד לאפשר לזוגות נשואים העובדים יחד זכאות לחישוב מס נפרד, ללא מגבלת שכר, על פי מדרגות המס של שכרם, החל מה-1.1.2014.

מסיר מגבלות

התיקון מסיר מעל הזוגות הנשואים העובדים באותו עסק את כל המגבלות שהוטלו עליהם עד היום. למשל, עבודה מבית מגוריהם והמגבלה על חישוב מס נפרד עד לגבול של כ-50 אלף שקל בשנה, כך שכל בן זוג ייהנה מנקודות זיכוי והטבות מס.

שר האוצר, יאיר לפיד: "אנחנו מעבירים היום מסר חשוב לבעלי העסקים הקטנים, שרבים מהם מנהלים עסק משפחתי. תיקון החקיקה הוא המשך ישיר למדיניות המציבה את האדם העובד במרכז העשייה ולתמרוץ ההשתתפות במעגל העבודה, שתוביל להגדלת הפריון במשק. אישור החוק יעצור עיוות משקי ותיק שמנע צמיחת עסקים משפחתיים, קטנים ובינוניים ברובם, המהווים את השדרה המרכזית של העולם העסקי בישראל".

הסבר

סעיף 65 לפקודת מס הכנסה קובע את העיקרון הכללי לגבי מיסוי הכנסת בני זוג ולפיו יש למסות בני זוג כיחידה אחת, באופן מאוחד, כך שיראו את הכנסות בני הזוג כהכנסה חייבת של אחד מהם והיא תחוייב על שמו. סעיף 66 לפקודה קובע את המקרים בהם תהיה חריגה מן הכלל ויותר חישוב מס נפרד לכל אחד מבני הזוג. סעיף קטן (ד) קובע חריג לאפשרות לבקש חישוב מס נפרד, ולפיו בן זוג לא יוכל לבקש חישוב נפרד אלא אם "הכנסת בן הזוג האחד באה ממקור הכנסה שהוא בלתי תלוי במקור ההכנסה של בן הזוג השני". כלומר, ניתן לבקש חישוב נפרד לבני זוג רק במצבים בהם אין תלות בין מקורות ההכנסה שלהם. בהמשך מונה הסעיף מצבים בהם יראו בהכנסות בני הזוג כתלויות זו בזו, באופן שלא מאפשר חישוב נפרד.

סעיף 66(ה) קובע הוראה לפיה ניתן לערוך חישוב מס נפרד לבני זוג, גם במצבים בהם קיימת תלות כאמור בין מקורות ההכנסה של בני הזוג. החישוב הנפרד ייעשה רק על הכנסה רק עד לגובה של 48,960 שקלים חדשים ובהתקיים התנאים המנויים בסעיף, שהנטל להוכחתם הוא על בני הזוג.
בפברואר 2012 ניתן בבית המשפט העליון פסק דין עקרוני, העוסק בסוגיית דרך חישוב המס לפי פקודת מס הכנסה לגבי הכנסה של בני זוג. בית המשפט העליון פירש את הפקודה וקבע כי בכל מקרה בו קיימת תלות בין מקורות ההכנסה של בני הזוג, תחושב הכנסתם במשותף, זאת אף במקרים בהם גובה ההכנסה לא נבע משיקולי מס. יחד עם זאת קרא בית המשפט למחוקק לבחון את ההסדר הקבוע בפקודה.

התיקונים

• מוצע לשנות את נוסח סעיף 66(ד) העוסק בבני זוג שמקור ההכנסה של האחד תלוי במקור של האחר (מקור הכנסתם משותף) ולקבוע כי החישוב נפרד יתאפשר לגבי בני זוג אלו בנסיבות המוצעות ובהן נחיצות עבודת כל אחד מבני הזוג לייצור הכנסה באותו עסק ולמידת תרומתו של כל אחד מהם, כשעבודתם אינה מבית מגוריהם אלא אם זהו מקום העיסוק הקבוע והבלבדי של אותו עסק. אי התקיימות התנאים תימנע מבני הזוג האפשרות לערוך חישוב מס נפרד. כמו כן, מוצע לבטל את סעיף 66 (ה).

• מוצע להטיל סנקציה כלפי בני זוג שתבעו חישוב נפרד לפי סעיף 66(ד) לפקודה ונמצא כי אינם זכאים לו, במסגרת הוראות סעיף 191 לפקודה, כך שבשל גרעון המס שיווצר כתוצאה מדיווח כאמור, יוטל קנס בשיעור של 30%. יובהר ויודגש כי לא יוטל בשל אותו גרעון קנס נוסף.

• מוצע לקבוע כי התיקון יחול על הכנסה שהופקה החל משנת 2014 ואילך.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן