Skip to content

FAA הציג תוכנית לשימוש במ"לטים אזרחיים בארה"ב

"בתוך חמש שנים הבאות, לאחר שהתקבלו התקנות המתאימות, יפעלו כ-7,500 מל"טים קטנים במרחב האווירי של ארה"ב", אמר מייקל הוארטה, מנהלל סוכנות התעופה הפדראלית ה-FAA
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סוכנות התעופה הפדראלית האמריקנית ( FAA) הציגה תוכנית מפורטת לטיסות מל"טים (מטוסים ללא טייס) אזרחיים במרחב האווירי של ארה"ב בשנתיים הקרובות. התוכנית קובעת את חודש ספטמבר 2015 כתאריך יעד לשילוב מל"טים במרחב האווירי של ארה"ב, והפעלה עד סוף 2013 של שישה אתרי ניסוי למל"טים, שנבחרו מתוך 26 הצעות.

מל"ט הרמס 450 של אלביט מערכות, המופעל על ידי המכס האמריקני, לסיורים בגבולות
מל"ט הרמס 450 של אלביט מערכות, המופעל על ידי המכס האמריקני, לסיורים בגבולות

בחודש מרס השנה, לקראת הצעד הבא של שילוב מטוסים ללא טייס במרחב האווירי של ארה"ב, ביקשה סוכנות התעופה הפדראלית (FAA) לקבל תגובות והערות מהציבור על הליך הבחירה של אתרי ניסוי למל"טים. בחקיקה שהתקבלה השנה בקונגרס האמריקני, התבקשה הסוכנות להקים שישה אתרי ניסוי כאלה במטרה לשלב, בשנת 2015, את המל"טים באופן מלא במרחב האווירי הלאומי של ארה"ב.

מייקל הוארטה מנהל FAA
מייקל הוארטה מנהל FAA

"בתוך חמש שנים הבאות, לאחר שהתקבלו התקנות המתאימות, יפעלו כ-7,500 מל"טים קטנים במרחב האווירי של ארה"ב", אמר ביום חמישי מייקל הוארטה, (Michael Huerta) מנהל ה-FAA, במסיבת עיתונאי תעופה וחלל בוושינגטון.

הנהגה עולמית

הוארטה גם סיפר, כי המטרה הסופית של תעשיית המל"טים האמריקנית, תהיה להישאר מנהיגה עולמית בתחום, שתקבע את הסטנדרטים לתעשייה כולה ברחבי העולם. "אנחנו מכירים בכך שהשימוש הנרחב של כלי טיס בלתי מאוישים יספק הזדמנויות אדירות, אבל באותה מידה, שילובם של המטוסים האלה מציבים בפנינו אתגרים משמעותיים. "תקנות התעופה וכללי הבטיחות של ארה"ב יישארו 'תקן זהב' לשאר העולם. יש לנו מטרות מבצעיות ובעיות בטיחות שאנחנו צריכים לקחת בחשבון, כשאנו באים להרחיב את השימוש בכלי טיס בלתי מאוישים", הוא הדגיש.

ביקושים למל"טים אזרחיים

איגוד התעשיות האוויריות (Aerospace Industries Association) בארה"ב, צופה ביקושים רבים למזל"טים אזרחיים לשימושים שונים. בחקלאות, בלחימה באש, במעקב אחר תחזיות מזג האוויר ובמעקב אחר בעלי חיים בסביבתם הטבעית. לאור זאת שדולה של האיגוד מלווה ברציפות את ההתפתחות של המהלך הזה.

מריון קליפטון בלייקי (Marion Clifton Blakey), נשיאת איגוד התעשיות האוויריות הבטיחה במסיבת העיתונאים, כי "המל"טים יביאו הרבה הטבות לחברה האמריקנית וכי כלי הטיס הבלתי מאוישים מייצגים את גבול התעופה הגדול הבא של אמריקה".

קבוצת טיל (Teal Group), יועצים וחזאי תעשייה, מעריכה, כי 6.6 מיליארד דולרים כבר הושקעו השנה ברחבי העולם במחקר ופיתוח מל"טים, ושסכום זה יגדל בשנת 2022 ל-11.4 מיליארד דולרים.

יתרונות המל"טים

לאחר שמל"טים הוכנסו לשימוש בצבא ארה"ב, היה צפוי זמן רב, כי יהיה מעבר לשימוש נרחב במל"טים אזרחיים בתוך ארה"ב. למל"טים ישנם כמה יתרונות ברורים לעומת מצלמות מעקב קבועות על עמודי תאורה ובמקומות אחרים, בעיקר כאשר הם נדרשים להעביר ברציפות תמונות וידאו במערכת טלוויזיה במעגל סגור (Closed-circuit television). כך למשל, מל"טים יכולים תמיד להיות ממוקדים על האובייקטים הרצויים של המפעילים, בכל זמן נתון, כאשר למזל"טים הקטנים יש יחס עלות-תועלת מצוין בעת הפעלתם.

התנגדויות

כבר עתה ישנם כמה התנגדויות להתקדמות המהלך. אבל, תוכנית הממשל להשתמש במזל"טים לצורכי מעקב, עשויה בשלב מאוחר יותר להעלות חששות בנושאי הפרטיות.

סוכנות FAA טענה בעבר שאין לה עניין לאשר בזמן הקרוב שימוש במל"טים נושאי נשק, כמו מל"ט הפרדאטור (Predator), המצויד בטילים, במרחב האווירי של ארה"ב. עד כה איש לא דיבר על הרקיע העירוני בארה"ב שבו טסים מטוסים ללא טייס חמושים. אבל רעיונות של פקידי הגנת המולדת בתחום הזה, כבר הבהילו כמה עורכי דין פרטיים במדינה.

היתרים שניתנו

נכון לעכשיו אסור למזל"טים לטוס במרחב האווירי של הלאומי ארה"ב, אלא עם אישור מיוחד של ה-FAA. הסוכנות טוענת, כי למטיסים מרחוק אסור להטיס מזל"טים במרחב האווירי, בקנה מידה רחב, היות ואין להם מספיק טכנולוגיית התחמקות הולמת, כדי למנוע התנגשויות באוויר.

בעניין זה מסר הוארטה, כי ישנן היום כ-80 סוכנויות אכיפת חוק, המפעילים מזל"טים קטנים לצורכי מעקב באזורים אזרחיים. ההיתרים ניתנו על בסיס בחינה של כל מקרה ומקרה. "אם אנחנו הולכים לנצל את מלוא היתרונות של הטכנולוגיות עליהם אנחנו מדברים, אנחנו צריכים להיות קשובים לחששות הציבור הנוגעות לפרטיות", אמר הוארטה .

מתברר שלא רק ה-FAA, אלא גם בפנטגון – המחלקה לביטחון מולדת (Department of Homeland Security ) ומשרד המשפטים משתתפים בקבוצה רבת נציגויות, שגם היא פרסמה תוכנית מקיפה להאצת שילובם של מל"טים במרחב אווירי הלאומי של ארה"ב.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן