Skip to content

יחימוביץ' על ההסכם המסתמן בז'נבה: "התמונה מדאיגה"

יו"ר האופוזיציה, שלי יחימוביץ', שדיברה בארוע שבתרבות במועצה האזורית דרום השרון, מתחה יחד עם זאת ביקורת על התנהלות נתניהו במו"מ עם הפלסטינים וביחסיו עם ארה"ב. "דבריו של קרי השבוע היו חריפים ביותר, ונתניהו חייב לזכור שהידידות והברית עם ארה"ב היא הנכס האסטרטגי החשוב ביותר שלנו. עלינו להתניע את השיחות ברצינות, וגל בנייה בשטחים הוא ההיפך […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ', אומרת כי התמונה המצטיירת מהשיחות בז'נבה עם הפלסטינים – מדאיגה. אך, במקביל, היא מותחת ביקורת על על האופן שבו מנהל ראש הממשלה נתניהו, את המו"מ עם הפלסטינים ואת יחסיו עם ארה"ב.

שלי יחימוביץ'. "פוזיציה מוזרה". (צילום: ציפי מנשה)
שלי יחימוביץ'. "פוזיציה מוזרה". (צילום: ציפי מנשה)

"אני מוצאת עצמי בפוזיציה מוזרה שאני מגינה על עמדת ראש הממשלה אבל מסתמנת תמונה מדאיגה מז'נבה", אמרה אמרה יחימוביץ' באירוע שבתרבות במועצה האזורית דרום השרון. "ההסכם המסתמן הוא פעימה ראשונה להסדר כולל בו לא יהיה פירוק של איראן מיכולת לפתח את הפצצה אלא לכל היותר הקפאה. כרגע מסתמן שבבסיס ההסכם הביניים לא יהיה פירוק של יכולת איראנית לפתח את הפצצה, אלא הקפאה בלבד – וזה לא מספיק, כי בינתיים מופחתות הסנקציות איראן נושמת לרווחה ויכולה בכל רגע לחדש את ההתחמשות.

"יש עדיין נעלמים רבים: מה תהיה רמת הפיקוח, והאם ניתן יהיה להחזיר מייד את הסנקציות", אמרה יחימוביץ'. "עלינו לעקוב אחרי שיחות שרי החוץ בזהירות. אין חילוקי דעות במערכת הפוליטית: אסור שתהיה לאיראן יכולת גרעינית".

 יחימוביץ' הביעה דאגה מהעובדה שישראל מגיעה אל תוך הזירה המורכבת הזאת בעיצומו של משבר עם האמריקנים. "דבריו של קרי השבוע היו חריפים ביותר, ונתניהו חייב לזכור שהידידות והברית עם ארה"ב היא הנכס האסטרטגי החשוב ביותר שלנו. עלינו להתניע את השיחות ברצינות, וגל בניה בשטחים הוא ההיפך המוחלט מזה. ככל שהתהליך תקוע וארה"ב מתרחקת – כך אנחנו גם מאבדים השפעה בסוגיית איראן", אמרה יחימוביץ'.

 על קריאתה של לבני לעבודה להיכנס לממשלה, אמרה יחימוביץ': "על מה נכנס לממשלה? על גל בנייה בהתנחלויות? על הרחבת הפערים בין עניים לעשירים? על כך שאפילו בתוך החדר לבני ומולכו מתקוטטים בינם לביות עצמם?  הקריאה של לבני היא קריאת מצוקה פוליטית, לא קריאה למען השלום. הרי כניסת העבודה כעת לקואליציה פרושה חיסול כל סיכוי להתקדמות, כי עם עלה תאנה מצוין כזה בתוך ממשלתו – למה שנתניהו יתקדם?"

באיגרת מיוחדת ששיגר הערב השר נפתלי בנט, חבר הקבינט המדיני בטחוני, ליהודי התפוצות – הוא קורא ליהודי התפוצות, לנסות ולהשפיע על ההחלטה של ארה"ב בנושא האיראני,

נפתלי בנט: "איפה היית כשהוחלט לאפשר לאיראן פצצה גרעינית?" (צילום: ענבל כהן חמו)
נפתלי בנט: "איפה היית כשהוחלט לאפשר לאיראן פצצה גרעינית?" (צילום: ענבל כהן חמו)

באיגרת שכותרתה – איפה היית כשהוחלט לאפשר לאיראן פצצה גרעינית? – כותב בנט: "העולם החופשי ניצב בפני צומת דרכים: לעמוד חזק ולהתעקש כדי שאיראן תפרק את מכונת ייצור הנשק הגרעיני, או לוותר ולאפשר לאיראן לשמור על 18,500 הצנטריפוגות שלה.

"בעוד מספר שנים, כאשר מחבל אסלאמי יפוצץ מזוודה גרעינית בניו-יורק, או כאשר איראן תשגר טיל גרעיני לרומא או תל-אביב, זה יקרה רק בגלל 'הסכם רע' שבוצע ברגעים מכריעים אלו".

"כמו בזירת אגרוף, המשטר האיראני על הרצפה, הספירה קרובה לעשר, עכשיו הזמן להגביר את הלחץ ולהכריח את איראן לפרק את תכניתה הגרעינית. זה לא הזמן לוויתורים.

"חתימה על הסכם עם איראן תהיה טעות מסוכנת. בעוד שנה, שנתיים או שלוש איראן תפעיל את הצנטריפוגות מחדש ותשיג נשק גרעיני, ואז כבר העולם לא יוכל לעצור אותה.

"המטרה היא אינה להפסיק באופן זמני את ייצור האורניום, אלא לפרק את כל התכנית הגרעינית של איראן. המטרה היא לא להרוויח עוד כמה חודשי שקט. אנחנו עוסקים כאן בעתידם של אומות העולם, בעתיד ילדינו במובן המילולי ביותר של המילה. האחריות של ישראל היא להבטיח את בטחון אזרחיה, וזה מה שנעשה.

"אם העולם התעייף – אזי ידע העולם שעינינו לא תיעצם לרגע כשמדובר בחיינו שלנו. לא נפקיד את בטחון אזרחינו בידי אף אחד. לא עוד".

שר הביטחון, משה בוגי יעלון, אמר הערב בנושא זה: "דווקא עתה, שעה שהמשטר בטהרן נמצא במצוקה כלכלית אדירה וחרד לשרידותו, אסור למדינות המערב למצמץ ולהגיע עימו לעסקה רעה, שתעניק לאיראן אוויר לנשימה והקלה בסנקציות מצד אחד – ולא תגרום לה לוויתורים ממשיים בפרויקט הגרעין. מי שרוצה למנוע צורך בהפעלת כוח מול איראן, חשוב שיידע לנהל דיפלומטיה קשוחה כדי להביא את המשטר בטהרן לצומת המכריע של הישרדותו או המשך פרויקט הגרעין, ולא יסתנוור אל מול מתקפת הנועם והחיוכים האיראנית. איראן היא זו שזקוקה להסכם כדי להיחלץ ממפולת כלכלית מתקרבת, ולכן למדינות המערב אסור להיראות כמי שלהוטות להגיע להסכם, שמשמעותו עלולה להיות הרת אסון לא רק למזרח התיכון, אלא גם לעולם כולו. הסכם עתה, בתנאים הנוכחיים, הוא טעות היסטורית שתאפשר למשטר מחרחר המלחמה מטהרן להמשיך בתוכנית הגרעין המסוכנת שלו ובשאיפתו להפיץ טרור ולחתור תחת משטרים ברחבי המזרח התיכון ובעולם כולו".

ואילו שרת המשפטים, ציפי לבני, כתבה הערב בעמוד הפייסבוק שלה: "בעת הזאת, בה מנהיגי העולם החופשי בוחנים הסכם עם איראן, חשוב לומר שהאחריות מחייבת לנצל את ההזדמנות למנוע מאיראן נשק גרעיני, וזאת ניתן לעשות בהתנהלות נכונה, בלתי מתפשרת ומבלי להקל במאום בסנקציות בטרם הושגה המטרה. אסור לפעול בחופזה. חשוב לנצל את השפעת הסנקציות כדי להגיע להסכם טוב ואפקטיבי, אחרת כל הקלה תנוצל לרעה על ידי האיראנים בדרך להשגת נשק גרעיני".

שר האוצר יאיר לפיד התראיין הבוקר לתכנית Today Program ברדיו BBC  על שיחות הגרעין עם איראן. לפיד התייחס לפיד לעניין הסנקציות הכלכליות על אירן ואמר: "הסיבה היחידה שהאיראנים יושבים כרגע מסביב לשולחן הדיונים בז'נבה היא כי הסנקציות עובדות. ברגע שהקהילה הבינ"ל תסיר חלק מהסנקציות על איראן – הסכרים ייפרצו ללא יכולות לבלום את שטף החברות הבינלאומיות  שרוצות לחזור לשווקים האיראניים, בשל הפוטנציאל הכלכלי שגלום בשווקים אלה. האיראנים יודעים שברגע שתפתח הדלת להורדת הסנקציות, כל החברות הבינלאומיות ירוצו פנימה ולא תהיה דרך חזרה. זה בדיוק מה שהאיראניים רצו.

"אני מדבר עם שרי האוצר של מדינות המערב, וכולם מספרים לי אותו סיפור", אמר לפיד. "החברות הגדולות שלהם רוצות לתפוס נתח מהשוק האיראני. איש אינו רוצה להישאר אחרון במירוץ הזה. ברגע שיתחילו להסיר את הסנקציות, אי אפשר יהיה לשלוט בתהליך".

עוד אמר לפיד כי פריצת הדרך היחידה בשיחות היא של האיראנים, כאשר הצליחו להסיט את השיח מדיון על הצנטריפוגות לדיון על מידת העשרת האורניום, "אם איראן רוצה גרעין למטרות שלום – למה היא צריכה  צנטריפוגות? לקנדה אין צנטריפוגות, למקסיקו אין, לאינדונזיה אין. האיראנים רצו שהדיון יתנהל על עניין ההעשרה, מפני שהם יודעים שאין שום בעיה לעלות מ-3% העשרה ל-90% תוך שבועות. המו"מ מתנהל בדיוק במקום שהם רצו אותו, מפני שהוא מנוהל סביב הנושא הלא נכון."

לפיד הדגיש כי ישראל תומכת בפתרון דיפלומטי, אבל הסנקציות היו הכלי היעיל ביותר נגד הגרעין האיראני. "הם כבר היו במקום שבו רצינו אותם, ולא צריך להפסיק עכשיו את הלחץ".

שר המודיעין, יובל שטייניץ, אמר בארוע שבתרבות בבת ים: "תמורת נזיד עדשים איראן מרוויחה גם בתחום הסנקציות וגם בתחום הגרעין; איראן מקבלת הקלות משמעותיות בסנקציות, ברמה שעלולה להוביל להתפוררותן המוחלטת, ובתחום הגרעין היא השיגה באופן מתוחכם אישור בינלאומי לבצע פעולות שנאסרו עליה ע״י מועצת הביטחון של האו״ם, כמו המשך העשרת האוראניום והמשך בניית כור המים הכבדים.

שטייניץ ציין כי המתווה שהוצג בפני ישראל עד לפני ימים ספורים כולל במהלך הדיאלוג האסטרטגי בוושינגטון היה נראה שונה מהותית מזה שמדובר בו כעת.

שטייניץ אשר שוחח בימים האחרונים עם נציגים בכירים המעורבים במשא ומתן בג׳נבה מצא עידוד מהעובדה כי ישנם שותפים נוספים לדאגותיה של ישראל מההסכם המתגבש".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן