Skip to content

הורדת ריבית מפתיעה באירופה ונתוני תעסוקה מפתיעים בארה"ב

מריו דרגי הפחית את שיעור הריבית האירופי בעוד 0.25% לשפל היסטורי של 0.25%, על רקע הצניחה בשיעור האינפלציה ושיעור האבטלה הגבוה. בארה"ב נוצרו באוקטובר 204 אלף משרות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שבוע טעון במיוחד עבר על המשקיעים ברחבי העולם. האירועים המרכזיים של השבוע היו – הורדת הריבית המפתיעה באירופה ונתוני התעסוקה המצוינים שהתפרסמו בארה"ב.

אירופה: הבנק המרכזי מוריד הריבית לשפל היסטורי

בעוד שבעולם מתחילים לדבר על אפשרות להפסקה של תוכניות התמריצים, יו"ר הבנק המרכזי של אירופה מר מריו דרגי החליט להפחית את שיעור הריבית בעוד 0.25% לשפל היסטורי של 0.25%. המהלך הדרמטי בא על רקע הצניחה בשיעור האינפלציה שחלה לאחרונה בגוש האירו ושיעור האבטלה הגבוה. בחודש אוקטובר שיעור האינפלציה צלל ל-0.7% מ-1.1% בחודש קודם. הבנק המרכזי של אירופה מעוניין לשמור על שיעור האינפלציה קרוב ל-2% ובשל כך הוא החליט להוריד הריבית על מנת לשמור על יציבות המחירים.

הכלכלה האירופית אשר רק יצאה מהמיתון הארוך ביותר מאז שהוקם גוש האירו ממשיכה להראות סימנים מדאיגים כגון שיעור אבטלה העומד על 12.2% וזינוק של המטבע המקומי בכ-5% לאחרונה כנגד שאר המטבעות העיקרים, התחזקות אשר פוגעת עוד יותר בכלכלה המקרטעת.

סוכנות הדירוג S&P הודיעה כי היא מורידה את דירוג החוב של צרפת מ-+AA ל-AA עקב הדאגה מתחזיות הצמיחה של המדינה. הורדת הדירוג של הכלכלה שנייה בגדולה בגוש האירו העיבה על המסחר באירופה ועל השטר האירופי.

האירו צלל בעקבות הפחתת הריבית מאזור ה-1.35 דולר לאירו וסגר את השבוע באזור 1.3360. הורדת הריבית הפתיעה עשויה להעיב על המטבע האירופי גם בשבוע שלפנינו. היעד הבא -1.3150, רמת ההתנגדות הקרובה ביותר ניצבת באזור 1.3460.

ארה"ב וקנדה – נתוני תעסוקה מפתיעים סוללים את הדרך להידוק מוניטארי

נתוני התעסוקה המפתיעים של ארה"ב עשויים להוביל לצמצום היקף הרכישות עוד השנה. המשק האמריקני הצליח ליצר 204 אלף משרות במהלך חודש אוקטובר, הרבה מעל הצפי שעמד על תוספת של כ-121 אלף משרות. גם הנתון של חודש ספטמבר עודכן כלפי מעלה ב-15000 משרות ל-163 אלף משרות. שיעור האבטלה עלה כצפוי ב-0.1% ל-7.3%.

הכלכלה הגדולה בעולם צמחה בקצב בגבוה ביותר בשנה האחרונה. הכלכלה האמריקנית צמחה ב-2.8% ברבעון ה-3 לעומת הצפי לצמיחה של 2% בלבד. ברבעון הקודם הכלכלה צמחה ב-2.5%.

בקנדה, שיעור האבטלה נותר ללא שינוי ברמה של 6.9% למרות שאנליסטים ציפו לעליה של 0.1% לרמה של 7%. המשק הקנדי הצליח ליצר 13200 משרות בהמשך ל-11900 המשרות שנוספו בחודש הקודם. הנתון יצאה מעט מעל הצפי שעמד על תוספת של 12,700 משרות.

התגובות לנתונים האחרונים

המדדים האמריקנים זינקו שוב וחלקם אף הצליחו לקבועה שיאים היסטוריים חדשים. המדדים סגרו את היום האחרון בעליות של מעל 1% בהתאמה. באירופה המדדים סגרו דווקא במגמה מעורבת אך הם צפויים לפתוח בעליות על רקע הזינוקים בוול סטריט. בזירת המט"ח, הדולר האמריקני התחזק מול כל המטבעות הנסחרים מולו על רקע הערכות כי הפד' יצמצם את היקף הרכישות עוד השנה.

השבוע שלפנינו

זירה מקומית

אחרי אחד השבועות היותר מוצלחים של השנה, השוק המקומי יפתח את השבוע על רקע העליות בוול סטריט ושיחות הגרעין האיראני. מדד ת"א 25 אשר סגר את השבוע באזור 1310 הנקודות צפוי לבסס את מעמדו מעל 1300 הנקודות וימשיך לנוע מעלה אל עבר שיאים חדשים.

בזירת המט"ח המקומית, התחזקותו של הדולר העולם צפויה לבוא לידי ביטוי גם אצלנו. צמד הדולר שקל אשר מדשדש למעלה משבוע, צפוי לפרוץ מעלה לכיוון 3.6. התחתית האחרונה אשר ניצבת ב-3.5 שקלים לדולר הצליח להחזיק מעמד ונראה כי אנו ניצבים בפני תיקון משמעותי יותר.

זירה בינלאומית

השבוע צפוי להיפתח ברקע לנעילה החיובית בוול סטריט וציפיות לצמצום היקף הרכישות עוד השנה.
יומן האירועים יהיה גל יחסית. הנתון המרכזי של השבוע: התמ"ג באירופה. אחרי שכלכלת הגוש יצאה מהמיתון הארוך והקשה ביותר, יהיה מעניין לראות האם הצמיחה תהייה חזקה מספיק בכדי שהכלכלה האירופאית לא תגלוש למיתון נוסף.

על פי הערכות, הכלכלה הגרמנית צמחה בקצב של 0.3% והכלכלה הצרפתית צמחה בקצב של 0.1%. הנתון המשוקלל צפוי להראות, כי גוש האירו צמח בקצב של 0.2%.

המשקיעים יעקבו בדריכות אחרי התביוטם של בכירי הפד' בנוגע לאפשרות לצמצום היקף הרכישות עוד השנה. הסימנים החיובים המתגלים לאחרונה תומכים באופציה הזו וזו למעשה אחת הסיבות לכך שהדולר מתחזק לאחרונה וככל הנראה ימשיך להתחזק גם לאורך השבוע שלפנינו.

הדולר אינדקס תומך במהלך התחזקות של הדולר. רמת התמיכה הניצבת באזור 79 הנקודות הצליחה לבלום את נפילתו של השטר הירוק והקונים הגיעו נחושים באזור הרמה הזו והובילו למהלך עליות משמעותי בשבוע שעבר. פריצה מעל 82 תוביל למהלך התחזקות משמעותי יותר של הדולר כנגד שאר המטבעות הנסחרים מולו.

מחר צפוי להיות יום מסחר בעל מחזורים נמוכים יחסית בוול סטריט בשל ה-veterans day . הקונים צפויים לחזור במרץ ביום שלישי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן