Skip to content

נתניהו בישיבת הממשלה: "שאלתי את כל המנהיגים מה החיפזון?"

"ראוי שהמעצמות המובילות בעולם יטו אוזן כשישראל ומדינות המערב מסכימות ביניהן, שיש למנוע את התחמשותה הגרעינית של איראן", אמר נתניהו. "זה שינוי חשוב בתחום מכריע, ואפשר שהוא מרמז גם על עניינים אחרים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הטונים בדברי ראש הממשלה, בנושא האיראני, ירדו במקצת, מאז יום שישי – אך התוכן לא השתנה. "איני משלה את עצמי שלא ייחתם הסכם – אך אני מקווה שלא ייחתם הסכם בכל מחיר". כך אמר הבוקר נתניהו, בפתח  ישיבת הממשלה. ישיבת הממשלה התקיימה הבוקר בשדה בוקר, לרגל "יום בן גוריון".

"מה החיפזון?". נתניהו (צילום: קובי גדעון)
"מה החיפזון?". נתניהו (צילום: קובי גדעון)

"בסוף השבוע שוחחתי עם הנשיא אובמה, עם הנשיא פוטין, עם הנשיא הולנד, עם הקנצלרית מרקל ועם ראש ממשלת בריטניה קמרון", אמר נתניהו לשרי הממשלה. "אמרתי להם שלפי כל המידע שמגיע לישראל העסקה המסתמנת היא רעה ומסוכנת. מסוכנת לא רק לנו, מסוכנת גם להם. מסוכנת לשלום העולם, משום שהיא בבת אחת מורידה את לחץ הסנקציות שלקח שנים לבנותו ומצד שני, איראן נשארת למעשה עם היכולת שלה להעשרה גרעינית וגם יכולת לקדם את ציר הפלוטוניום.

"אני מדגיש שבעסקה המוצעת אין אפילו פירוק של צנטריפוגה אחת", אמר ראש הממשלה. "שאלתי את כל המנהיגים מה החיפזון? והצעתי שימתינו, שישקלו את הדברים בכובד ראש. מדובר בתהליך היסטורי, בהחלטות היסטוריות. ביקשתי להמתין. טוב שזאת בסופו של דבר ההחלטה שהתקבלה אבל אינני משלה את עצמי – יש רצון עז להגיע להסכם. אני מקווה שלא הסכם בכל מחיר, ואם הסכם אז צריך הסכם טוב ולא הסכם רע. אני מקווה שיגיעו להסכם טוב ואנחנו נעשה כל מה שביכולתנו כדי לשכנע את המעצמות ואת המנהיגים להימנע מהסכם רע".

בעניין המו"מ עם הפלסטינים אמר נתניהו: "אנחנו מציינים היום 75 שנים לליל הבדולח. מטריד במיוחד שדווקא בימים אלה אנחנו עדים לתופעות של צלבי קרס ברשות הפלסטינית, לתופעות של מועל יד. זו תוצאה ישירה להמשך ההסתה הפראית נגד מדינת ישראל. זו לא דרך להשיג שלום.  ושלום גם לא יושג על ידי הפעלת לחץ בינלאומי על ישראל. שום לחץ לא יביא אותנו לנטוש את האינטרסים החיוניים שלנו. הסכם יושג רק כשישראל תקבל מענה מתאים על האינטרסים החיוניים שלנו, בראשם הביטחון, אבל גם אינטרסים אחרים שהם חלק מהמורשת שלנו וחלק מהעתיד שלנו".

מאוחר יותר, באזכרה לדוד ופולה בן גוריון, שהתקיימה אחר הצהריים, אמר ראש הממשלה: "עוצמתה של ישראל, שהולכת ונבנית מאז ימי בן גוריון ועד ימינו, תעמוד לה מול כל גורם שמאיים עליה בסכנת השמדה. ישראל תנקוט תגובת נגד חריפה וכואבת כלפי כל מי שיעמיד את ביטחוננו במבחן.

"ראוי שהמעצמות המובילות בעולם יטו אוזן כשישראל ומדינות המערב מסכימות ביניהן, שיש למנוע את התחמשותה הגרעינית של איראן. זה שינוי חשוב בתחום מכריע, ואפשר שהוא מרמז גם על עניינים אחרים", אמר ראש הממשלה, "אנחנו מעוניינים לקדם את יחסי השלום עם שכנינו הפלסטינים ועם מדינות ערב, אבל כל זה תלוי בעוצמתה של ישראל, שהולכת ונבנית מאז ימי בן גוריון. ובידיעה של שכנינו שישראל תעמוד מול כל גורם שמאיים עליה בסכנת השמדה".

הנשיא וראש הממשלה בטקס לזכר דוד ופולה בן גוריון (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
הנשיא וראש הממשלה בטקס לזכר דוד ופולה בן גוריון (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

בסוגיית המשא ומתן עם הפלסטינים אמר נתניהו: "אני מייחל שמולנו יתייצב בן גוריון פלסטיני, שיכריז על סיום הסכסוך. שתי מדינות לאום. זה התנאי. בכל משא ומתן יש פשרות, אבל יש דברים שאיננו יכולים להתפשר עליהם, כי הם היסודות שעליהם אנחנו עומדים. אנחנו מנהלים את המשא ומתן ביושר ובהגינות, אבל לא נקדים את המתן למשא. הרעיון של שתי מדינות לאוֹם הוא התנאי לקיומו של שלום", אמר נתניהו וקרא לפלסטינים לזנוח את התקווה שמדינת היהודים תמוסמס במהלך הזמן.

נשיא המדינה, שמעון פרס, התייצב ברורות לצידו של ראש הממשלה, בסוגיית המו"מ שהתנהל בז'נבה עם איראן. "אמש לא הגיעו החמישה פלוס אחד להסכם עם איראן – וטוב שכך", אמר הנשיא. "הסכם עם איראן נועד למנוע איראן גרעינית והנוסח שנדון אינו עונה על מטרה זו. מניעת איראן מיכולת גרעינית הייתה – ואני מקווה שגם תישאר – העמדה המוצהרת של החמישה פלוס אחד. זו  גם עמדתה הבלתי מתפשרת של ישראל. אנו לא מתנגדים להעדיף אמצעים  לא צבאיים כדי להשיגה. אבל אין טעם להסכם שישאיר בידי איראן יכולות גרעיניות. אני סבור שעמדת הממשלה כפי שמבטא ראש הממשלה, נתניהו, היא צודקת".

"להפוך את פתרון שתי המדינות לשני עמים למציאות". שמעון פרס (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
"להפוך את פתרון שתי המדינות לשני עמים למציאות". שמעון פרס (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

עוד אמר נשיא המדינה: "כדי שגורלנו יישאר בידינו, עלינו לשמור את היוזמה בידינו. עלינו להפוך את פתרון שתי המדינות לשני עמים למציאות, ולמנוע הידרדרות במורד העלולה להביא למדינה דו- לאומית. מדינה דו לאומית, שאין בה ערבות לרוב יהודי מובטח, יהיה בה סיכון להישארותה של ישראל  כמדינה יהודית ומדינה דמוקרטית. בן גוריון נשא על שכמו את ההכרעה הכבדה הראשונית הזאת עם קום המדינה. הוא הכריע- ויתור על שטח כדי להבטיח רוב יהודי. ללא רוב יהודי לא תובטח מדינה יהודית. מאז חלו שינויים, אבל הברירה לא השתנתה. היא נותרה כפי שהייתה לפני 66 שנה". הנשיא המשיך ואמר: "כאז גם היום, הפערים הקיימים בינינו לבין הפלסטינים ניתנים לגישור, אין ברירה טובה אחרת לא לנו ולא לשכנינו. אני יודע כי קיים אי אמון בינינו. אבל תפקיד השלום נועד להפוך היסטוריה של אי אמון – למציאות של אמון. היו דברים מעולם- עמים קשה לשנות אבל יחסים אפשר לשנות".

גם השגריר דניס רוס ,שכיהן עד לאחרונה כיועצו של אובמה למזרח התיכון ומילא תפקידים בכירים בממשל בתקופה של הנשיאים רייגן, בוש האב וקלינטון, התבטא בעניין האיראני בעצרת הסוכנות בירושלים והציע להחליט על החמרת הסנקציות מול איראן – אך ליישמן רק אם המו"מ עם איראן ייכשל.

ריבלין: ביקורת על ניהול המחלוקת עם ארה"ב (צילום: רפי מיכאלי)
ריבלין: ביקורת על ניהול המחלוקת עם ארה"ב (צילום: רפי מיכאלי)

"כולנו בארצות הברית מסכימים שיש לנו מטרה אסטרטגית למנוע פצצה גרעינית מאיראן. הוויכוח של הממשל האמריקני עם ישראל הוא טקטי ולא אסטרטגי", אמר רוס. "הרעיון שעומד מאחורי ההסכם עם איראן הוא לעצור את תכנית הגרעין ולתת להם להבין שלא יהיו ויתורים נוספים. הסנקציות הכלכליות נועדו להביא את איראן לשולחן המשא ומתן וכעת, הן לא מספיקות ויש להפעיל גם צעדים דיפלומטיים. עלינו להחליט על החמרת הסנקציות מול איראן, אך ליישם אותן רק במידה והמשא ומתן יכשל".

ח"כ ראובן (רובי) ריבלין מותח ביקורת על האופן שבו ניהל ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את המחלוקת שלו עם ארה"ב. ״אסור לישראל להיכנס לעמוד במסלול התנגשות עם ארה״ב בעניין הסכם המעצמות עם איראן", אומר ח"כ ריבלין. "גם בוויכוח קיומי יש לנהל את הדיאלוג עם האמריקנים בפורומים בילטראליים חשאיים בלבד״.

ריבלין, חבר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, אומר עוד: ״עימות עם ארה״ב מנוגד לאינטרס החיוני של מדינת ישראל. בהחלט יכולים להיות מצבים שבהם כבעלי ברית נסכים שלא להסכים אך כל זה צריך להתנהל במסגרת היחסים המיוחדים של יחסי ישראל ארה"ב, בקונגרס, בסנאט ובבית לבן. צריך לזכור שישראל היא אינטרס אמריקאי ואסור לערער את המחויבות האמריקאית כלפינו״.

 ריבלין הוסיף: ״כפי שאנחנו מצפים מהם לומר לנו בכל עניין את כל האמת ורק את האמת, כך הם מצפים מאיתנו שלמרות חילוקי דעות קשים בנושאי איראן וגם בנושא הפלסטיני, נאמר להם את הדברים כהווייתם. השקיפות ההדדית מחויבת ומחייבת.״

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן