Skip to content

כי"ל שיחררה 3.8 מיליארד שקלים רווחים כלואים

תשלם מס בסכום של כ-380 מיליון שקל. עתה ממתינים ברשות המסים לראות אם גם טבע וצ'ק פוינט ישחררו את הרווחים הכלואים. ביום שני בחצות יפוג תוקפה של הוראת השעה שהעניקה הנחות לחברות שישחררו את הרווחים הכלואים שלהן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

דירקטוריון כימיקלים לישראל (כי"ל) החליט לשחרר את מלוא הרווחים הכלואים של חברת מפעלי ים המלח וחברת רותם אמפרט נגב, בסכום כולל של 3.8 מיליארד שקלים. כתוצאה מכך תשלם כי"ל מס בסכום של כ-380 מיליון ששקל. כך נמסר היום מהחברה. עתה ממתינים ברשות המסים לראות אם גם טבע וצ'ק פוינט ישחררו את הרווחים הכלואים, לפני יום שני השבוע, בחצות, כאשר יפוג תוקפה של הוראת השעה שהעניקה הנחות לחברות הגדולות במשק שישחררו את הרווחים הכלואים שלהן במשך השנה שחלפה.

מפעלי ים המלח. חברת האם כי"ל שיחררה היום את הרווחים הכלואים שלה
מפעלי ים המלח. חברת האם כי"ל שיחררה היום את הרווחים הכלואים שלה

"תוצר של משא ומתן נחוש"

שר האוצר, יאיר לפיד: "הודעת כי"ל, כי תשחרר את מלוא הרווחים הכלואים של מפעלי ים המלח וחברת רותם אמפרט היא תוצר של משא ומתן נחוש שנוהל בחודשים האחרונים. נמשיך לפעול בתחום כדי שהכסף מהרווחים הכלואים יגיע לידי בעליו האמיתיים, אזרחי ישראל".

חקיקת חוק רווחים כלואים

בנובמבר 2012, בעת שיובל שטייניץ שימש בתפקיד שר אוצר, נחקק בכנסת חוק רווחים כלואים. בחוק נקבעה הוראת שעה, לתקופה של שנה, שבמסגרתה הכנסה שנצברה לחברה עד תום שנת 2011, והחברה טרם חבה בשלה במס חברות – תהיה החברה זכאית לשלם מס חברות בשיעור מופחת, לפי נוסחה הקבועה בהצעה. הנוסחה קובעת כי ככל שחברה תבחר להפשיר חלק גדול יותר מהכנסתה, כך תגדל הטבת המס לה היא זכאית – אך שיעור המס לא יפחת מ- 6%.

החוק נועד לאפשר לחברות גדולות במשק, שנהנו מהקלות במס בהתאם לחוק לעידוד השקעות הון – ולאחר שצברו רווחים גדולים, מעוניינות לחלק דיבידנדים או להוציא כספים לצורך השקעות בחו"ל – לעשות זאת תוך תשלום מס חברות בשיעורים מופחתים. עד היום היו החברות חייבות בתשלום מס בשיעורים גבוהים, בגין הטבות המס להן זכו – בטרם חלוקת דיבידנדים והוצאת כספים להשקעות בחו"ל.

כדי לא לשלם את המס הגבוה העדיפו החברות להשאיר רווחים גדולים, שנצברו על ידיהן – "כלואים", ללא מימוש. החוק החדש יאפשר לחברות לממש את הרווחים, תוך תשלום מס חברות שיעורים מופחתים, ובהתחייבות להשקיע מחצית מהרווחים בארץ וזאת במשך שנה.

כ-120 מיליארד שקל

רשות המסים קבעה אז, כי תוספת ההכנסה המשוערת שתהיה למדינה בגין החוק מוערכת בשלושה מיליארד שקלים, לאחר שלפי הערכתה נצברו כ-120 מיליארד שקל ברווחים כלואים בחברות.

בינתיים חלפה שנה ומחר בחצות יפוג תוקפה של הוראת השעה הזאת. במשך השנה שחלפה התנהלו דיונים בין החברות הגדולות במשק לבין רשות המיסים. בשבוע שעבר הועמקו הדיונים עם החברות הגדולות, ביניהן טבע, צ'ק פוינט וכי"ל, שנעתרה ושיחרר את הרווחים הכלואים שלה. עתה מצפים ברשות המסים, שגם טבע וצ'ק פוינט ילכו בעקבותיה וישחררו את הרווחים הכלואים שלהן, לטובת הציבור.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן