Skip to content

עובדי מאיץ החלקיקים ייהנו מחסינות דיפלומטית ופטור ממס הכנסה

הצעת החוק שאושרה סופית, נותנת תוקף של חוק לפרוטוקול המעניק לארגון האירופי למחקר גרעיני (CERN) לפקידיו, למנהל הכללי, ולנציגי המדינות הבאים להשתתף בפעילותו, חסינויות וזכויות יתר כדי לאפשר להם לפעול במדינה ללא חשש מהתערבות של המדינה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מליאת הכנסת אישרה בקריאות השנייה והשלישית את הצעת החוק ליישום הפרוטוקול בדבר זכויות יתר וחסינויות של הארגון האירופי למחקר גרעיני, שהגישה הממשלה. ההצעה נדונה בוועדת החוקה, חוק ומשפט, בראשות ח"כ דוד רותם.

הצעת החוק שאושרה סופית, נותנת תוקף של חוק לפרוטוקול המעניק לארגון האירופי למחקר גרעיני (CERN) לפקידיו, למנהל הכללי, ולנציגי המדינות הבאים להשתתף בפעילותו, חסינויות וזכויות יתר כדי לאפשר להם לפעול במדינה ללא חשש מהתערבות של המדינה. ארגון CERN הינו ארגון בינלאומי למחקר חקר חלקיקים שמרכזו בז'נבה. הארגון מפעיל את מאיץ החלקיקים Large Hadron Collider, וחברות בו 20 מדינות אירופה. למדינת ישראל יש מעמד של "חברות נלווית" בארגון משנת 2011.

בניית מאיץ החלקיקים LHC (צילום: ויקיפדיה)
בניית מאיץ החלקיקים LHC (צילום: ויקיפדיה)

הצעת החוק קובעת כי עובדי הארגון ובני זוגם לרבות עובדיו תושבי מדינת ישראל ייהנו מחסינות מפני פעולה משפטית כגון מעצר או מאסר, לא יתאפשר לבצע חיפוש ותפישה בנכסי הארגון, עובדיו יהיו פטורים מתשלום מיסים בגין שכרם. הפטור מתשלום דמי ביטוח לאומי, יחול רטרואקטיבית שנתיים אחורנית.

היועץ המשפטי של משרד החוץ, עו"ד אהוד קינן, אמר כי עיגון האמנה נדרש בחוק ולא ניתן להסתפק בצו של שר החוץ, על מנת שעובדי הארגון אזרחי מדינת ישראל ייהנו מהחסינות ומזכויות היתר המוענקים לעובדי הארגון באמנה. לדברי קינן "מדובר בחסינות פונקציונאלית לעובד במסגרת פעילותו. כיום, רק שני עובדים ישראלים עובדים בארגון, בנוסף ל- 63 דוקטורנטים שמקבלים מענקי מחקר מהארגון. אלו לא ייהנו מההטבות שיעניק החוק.

CERN הוא המרכז הגדול בעולם לחקר חלקיקים. מרכז המחקר ממוקם על גבול שווייץ-צרפת, ממערב לעיר ז'נבה. CERN מפעיל מכלול של מאיצי חלקיקים. מאיץ LHC הבנוי במנהרה טבעתית מצפון ל-CERN הוא המאיץ הגדול בעולם, הן מבחינת האורך, הן מבחינת עלות ההקמה והן מבחינת האנרגיה שאליה מגיעים החלקיקים המואצים.

ב-CERN חברות 20 מדינות מאירופה, שש מדינות נוספות, בהן ישראל, נמצאות במעמד של משקיף, ושני גופים בינלאומיים נוספים נמצאים במעמד של משקיף. CERN פועל כמרכז בינלאומי שמועסקים בו פיזיקאים מרחבי העולם. פיזיקאים רבים נוספים מבקרים בו לתקופות קצרות ועוסקים בהפעלת הניסויים הקשורים למאיצי החלקיקים הממוקמים בו. בנוסף לפיזיקאים נסיינים, מועסקים ב-CERN פיזיקאים העוסקים בצדדים התאורטיים של פיזיקת החלקיקים, ואליהם נלווים מהנדסים, טכנאים ואנשי מנהלה.

כעת, לאחר האישור הסופי, מועצת הארגון תתכנס ותקבל את מדינת ישראל כחברה מלאה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן