Skip to content

פרס: "ההנהגה האיראנית אינה חזקה כפי שהיא נראית"

הנשיא פרס התייצב היום לצדו של נתניהו בוויכוח על ההסדר המסתמן עם איראן. "איננו יכולים לעצום את עינינו - נשק גרעיני בידי איראן אינו בעיה ישראלית אלא בעיה של העולם" כולו". שר הביטחון יעלון: "אם יקלו עכשיו, נאבד מומנטום. חברות ואנשי עסקים מסין ומאירופה מחכים לרגע הזה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"אני מסכים עם דבריו של מזכיר המדינה קרי – 'או עסקה טובה או שאין עסקה'. עסקה טובה היא עסקה שתמנע בוודאות מאיראן השגת נשק גרעיני". כך אומר נשיא המדינה, שמעון פרס, המתייצב לצדו של ראש הממשלה נתניהו בעימות בנושא באיראני.

נשיא המדינה נשא דברים בפני 3,000 חברי ה-GA, אשר הגיעו לישראל לרגל כינוס הפדרציות השנתי של ארגון יהודי צפון אמריקה. בדבריו התייחס הנשיא לסוגיות הנוגעות לאתגרים העומדים בפני מדינת ישראל והעולם היהודי ובראשם תהליך השלום עם הפלסטינים, המאבק נגד התחמשותה של איראן בנשק גרעיני  והשינויים במזרח התיכון.

נשיא המדינה, שמעון פרס: "קרי צדק" (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
נשיא המדינה, שמעון פרס: "קרי צדק" (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

בפתח דבריו ועל רקע השיחות בז'נבה לגיבוש עסקה אל מול איראן אמר הנשיא פרס: "אף מדינה בעולם לא תתמוך בשיטה שההנהגה האיראנית מציעה הכוללת טרור, שנאה ופצצה גרעינית. איננו יכולים לעצום את עיננו – נשק גרעיני בידי איראן אינה בעיה ישראלית אלא בעיה של העולם כולו. אני מסכים עם דבריו של מזכיר המדינה קרי שאומר "או עסקה טובה או שאין עסקה" והסכם עם ההנהגה האיראנית נועד למנוע בוודאות מאיראן השגת נשק גרעיני". הנשיא הוסיף כי אין טעם להסכם שישאיר בידי איראן יכולות גרעיניות.

בהקשר זה הדגיש הנשיא את הברית העמוקה בין ישראל לארצות הברית ואת התחייבותו של נשיא ארצות הברית למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני ואמר: "ארצות הברית היא החברה הטובה ביותר של ישראל. החברות בין המדינות עמוקה, משמעותית וחשובה ביותר. הנשיא אובמה התחייב כי לא יאפשר לאיראן להגיע לנשק גרעיני – לא רק לטובת ישראל אלא לטובת העולם כולו ולטובת אמריקה".

הנשיא הוסיף כי הסנקציות נותנות את אותותיהן בהנהגה האיראנית ואמר: "ההנהגה האיראנית אינה חזקה כפי שהיא נראית. השפעת הסנקציות וכוחו של הדור הצעיר באיראן מסמנים תחילה של שינוי. ההנהגה האיראנית אינה פנומנאלית וחזותה לא מעידה על העם העומד מאחוריה. דיקטטורים רבים בהיסטוריה ידעו להציג חזית חזקה, אך בפועל פגשנו את המציאות האמיתית. אני מציע שלא לאבד את האמון כיון ואנחנו צודקים וההנהגה האיראנית טועה. העתיד שייך לנו".

הנשיא סקר בפני מליאת ה GA את השקפתו בנוגע לעתידה של מדינת ישראל והעם היהודי, והדגיש את החשיבות בקידום שיחות השלום מול הפלסטינים והגעה לפתרון מוסכם ואמר: "מטרתה ושאיפתה הגדולה ביותר של מדינת ישראל היא השלום. נולדנו להשיג שלום ולא מתיחות. את כוחנו אנו צריכים עבור הגנה על עצמנו, אך שאיפתנו העליונה היא השלום. איננו מכירים את הפלסטינים והם אינם מכירים אותנו – אלא קוראים האחד על השני באמצעי התקשורת. רוב חיי התנסיתי במשא ומתן ואני יודע עד כמה התהליך קשה ומורכב בין הצדדים – אך אין לנו אלטרנטיבה טובה אחרת. אל לנו לאבד את התקווה.

"פצצה או הישרדות". משה (בוגי) יעלון (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
"פצצה או הישרדות". משה (בוגי) יעלון (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

"במשא ומתן יש פשרות ויש מחיר אך מדינת ישראל לא תוכל להיות מדינה יהודית בלי רוב יהודי", אמר פרס. "היהדות והדמוקרטיה שלובות יחדיו, ואם נגיע לפתרון המוסכם מדינת ישראל תוכל להמשיך להיות מדינה יהודית ודמוקרטית".   בהמשך הדברים תיאר הנשיא את הקמתה של מדינת ישראל בשנותיה הראשונות, את ההתמודדות עם המלחמות הראשונות, החלוציות בתחומי התעשייה והייטק ובניית התשתית הביטחונית. בהקשר זה אמר הנשיא: "מי שחשב רק רציונאלית לא האמין כי מדינת ישראל תשרוד. אך ממדינה ללא נכסים, בנינו כלכלה טובה יותר, וישראל היא שגרמה לאנשיה לא להיות עצלנים אלא מאמינים, לוחמים וחלוצים. תראו את ישראל היום, אני גאה בה! הייתם מאמינים?"

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, שהופיע גם הוא בכינוס, אמר כי המשטר האיראני צריך לעמוד בפני הדילמה של פצצה או הישרדות.

"אם המצב הכלכלי באיראן ישתפר לא יהיה להם שום לחץ להיכנס למו"מ. אם יקלו עכשיו, נאבד מומנטום. חברות ואנשי עסקים מסין ומאירופה מחכים לרגע הזה. זו טעות היסטורית ופספוס של הזדמנות. אם רוצים להימנע מאופציה צבאית צריך להשתמש בכל הכלים, בעיקר סנקציות חריפות, ולא להקל בהן. לכן ישראל חייבת לצעוק: 'אנו עומדים לפספס הזדמנות'. צריך להיות הסכם מקיף שיגרום למשטר לוותר על כל יכולת העשרה. זה צריך להיות מאוד ברור, אחרת צריך להפעיל מולם יותר לחץ.

"לישראל יש זכות להגן על עצמה והיא מוכנה להגן על עצמה בכוחות עצמה אם תזדקק לכך. אבל האתגר האיראני הוא לא רק שלנו אלא של המערב, בראשות ארה"ב"", אמר השר יעלון.

"הנשיא לא יאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני, נקודה". השגריר דן שפירו (צילום: דן בר דוב)

"הנשיא לא יאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני, נקודה". השגריר דן שפירו (צילום: דן בר דוב)

גם שגריר ארה"ב, דן שפירו, הופיע בכנס הפדרציות היהודיות וניסה בדבריו להרגיע את ישראל במסר תקיף כלפי איראן. "אין דבר יותר חשוב מלמנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני", אמר השגריר  שפירו. "הנשיא אובמה היה ברור לחלוטין כשאמר שהוא לא יאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני. נקודה". אחר כך, כדי שהדברים יובנו היטב גם לדוברי העברית, חזר השגיר ואמר בעברית: "הנשיא לא יאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני, נקודה. והוא ישתמש בכל האמצעים על מנת להבטיח שנצליח בזה".

שגריר ארה"ב הדגיש: "לא נוותר על כוח המינוף שנתנו לנו הסנקציות במו"מ בג'נבה ולא נקבל עסקה רעה". נוודא שתוכנית הגרעין האיראני תשמש לצרכי שלום בלבד, הסנקציות שיוסרו בחצי השנה של יישום ההסכם הן קלות, הסנקציות המשמעותיות על תעשיית הנפט והבנקים יישארו. אני חוזר כל האופציות למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני על השולחן, כולל האופציה הצבאית. לא ניכשל בהשגת היעד הזה".

רה"מ נתניהו ושר החוץ הבלגי, דידייה ריינדרס. גרעין אזרחי בלי צנטריפוגה אחת. (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
רה"מ נתניהו ושר החוץ הבלגי, דידייה ריינדרס. גרעין אזרחי בלי צנטריפוגה אחת. (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

השגריר הדגיש בפתח דבריו כי הקשר בין ישראל לארה"ב, הוא הקרוב ביותר, מאז ומעולם וכי ארה"ב מחויבת "בהתחייבות חזקה כברזל" לביטחונה של ישראל. הוא הדגיש כי במסגרת שיתוף הפעולה הביטחוני, צה"ל מתאמן ביחד יחד עם צבא ארה"ב וכי ישראל מקבלת סיוע הביטחוני ועסקאות של נשק מתקדם מארה"ב.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום עם שר החוץ של בלגיה דידייה ריינדרס. בלגיה היא אחת מ-17 המדינות שעושות שימוש בגרעין אזרחי בלי צנטריפוגה אחת ובלי כור מים כבדים. בפתח הפגישה אמר ראש הממשלה: "היעד המשותף לנו, לארה"ב, אירופה, סין ורוסיה – הוא למנוע מאיראן פיתוח יכולת גרעין צבאית. אני חושב שזה הזמן לשפר את העסקה. איראן במצוקה כלכלית וניתן להשיג עסקה טובה יותר. לפני שמפחיתים את הסנקציות, יש להשיג עסקה טובה, לא עסקה רעה".

בכנסת אמר ראש הממשלה: "ישראל מאוחדת בהתנגדות לעסקה המוצעת עם איראן. אנו מדברים בקול צלול וברור שאינו משתמע לשתי פנים. צריך לנצל את הזמן שהושג בסוף-השבוע להשגת עסקה הרבה יותר טובה. תאריך היעד לעסקה הזאת הוא אחד – התאריך שבו תושג עסקה טובה שתמנע את יכולת ההתגרענות הצבאית של איראן. אלה דברים שחשובים לא רק לישראל אלא לעולם כולו. אנחנו נמשיך לומר את האמת הפשוטה הזאת בקול ברור משום שזה מה שמתבקש. כשמדובר בדברים כל כך חיוניים וגורליים לעתידה של ישראל ולביטחונה, וגם לשלום העולם, צריך לומר דברים ברורים וכך אנחנו עושים כדי למנוע עסקה גרועה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן