Skip to content

עובדי תעש ממשיכים להיאבק על עתידם

עובדי תעש יפגינו ביום ג' מול משרד האוצר. יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן: "לא ייתכן שעובדי תעש יהיו בני ערובה של משרדי ממשלה וישלמו מחיר כבד על חוסר התיאום ביניהם". הנהלת תעש: "מצפים מהעובדים לחזור לעבודה סדירה. משרדי הביטחון והאוצר מסייעים לתעשייה הצבאית ופועלים לפתרון סוגיית תשלום המשכורות"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עובדי התעשיה הצבאית (תעש) ייצאו מחר להפגין מול משרד האוצר, זאת בהמשך להפגנה שקיימו היום מול משרד הביטחון. העובדים מוחים על הסחבת בשינוי המבנה הארגוני של החברה ועל הלנת שכרם.

הבוקר הפגינו עובדי תעש מול משרד הביטחון בתל אביב, למרות שמשרדי הממשלה הגיעו אמש לפתרון שיאפשר את תשלום המשכורות לעובדים ויכלול העברה של 170 מיליון שקל נוספים לחברה. כהלוואה לחברה, למרות שלמדינה ברור, כי תעש במתכונתה הנוכחית לא תוכל להחזיר אותה.

על פי הערכה הלוואת המדינה לתעש יגיעו לסכום של 2.6 מיליארד שקל, שיגרמו לעלות ההפרטה הכוללת להגיע לכ-5 מיליארד שקל, כאשר רק עלויות ההפרטה עצמה נאמדות על ידי האוצר ב-2.3 מיליארד שקל.
המחלוקת בין משרדי האוצר והביטחון

ביום א' השבוע נמשכה המחלוקת בין משרדי האוצר והביטחון, שעיכבה את קידום מתווה ההפרטה של תעש. בעקבות כך ובגלל פיגור בתשלום משכורות חודש אוקטובר ל-3,400 הודיע באותו היום ועד עובדי החברה על עיצומים, שבמסגרתם הופסקו ניסויים חיוניים בחברה. נציגי הוועד קראו אז למשרדי הביטחון והאוצר ליישב את המחלוקות שמעכבות את הפרטת החברה.
המחלוקת המרכזית בין שני המשרדים היא היקף ההתחייבות של משרד הביטחון לרכש שנתי מתעש, בהיקף של כ-700 מיליון שקל. במשרד הביטחון מסרבים להתחייב על הזמנות שנתיות בהיקף זה בלי לקבל לכך גיבוי תקציבי מן האוצר, ומנגד, האוצר מסרב להעמיד את הסכום.
לפני כשבועיים בתום דיונים נוקבים ולמרות התנגדותו של שר האוצר יאיר לפיד הכריע ראש הממשלה בנימין נתניהו בוויכוח בין משרדי האוצר והביטחון על גובה תקציב הביטחון וסיכם, כי תקציב הביטחון יגדל בכ-2.75 מיליארד שקל ויעמוד על כ-54 מיליארד שקל. מבחינת משרד האוצר, סכום זה אמור לכלול את התחייבות המשרד לרכש השנתי מהתעשייה הצבאית – כתנאי להמשך ההליכים להפרטת החברה. לעומת זאת במשרד הביטחון מדגישים, כי תוספת זו לא כוללת את היקף ההתחייבות שלו לתעש.
התקיים מו"מ לגבי השינוי הארגוני

מההסתדרות נמסר, כי בתקופה האחרונה התקיים מו"מ לגבי השינוי הארגוני של החברה, בראשות אבי ניסנקורן, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות. העובדים שהיו שותפים למהלך, נתנו את ידם לקידום המו"מ תוך ויתורים אישיים כואבים ומתוך רצון לשמור על עתיד החברה ובטחון ישראל. בעקבות המו"מ, הצדדים הגיעו להבנות ולסיכום על עתיד תעש.

העובדים מלינים גם על הסחבת שגרמה לדחיית הדיון בוועדת השרים להפרטה. כזכור, הדיון בוטל לפני חודש עקב מחלוקת בין משרדי האוצר והביטחון ועד כה לא נקבע מועד חלופי.

אבי ניסנקורן, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי, אמר היום: "לא ייתכן שעובדי תעש שנחשבים לחוד החנית של עובדי התעשיות הביטחוניות בעולם, יהיו בני ערובה של משרדי הממשלה וישלמו מחיר כבד על חוסר התיאום והמחלוקות בין המשרדים. הגענו להבנות לאחר תהליך ארוך ומורכב של מו"מ ושעות רבות של דיונים. אני מצפה מהשרים שיכבדו את הנושא ויגיעו ביניהם להסכמות בהקדם. לא ניתן שעובדים אלו ייפלו בין הכיסאות ונפעל לשמירה על זכויותיהם, קבלת שכרם וחיזוק תעש למען מדינת ישראל".

יו"ר ועד עובדי תעש, איציק יהודה, הוסיף: "מיום שישי העובדים לא קיבלו משכורות והמעסיק שמלין את הכספים ונוהג כלפינו בניגוד לחוק הוא המדינה. אנו לא יכולים להמשיך לחיות בתנאים של אי וודאות מתמשכת. אני קורא לממשלה לסיים את הסאגה הזאת ולסייע בהשגת ביטחון תעסוקתי לאלו שעובדים למען ביטחון המדינה".

מתעש נמסר: "מצפים מצפים מהעובדים לחזור לעבודה סדירה. שכן, משרדי הביטחון והאוצר מסייעים לתעשייה הצבאית ופועלים לפתרון סוגיית תשלום המשכורות. משרדי הממשלה עוסקים בגיבוש הסוגיות הבודדות שנותרו לצורך כינוסה של ועדת שרים להפרטה הצפויה להתכנס בימים הקרובים. יישום המהלכים האופרטיביים בהתעת המחליטים וביניהם פרישת עובדים והתחייבות למימון מערכות נשק יסייעו לחברה להתנהל כחברה עסקית בשוק הביטחוני התחרותי".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן