Skip to content

המפרט הטכני בדירה: איך לתרגמו לשפת הלקוח

פענוח המפרט הטכני בעת רכישת דירה חדשה או האחד השלבים הקשים והשנואים ביותר - גודש של מילים ומונחים טכניים • מהו מפרט הטכני ואיך לקבל את התמונה המלאה של המרכיבים והחומרים המשמשים לבניית הבית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

רבים מאתנו נמצאים בשלבי קנייה, בנייה או תכנון של בית, ועל כן חשוב לדעת מי האדריכל בו נבחר ומה הניסיון שלו בתחום. חשוב לדעת באיזה טכנולוגיה משתמשת חברת הבנייה בה בחר וכיצד היא מיישמת את מערכת הבידוד.

אחד השלבים הקשים והשנואים ביותר, הוא שלב פענוח המפרט הטכני של הבית, אשר בדרך כלל גדוש במילים ובמונחים טכניים, שלקורא ההדיוט כמעט ובלתי אפשר לפרש ולהבין. יחד עם זאת, הבנת המפרט הטכני קריטית לצורך קבלת המוצר הסופי, ולכן אין להקל ראש בחשיבות הבנתו. זוג שרוצה להיות מודע תקציבית, חושב על כל תהליך הבנייה מתחילתו ועד סופו, מהידית ועד לפרגולה.

מפרט טכני - מן המסד ועד הטפחות (צילום: מלכה שמיר)
מפרט טכני - מן המסד ועד הטפחות (צילום: מלכה שמיר)

מהו בעצם המפרט הטכני?

המפרט הטכני בהגדרתו הוא חלק ממסמכי החוזה. לקוח הבונה בית, מקבל שלושה מסמכים: מפרט טכני, חוזה ותוכניות בנייה של הבית. המפרט טכני הוא המסמך שמגדיר את הבית, ואמור להסביר כל דבר שנכנס לתוך הבית: החל מכמות החדרים וגובה הבית, דרך יסודות הבית, סוג הקרקע, החניות, הריצוף, ועד לרמה הפרטנית של איזה חשמל הלקוח יקבל בבית, מספר נקודות החשמל (נקודות רגילות או כוח), ואפילו אילו מתגי חשמל יהיו בבית.

המפרט, אם כן, מתייחס לכלל מרכיבי הבית: לסוג הבית, הגג, הרעפים, חזיתות הבית, חדר הממ"ד, נקודות חשמל, פיתוח החניה, דקים, ריצוף הבית, דלתות, חלונות, תריסים, צביעת הבית, דוד שמש/חשמל, נגרות במטבח, נגרות באמבטיה ועוד. כך לדוגמה, אם הלקוח מבקש דק או פרגולות בבית, המפרט יכלול את גודל הדק או הפרגולה, סוגי העץ, פרקט – למינציה או תלת שכבתי? האם צריך לעשות צביעה או לא, וכיו"ב.

זה אולי נראה במבט ראשון כמו עומס רב של מידע, אולם הרעיון שעומד מאחורי כתיבת מפרט כה מפורט, הוא להגיע לדיוק טכני מוסכם עם אפס חיכוך, לפני תחילת תהליך בניית הבית. כך שבמהלך הבנייה, לא יהיה עוד שום צורך בניהול משא ומתן נוסף, בין הלקוח לבין החברה.

מה לא מופיע במפרט הטכני?

ספירה של נקודות – חשוב לבדוק את מספר נקודות החשמל בבית, מספר נקודות מים בבית, מספר לוחות חשמל. בכל בית שבנוי נכון, קיים לוח חשמל ראשי ולוח חשמל משני. יש לשים לב במפרט הטכני, כי מצוינות כל נקודות החשמל להם זקוקים בבית, כמו גם לוחות החשמל. סעיף זה יכול להוות הפתעה כלכלית ככל שמתקדמת הבנייה, בשל ספירה לא מדויקת או לא מותאמת למציאות, כשמסתבר שיש להוסיף שקעים רבים.

יש לבדוק עד הפרטים הטכניים הקטנים ביותר (צילום: מלכה שמיר)
יש לבדוק עד הפרטים הטכניים הקטנים ביותר (צילום: מלכה שמיר)

מהם הסעיפים בעלי העלויות הגבוהות?

סעיף האלומיניום הוא בדרך כלל אחד מהסעיפים הגדולים במפרט, ויכול להגיע לבין 10-12 אחוז מתקציב הבית. סעיף זה כולל את כל החלונות וההצללות בבית. בנוסף לכך, עבודות הנגרות במטבח ובאמבטיות, הן בעלות עלות גבוהה ושואבות בדרך כלל חלק גדול מתקציב הבית. עוד סעיף שיכול להגיע ל-10% מהתקציב, אם הלקוח מעוניין בריצוף מאבן, צריך לבדוק באיזה סוג אבן מדובר, מה מחיר האבן? אל תהליך ריצוף באבן נלווה מרכיב הליטוש שמהווה גם הוא מרכיב משמעותי בתקציב הבנייה. סעיף נוסף שעלול להיות בעל עלות גבוהה: דלת פנים, ורמת האטימה שלה מבחינת אקוסטית. גם חיפוי חיצוני, אם זה טיח או אבן, עלול להוות חלק מאוד גדול מתקציב הבית.

על מה להקדיש את תשומת הלב?

חשוב קודם כל, שהקונים ישימו לב שבכל סעיף של המפרט הם מקבלים את סוג (איכות) המוצר ואת כמות המוצר שהובטחה, כלומר לוודא התאמה בין שני מרכיבים אלה. כמו כן, חשוב לשים לב למרכיב האינסטלציה – איזה סוג של אינסטלציה מקבלים. חשוב שהקונים המודעים למסגרת התקציב שלהם, ישימו לב לרמת האבזור בבית – החל מהמטבח ועד למקלחון והאסלה והניאגרות הסמויות.

מומלץ שהלקוחות יקבלו באמצעות המפרט הטכני את התמונה המלאה של כל התכולה שהם יקבלו בבית: החל מפירוט יסודות הבית והחומרים בהם משתמשים בתהליך הבנייה, ועד לתכולת האבזור, המפורטת כולה במפרט הטכני.

  • דרור שמיר משמש כמנכ"ל חברת אוסטק שמיר
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן