Skip to content

עשרות התפרעויות ביום השנה למותו של יאסר ערפאת

עשרות התנגשויות בין כוחות צה"ל ומשטרה נרשמו אתמול. בירושלים הוציא השר לביטחון פנים צו המורה על פיזור עצרת לזכרו של ערפאת. בשעות הבוקר פינו אנשי המנהל מאחז לא חוקי. ראש המועצה האזורית שומרון הצליח לדחות את השלמת הפינוי וזעם: "גם מפנים וגם מעסיקים ערבים לפינוי". רבה של תקוע תובע ל"גלח" את מטעי הזיתים הסמוכים לכבישי […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אלפי פלסטינים, גדשו אתמול (שני) את רחובות הכפרים והערים ברחבי הגדה לציון יום השנה התשיעי למותו של הראיס, יאסר ערפאת. יום השנה צוין במיוחד בעצרות בג'נין, קלקיליה וברמאללה. נרשמה עלייה בירושלים ובשטחים במספר אירועי התפרעויות, הטלות אבנים, בקבוקי תבעירה והפגנות. נרשמו 12 אירועים אתמול רק של יידויי אבנים – סמוך להתנחלות ברכה, סמוך לצומת תפוח, במעבר ביתוניא, ליד ביתפג'אר,עוג'ה, א-ראם וענאתא (ירושלים), בחברון, באל פוואר, בקלקיליה ובני נעים. אבנים הושלכו לעבר כוחות הביטחון, כלי רכב ישראליים ואוטובוס של אגד.

ציור של ערפאת על קיר בית ברמאללה (צילום: מען)
ציור של ערפאת על קיר בית ברמאללה (צילום: מען)

לצומת תפוח הגיע פלסטינית שעוררה חשד במהלך הבידוק שנערך בה. היא שלפה סכין באורך תשע אצבעות, החייל דרך את נשקו והיא שמטה את הסכין. בכליה נתפס חומר תעמולה של חמאס. הפלסטינית נעצרה והועברה לחקירה. בשעות ערב הושלך בקבוק תבעירה לעבר מוצב צה"ל בבית עווא שבחברון, לא נגרם נזק ולא היו נפגעים.

בבית לחם התקהלו כ-500 פלסטינים והאירוע עבר ללא גרימת נזק או נפגעים. בצה"ל סיכמו את היום ב"עלייה קלה בגרף של התפרעויות והתקהלויות בלתי חוקיות. במספר מקרים נרשמו יידויי אבנים לעבר החיילים".

צו האוסר לקיים עצרת זיכרון

השר לביטחון פנים הורה לפזר כל עצרת לזכרו של ערפאת בירושלים. כוחות משטרה ומג"ב פשטו בירושלים בשעות אחר הצהריים על מועדון הספורט בסילוואן ופיזרו מאות פלסטינים שהגיעו לעצרת לציון יום מותו של ערפאת. השוטרים דרשו מהמתכנסים לעצרת לעזוב מייד את המקום. לפני הנוכחים הוצג צו של השר לביטחון פנים ובו נאמר כי "לאחר שהובא לידיעתי פרסום של הרשות הפלסטינית, לפיו ב-11 בנובמבר 2013 מתעתדת הרשות לערוך במועדון הספורט בסילוואן עצרת לרגל יום מותו של ערפאת, מבלי שקיבלה היתר רשמי בכתב, אני אוסר  זאת במועדון הספורט או בכל מקום אחר בירושלים". בעת הפינוי התפרעו צעירים פלסטינים ליד המועדון ורגמו באבנים את כוחות הביטחון. האירוע הסתיים ללא מעצרים ולא נפגעים.

"קבלן ערבי מפנה אותנו?"

בשש בוקר הגיעו אנשי המנהל האזרחי מלווים בכוחות מג"ב לפנות את מאחז נחלת יוסף באילון מורה. המאחז שהוקם שלא כחוק על אדמות פלסטיניות פרטיות, וכלל מספר מבנים, נהרס. משפחה אחת פונתה מהמבנים. לדברי דוברת המועצה האזורית, אסתר אלוש, אנשי המועצה והמתנחלים היו במשא ומתן לפינוי מרצון בשל חריגה בבנייה על חלק מן השטח. הקרקע היא בבעלות פרטית. אלוש: "הכוחות הגיעו ופשוט הרסו בית בבנייה, גירשו משפחה עם תינוקות מהבית, גרמו הרס וחורבן, מעבר לטראומה שנגרמה לילדים הקטנים".

הפינוי בנחלת-יוסף (צילום: נדב גולדשטיין, תצפית)
הפינוי המאחז נחלת-יוסף (צילום: נדב גולדשטיין, תצפית)

גרשון מסיקה, ראש מועצת שומרון, הצליח לעצור חלק מהפינוי והתחייב כי המתנחלים יפנו את יתרת הבתים מרצונם. מסיקה זעם על הפינוי ועל העובדה שקבלן הפינוי היה ערבי: "לא ברורה לי ההתנהלות החלמאית הזו. המשפחה בסיוענו הייתה במשא ומתן מתקדם לפינוי מרצון של המבנים היושבים על קרקע פרטית. הודיעו לנו שמחכים בנושא לתשובת הדרגים הגבוהים. בזמן שהמתנו לתשובה הגיעו כוחות יס"מ לפנות בוקר ובסיוע חברה קבלנית המעסיקה ערבים החלו להרוס בתים". לדברי ראש המועצה הייתה כאן התעללות בחסרי ישע: "הוציאו אם, אב וחמישה פעוטות מהבית לפנות בוקר. מדובר בפרובוקציה והתעללות בקטינים שאני לא יודע מי אחראי לה, אך ראוי שהדבר ייחקר".

על דרישת המדינה מהמתנחלים שלא לפשוט על קרקעות שלא כחוק ולא להתיישב על קרקעות פרטיות של פלסטינים, אומר מסיקה: "צר לי לראות שבזמן שהאזרחים המתגוררים כאן מגנים בגופם על תושבי מרכז הארץ וסופגים אבנים ובקת"בים יום, יום, מחפשים גורמים אינטרסנטיים דרכים לפגוע בהם".

רבה של התנחלות תקוע: "לגלח את כל עצי הזית הסמוכים לכבישים"

יום קודם לכן (ראשון) הגיעו מתנחלי תקוע שבגוש עציון לצומת ה-T והפגינו במחאה על  אוזלת היד, לדבריהם, של המשטרה וצה"ל בגוש עציון, וביהודה ושומרון בכלל. "מי שנוסע מתקוע ליישובים פני קדם ומצד נכנס לתחושה שהוא באזור מופקר עד שהוא מגיע הביתה. את התחושה הזו צריך להפסיק. צריך ליצור רצף בין מרכז הגוש למזרחו והרצף הזה עובר בנקודה הזו של צומת ה-T", אמר הרב שמואל זיידרמן, יוזם המחאה.

ההפגהה בצומת ה-T (צילום: הרב זיידרמן)
ההפגהה בצומת ה-T (צילום: הרב זיידרמן)

"אנחנו דורשים מכל אחד לעשות את תפקידו", הוסיף הרב. "מהתושבים אנחנו מבקשים ומצפים להמשיך ולנסוע בבטחה, לא להסתתר ולא לפחד ולקיים את החיוב של 'קום והתהלך בארץ. מכוחות הביטחון, כלומר הצבא והמשטרה, אנחנו דורשים לשמור על הביטחון ומהמועצה ללחוץ כדי להביא לביטחון הזה", פרש הרב את משנתו.

הרב תובע מצה"ל לבצע חישוף לאורך הדרכים, כלומר עקירת עצי זית של הפלסטינים. "אנחנו, כשומרי חוק, לא מתכוונים לפעול עצמאית, אבל המדינה צריכה לגלח כמאה מטרים של עצי זית הסמוכים לכביש. העצים הללו לא מאפשרים ראות לנהגים ומהווים מסתור למחבלים", אמר הרב.

https://mail.google.com/mail/u/0/images/cleardot.gif

1 Comment

  1. יקיר שלו
    16 בנובמבר 2013 @ 18:07

    אני יקיר שלו ערבי

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן