Skip to content

ארה"ב מגנה את תכניות הבנייה בשטחים ודורשת הסברים מישראל

ראש הממשלה זעם על שר הבינוי והשיכון, אורי אריאל, הורה לו לבחון מחדש את כל תוכניותיו - ונזף בו. לשכת ראש הממשלה, בצעד חריג ביותר, פרסמה בפומבי את תוכן נזיפתו של ראש הממשלה בשר אריאל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה בנימין נתניהו, נזף בשר הבינוי והשיכון, אורי אריאל – ודרש ממנו "לבחון מחדש את תכניותיו". נתניהו לא הסתפק בכך. בצעד כמעט חסר תקדים פרסמה לשכת ראש הממשלה בפומבי, לקראת חצות, את תוכן הנזיפה, של ראש הממשלה, בשר אריאל.

בהודעה הרשמית נאמר כי ראש הממשלה הורה לשר אורי אריאל "לבחון מחדש את כל הצעדים לבדיקת פוטנציאל התכנון, שהוא הפיץ ללא כל תיאום מוקדם". עוד נאמר בהודעה: "נתניהו אמר לשר אריאל: 'אין בצעד הזה שום תרומה להתיישבות – להיפך יש פה נזק להתיישבות. מדובר על צעד חסר משמעות חוקית ומעשית שיוצר התנגשות מיותרת עם הקהילה הבינלאומית דווקא בשעה שאנו עושים מאמץ לשכנע גורמים בקהילה הבינלאומית להגיע להסדר טוב יותר מול איראן. אסור להסיט עכשיו את תשומת לב הקהילה הבינלאומית מהמאמץ העיקרי – למנוע מאיראן לקבל הסכם שיאפשר לה להמשיך בתכנית הגרעין הצבאית שלה. כחבר בממשלה יש לפעול בתיאום ובמחשבת תחילה'.

"השר אריאל אמר לראש הממשלה כי הוא מקבל את בקשתו לבחון את כל הפרסומים שיצאו היום על בדיקת פוטנציאל התכנון ובכל מקרה היה מדובר רק בפוטנציאל לתכנון ולא בשלב רשמי כלשהו", נאמר בהודעת לשכת ראש הממשלה.

מאחורי גבו של ראש הממשלה? אורי אריאל (צילום: דן בר דוב)

מאחורי גבו של ראש הממשלה. אורי אריאל (צילום: דן בר דוב)

פרסום המכרזים לתכנון בנייתן של 20 אלף יחידות דיור בשטחים – ובתוכן 1200 דירות במתחם הנפיץ של E1 – העלה את המתח ביחסי ישראל ארה"ב לשיא חדש. הבית הלבן הביע "דאגה עמוקה" מהדיווחים הללו. "אנחנו מודאגים מאוד מהדיווח לפיהם אלפי יחידות דיור ייבנו בהתנחלויות. הופתענו מהידיעה ואנו מצפים להסברים מירושלים", אמרה דוברת המועצה לביטחון לאומי, ברנדט מיהאן. "עמדתנו לגבי ההתנחלויות ברורה – איננו מקבלים את הלגיטימיות של המשך הבנייה. אנו סבורים שגם תכנון התנחלויות, אפילו בשלבים מוקדמים, אינו צעד שיוצר אווירה חיובית למשא ומתן". גם בסטייט דיפרטמנט גינו את הכוונה לפרסם את המכרזים, שעות ספורות לאחר הפרסומים בישראל.

הכל החל בפרסום מכרזים לתכנון 20,000 יחידות דיור בשטחים, ע"י משרד השיכון. שר הבינוי והשיכון, אורי אריאל, הורה לפרסם את המכרז מאחורי גבו של נתניהו ובלי לקבל את אישורו – ובין השאר פורסם מכרז לשכירת אדריכל, שיתכנן בניית 1,200 יחידות דיור באזור הדרומי של מתחם E1 הסמוך למעלה אדומים, בעלות של 2.5 מיליון שקלים. עפ"י עיתון "הארץ", שפרסם זאת לראשונה, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שעודכן בנושא בשעות הצהריים, הורה – ברגע ששמע כי המכרזים פורסמו על ידי משרד השיכון – לעצור אותם לאלתר.

מאחז פלסטיני שנהרס על שטח E1 שבמחלוקת (צילום: PNN)
מאחז פלסטיני שנהרס על שטח E1 שבמחלוקת (צילום: PNN)

המכרז על E1, שבוטל ע"י ראש הממשלה, הוא רק חלק קטן מגל מכרזי תכנון, לבניית כ-20 אלף יחידות דיור בגדה המערבית בעלות של 45 מיליון שקלים. המכרזים, שפורסמו בשבוע שעבר, כוללים 23 התנחלויות באפרת, מעלה אדומים ובמועצות האיזוריות בנימין וגוש עציון. מדובר במכרזי תכנון בהיקף לא שגרתי בהתנחלויות, וחסר תקדים בעשור האחרון.

בהודעה שפרסמה תנועת "שלום עכשיו" נאמר, כי "בשקט בשקט ומאחורי הקלעים, ממשלת ישראל מתכננת מהלכים כדי לטרפד כל סיכוי לפתרון של שתי מדינות".

עוד אומרת תנועת "שלום עכשיו": "יש כאן החלטה שהיא לא פחות מחומר נפץ מדיני, כאשר שר השיכון מתכנן בנייה מאסיבית במקומות הנמצאים עמוק בגדה, מעבר לגדר ההפרדה ובאזורים שלא יישארו חלק מישראל בשום הסדר מדיני. עלות התכנון היא 50 מיליון ש"ח. פרסום המכרזים בעת הזו מעיד כי נתניהו מנהל משא ומתן לצורכי ראווה בלבד. מאחורי הקלעים הממשלה מבצעת מהלכים שיטרפדו את הסיכוי לשתי מדינות ויובילו את ישראל למציאות של מדינה דו לאומית".

יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ', אמרה בתגובה: "ממשלת נתניהו ממשיכה לפעול בשני ראשים – ראש אחד נכנס ויוצא מהחדר ומנהל לכאורה מו"מ רציני והראש השני עושה הכל כדי להבהיר לעולם שלישראל אין כוונות אמיתיות להגיע להסדר עם הפלסטינים, אלא להמשיך ולנהל את הסכסוך. גל הבנייה בשטחים, אליו מתווספות היום 20,000 יחידות נוספות, הוא בעל השלכות מרחיקות לכת על מצבה הבינלאומי של ישראל. צעד זה מוסיף דלק למתיחות הרבה עם הממשל האמריקאי ומסכן את בריתנו האסטרטגית עימם".

ואילו במועצת יש"ע אמרו בתגובה: ״לא על כל הזזת עט במשרד אדריכלים צריך אישור של הבית הלבן. זו התערבות בוטה של האמריקאים בנושאים מנהליים ישראלים. מועצת ישע קוראת לראש הממשלה לעמוד איתן מול הלחץ האמריקאי ולא להיכנע לתכתיבים של ג'ון קרי ואובמה כמו באיום הגרעין האירני, ובוודאי לא לפרובוקציות של השמאל. על ראש הממשלה לאפשר את המשך מכרז התכנון ולאשר כבר עתה גם את הביצוע״.

ח"כ עמר בר-לב, חבר ועדת החוץ והביטחון, בירך את ראש הממשלה על ההודעה שפרסם, בה נזף בשר השיכון על פרסום המכרזים לבנייה ביהודה ושומרון. בר-לב הוסיף כי "עם זאת, אין די בנזיפה על חוסר תאום במקרה כזה. אני קורא לראש הממשלה לפטר לאלתר את שר השיכון, שמנסה פעם אחר פעם ליצור פרובוקציות במטרה לפגוע בתהליך המדיני. לזכאי הדיור הציבורי, לבדואים בנגב, לתושבי הקיבוצים ולזוגות הצעירים במדינת ישראל מגיע שר שיכון שיעבוד בשבילם ולא בשביל להחריב את החזון הציוני ולהביא להחרפת הבידוד הבינלאומי של מדינת ישראל".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן