Skip to content

לשכות המסחר: השביתה – ניסיון לשנות את מבנה התעסוקה במשק

אוריאל לין נגד עופר עיני. איגוד לשכות המסחר רוצה למנוע את השבתת המשק ויפנה לבימ"ש. באיגוד סוברים שתנאי הקבלן הם רק עילה. המטרה האמיתית היא שינוי המבנה התעסוקתי בארץ, שיפגע בזכויות הניהול העסקי ובעתיד המשק כולו. ואת זה, הסוחרים לא יכולים להרשות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אוריאל לין נגד עופר עיני. איגוד לשכות המסחר רוצה למנוע את השבתת המשק ויפנה לבימ"ש. באיגוד סוברים שתנאי הקבלן הם רק עילה. המטרה האמיתית היא שינוי המבנה התעסוקתי בארץ, שיפגע בזכויות הניהול העסקי ובעתיד המשק כולו. ואת זה, הסוחרים לא יכולים להרשות

מאת טובה אבן חן

לשכת המסחר של תל אביב והמרכז, בשם איגוד לשכות המסחר, החלטה לפנות לבג"צ בכוונה לבטל את החלטת ביה"ד הארצי לעבודה. זאת, בעוד הסתדרות העובדים קיבלה היתר להשבית את המשק ביום שלישי הקרוב בעקבות הסחבת בעניין עובדי הקבלן.

הלשכה טוענת כי לא נכון להגיע לפתרון באמצעות כפיה של שביתה באמצעות הפעלת הכוח של ההסתדרות. עוד סבורים בלשכה כי לא מדובר כאן בסכסוך עבודה רגיל, שמתמקד בשיפור תנאי העבודה, אלא בניסיון לשנות את מבנה התעסוקה במשק כולו, תוך פגיעה חמורה בחופש הניהול העסקי, בזכויות יסוד של המעסיקים וסיכון עתיד המשק כולו.

 אוריאל לין, נשיא איגוד התעשיינים, סבור שאת בעיית עובדי הקבלן יש לפתור באמצעות עריכת הסכמים קיבוציים נדיבים יותר ולא באמצעות שביתה גורפת של המשק. לטענת הלשכה, ישנה דיסאינפורמציה מכוונת בנוגע למהלך אותו מקדמת ההסתדרות ועל השלכותיו, רחבי ההיקף, על עתיד כל המשק הישראלי. 

"החלטת ביה"ד שברה את המבנה הדמוקרטי של המדינה. היא מוציאה סמכויות שניתנו למוסדות הדמוקרטיים של המדינה ומעבירה להסתדרות הכללית את הכוח לנהל את כלכלת המדינה".  בלשכה אומרים כי אם תתקבל דרישת ההסתדרות, הדבר יחזיר את המשק 40 שנה אחורה, לימים בהם ההסתדרות שלטה על המשק כולו.

 נושא עובדי הקבלן ,לדברי לין, נדון ארוכות והדרך לפתור אותו, במגזר הפרטי, היא בשיפור תנאי העסקתם באמצעות הסכמים קיבוציים, ולא באמצעות התערבות בוטה  של ההסתדרות ביכולת המעסיק לנהל את העסק אותו הקים. אם לא תהיה גמישות ניהולית שתאפשר לבעל עסק לנהל את עסקיו בעצמו, לא יעמוד המשק בתחרות הגלובלית. לין חושש שהמהלך יביא להתמוטטות דומה לזו שהתרחשה בשנות ה-80 , כשכור וסולל בונה קרסו.

החשש הוא, לפי לשכת המסחר, מפגיעה בחירויות היסוד הבסיסיות של מעסיקים. פגיעה בזכות הקניין של מעסיק, ובחופש הניהול העסקי שלו. "ברור לכל כי אף עסק לא יוכל לשרוד אם אין לו את היכולת להתאים את מבנה התעסוקה לתנאי השוק המשתנים. לא יתכן שבעל עסק ששם את כל הונו ולקח סיכון בהקמת העסק שלו כעת עלול לאבד את העסק שלו בגלל גחמות של ההסתדרות. "

בלשכת המסחר רומזים באופן עקיף כי ייתכן והחלטת נשיאת בית הדין הארצי לעבודה הושפעה מכוחנות שמופעלת באמצעות שליחיו של עיני, והם סמוכים ובטוחים שלא זה מה שיתווה את מהלכיו של בית הדין.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן