Skip to content

אושר היום הסיוע לתעשייה הצבאית

ועדת הכספים, בראשות היו"ר ח"כ ניסן סלומינסקי, אישרה פה אחד את הסיוע לתעשייה הצבאית בסך של 70 מיליון שקל. ועדת שרים להפרטת התעשייה הצבאית תתכנס במשך חודש נובמבר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
ניסן סלומינסקי יו"ר ועדת הכספים
ניסן סלומינסקי יו"ר ועדת הכספים

ועדת הכספים, בראשות היו"ר ח"כ ניסן סלומינסקי, אישרה היום סיוע של 70 מיליון שקל לתעשייה הצבאית (תע"ש). כינוס הוועדה התקיים לאחר פגישה שהתקיימה אמש בפגישה בלשכתו של ח"כ סלומינסקי, בהשתתפות מנכ"ל משרד הביטחון, דן הראל, מנכ"ל תע"ש, אבי פלדר, סגן ראש אגף התקציבים באוצר, מאיר בינג, סגן יו"ר רשות החברות הממשלתיות וממונה הפרטות, מאיר שמרה, ראש האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן ויו"ר ועד עובדי תע"ש, איציק יהודה. בפגישה השתתף גם המשנה ליו"ר המטה לביטחון לאומי (המל"ל).

דיון בהצעת מחליטים

על פי סיכום הפגישה והתחייבות אישית של מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, בפני יו"ר הוועדה סלומינסקי, עד ה- 27 בנובמבר 2013 יוכרע סופית עניין הפרטת תעש במקביל לכינוס ועדת השרים לענייני הפרטה. אם הנושא לא יתקדם, ראש הממשלה הוא שיכריע וההפרטה תצא אל הפועל עד תום .2013 ועדת השרים להפרטה, תדון בהצעת מחליטים אופרטיבית – שמיד לאחריה תחל תעש ביישום כל המהלכים החיוניים ובתוכנית עבודה מסודרת להפרטת החברה שעיקרה פרישת כ- שליש מעובדי החברה, כ- 1,170 עובדים שאינם חיוניים לפעילות העסקית של החברה והעתקת מרבית מפעלי הייצור של החברה בשנים הקרובות ממפעליה במרכז הארץ למתחם תעש ברמת בקע שבנגב בשנים הקרובות.

יוקמו שכונות מגורים

על הקרקעות שיפונו מתכננת המדינה לבנות כמה שכונות למגורים ובהם אלפי יחידות דיור כחלק מפיתרון בעיית הדיור במרכז הארץ. התמורה למדינה נאמדת ביותר מ- 25 מיליארד שקל.

בפגישה אתמול סוכם על מתווה הידברות לסיום הצעת המחליטים בהשתתפות: מנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר, מנכ"ל משרד הביטחון הראל לוקר וראש אגף תקציבים באוצר אמיר לוי.

הקשיים של תעש

הקשיים פיננסיים המלווים את תעש אינם קשורים לפעילות השוטפת של החברה. הבעיות הפיננסיות נעוצות במתכונת הפיכתה של התעש לחברה ממשלתית לפני כ-20 שנה אז הוטל על תעש לשאת ממקורותיה בתשלומי פנסיה לכל גמלאיה ולא על חשבון המדינה, להבדיל מההחלטה במהלך דומה שבוצע בחברה הביטחונית הממשלתית רפאל; ובנוסף, הוקמה החברה ללא יצירת בסיס הון עצמי הולם לעיסוקה והיקף פעילותה.

תעש, בהיותה חברה ממשלתית נאלצה לממן בשנים האחרונות הוצאות בהיקף של כמיליארד שקל, שאין להם קשר לפעילות השוטפת של החברה, לרבות אחזקת קווים חיוניים בתחמושת הכבדה על חשבון החברה בעלויות של כ-200 מיליון שקל לשנה ותשלומי הפנסיה של גמלאי החברה בהיקף של עשרות מיליוני שקל בשנה.

רקע

תעש מעסיקה כ-3,500 עובדים בכמה אתרים בארץ ובניהם קריית שמונה, נצרת, טירת הכרמל, רמלה, ורמת השרון. החברה נהנית ממוניטין רב בחו"ל. צבר ההזמנות של החברה עומד על כ-5 מיליארד שקל. כ-70% ממכירות החברה, המסתכמות בכ-1.9 מיליארד שקל בשנה, מופנות לייצוא.

עיקריה של הצעת המחלטים קובעים, כי תעש תופרט כמקשה אחת:

• תוקם חברה חדשה (תעש החדשה) שבה תתרכז פעילותה העסקית של החברה – והיא זו שתופרט ללא משקולות העבר.
• תוקם יחידה במשרד הביטחון – תפעל כחברה ממשלתית – לצורך אבטחת האינטרסים הביטחוניים של המדינה בחברה ובתשתיות לאומיות הפועלות בה.
• תעש תעבור לנגב – התעשייה הצבאית תפנה את מרבית השטחים במתחם תעש רמת השרון ותעבור בשנים הקרובות לפעול במתחם תעש ברמת בקע שבנגב.
• יוסדר מבנה ההון של החברה בהתאמה לאופי פעילות החברה והיקפיה המסחריים

לוחות זמנים להפרטת התעש:

• גיבוש החלטת ההפרטה מתוכנן לחודש נובמבר 2013
• אישור החלטת ההפרטה בממשלה ובכנסת מתוכנן לחודש דצמבר 2013
• יציאה למכרז ההפרטה מתוכנן בלו"ז של עוד כמספר חודשים.

סיכומים עם משרד הביטחון, האוצר, נציגות עובדי החברה וההסתדרות

• הושג סיכום עם עובדי החברה על כל הסכמי העבודה החיוניים לתהליך ההפרטה.
• בתום מו"מ ודיונים שנמשכו למעלה משנה, בין הנהלת תעש, העובדים, משרד האוצר וההסתדרות, הושלם מערך ההסכמים הנדרשים להכנת החברה להפרטה ולפינוי מפעלים מרמת השרון והעתקתם לנגב.

• ההסכמים, מסדירים פרישת כ- 1,170עובדים, המהווים כשליש מעובדי החברה, בתוך שנה במשולב עם רה-ארגון, שעיקרו התייעלות והתאמת מצבת כוח האדם העדכנית ולתוכנית העסקית המבססת על סל מוצרים וטכנולוגיות חדשות. עיקרו של השינוי המתוכנן, הוא באיחוד חטיבות וחיזוק תחומי עסקים מכווני לקוח במטרה לשדרג את יכולות החברה להתמודד בשוק ביטחוני תחרותי מצטמצם.

• סיכום מערך ההסכמים שגובשו סולל את הדרך למימוש החלטות הממשלה הקיימות כבר משנות ה-70 בדבר פינוי מפעלי התעשייה הצבאית מרמת השרון והעתקתם לנגב, וזאת לאחר שההסכם מעגן את הסכמת העובדים וההסתדרות לפינוי מפעלי תעש לנגב בשנת 2020 תוך הבטחת זכויות עובדים במפעלים המועברים.

• יצוין כי משרדי הביטחון, האוצר ביחד עם ההסתדרות הנהלת החברה ונציגות העובדים קידמו את תהליך ההפרטה במתכונת הנוכחית במענה לקשיים הפיננסיים עימם מתמודדת החברה מאז הפיכתה בשנת 1990 מיחידת סמך לחברה ממשלתית הנובעים מאופן הקמתה ואינם קשורים בפעילותה העסקית. מדובר במהלך שבוצע בתיאום עם נציגות עובדי החברה בהסכמתם.

פירוט ההסכמים

• הסדר להבטחת תנאי הפנסיה של עובדים ותיקים שיסיימו את עבודתם לאחר ההפרטה אם יפוטרו על ידי הרוכש. ובמקרה כזה, קובע ההסכם כי 1,050 מעובדי החברה הוותיקים יהיו זכאים לתנאי פרישה הדומים לתנאי הפרישה של 950 העובדים המתוכננים לפרוש טרם ההפרטה.

• העמדת רשת ביטחון חיצונית לפרישה בהיקף של 830 מיליון שקל, שמטרתה להבטיח את תנאי הפרישה של עובדים וותיקים. לצורך זה תוקם קרן ייעודית שתנוהל בנאמנות.

• הסכם עבודה מפורט שמגדיר קידום בעבודה שיקבלו עובדי החברה כפי שקיבלו ומקבלים עובדי החברות הממשלתיות האחרות. לאחר שבשנים האחרונות לא ניתנו תוספות שכר לעובדי החברה, גם תוספות כלליות שניתנו במשק.

סיכום על קווי תחמושת חיוניים למדינה

במסגרת זו, גובש סיכום עקרוני עם משרד הביטחון – המגדיר יכולות וקווי יצור ביטחוניים חיוניים למדינה. יצוין, כי ההסדר נועד לתת פתרון להעלות הגבוהה של קווים אלה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן