Skip to content

הנשיא מינה את פלוג רשמית לנגידת בנק ישראל

בטקס בבית הנשיא השתתפו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יאיר לפיד. נתניהו אמר: "נמשיך לשמור על האבטלה הנמוכה". לפיד אמר שהמדינה צריכה את נגידת הבנק שלה, "עצמאית, נטולת חשבונות אישיים ומחויבת רק למה שטוב לאזרחי ישראל"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נשיא המדינה שמעון פרס חתם והעניק אמש את כתב המינוי הרשמי לנגידת בנק ישראל הנכנסת, ד"ר קרנית פלוג, יחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ובמעמד שר האוצר יאיר לפיד. במהלך הטקס החגיגי הקריא הנשיא את כתב המינוי ולאחר מכן העניק אותו לד"ר פלוג הנרגשת. תוקף המינוי של הוא לחמש שנים, עם אפשרות הארכה לקדנציה נוספת.

נשיא המדינה שמעון פרס מעניק את כתב המינוי לד"ר קרנית פלוג. ברקע ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יאיר לפיד. צילום: עמוס בן גרשום לע"מ
נשיא המדינה שמעון פרס מעניק את כתב המינוי לד"ר קרנית פלוג. ברקע ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יאיר לפיד. צילום: עמוס בן גרשום לע"מ

הנשיא פרס פתח את דבריו בהלצה ואמר: "עצם השימוש בתואר 'נגידת בנק ישראל' הוא תקדים הגורם לי נחת. מינויך לכהונה הרמה והחשובה כל-כך, התקבל בברכה בבנק ישראל ובחוגים הכלכליים המקצועיים ובציבור הרחב כולו".

"הגינות אינטלקטואלית"

בנאומו בירך הנשיא את ד"ר פלוג על הישגיה ועל מינויה ואמר: "האחריות העליונה לניהול המדיניות המוניטארית הופקדה בידיך המיומנות. והן מלוות בתחושת אמון עמוקה כלפיך בהכרה בכישוריך. במומחיותך, בניסיונך, ובחוכמתך. כל מסלולך האקדמי והמקצועי הֶעשיר והפורה רצוף הצטיינות וזיכה אותך בהערכה רבה לתבונתך ולסגולותיך. הוכחת שאת מחוננת בתפיסה מבריקה של המקרו והמיקרו, כאחת. זוהי תפיסה חיונית של עולם שמעולם לא היה גלובלי כל כך, ושל הפרט שמעולם לא היה אינדיבידואלי כל כך. הוכחת יכולת לרדת אל הפרטים הרבים לקבצם ולשבצם לתמונה נכונה עשויה ללא כחל ושרק. הוכחת דעתנות בריאה, הגינות אינטלקטואלית, רגישות חברתית, וגם אומץ לב הדרוש לנקוט עמדות עצמאיות, גם כאשר אינן פופולריות. אני מאמין שתנהיגי את בנק ישראל באחריות עליונה וביד מנוסה, ברוחב-דעת המאפשר הבנה גלובלית, ותפיסה פרטנית של צורכי המדינה, המשק והחברה. לישראל אסור לעצום עיניים, כאשר מאות אלפי ילדים סובלים מעוני וממחסור במזון. אני מאמין שתחת ידך ימשיך בנק ישראל לנהל מדיניות מוניטארית שתקפיד על יציבות מחירים, תעודד צמיחה, תוך יציבות המערכת הבנקאית והפיננסית".

"שותפה מרכזית ויועצת שקולה לממשלה"

ובנימה אישית פנה הנשיא לנגידה ואמר: "קרנית – את תהיי שותפה מרכזית ויועצת שקולה לממשלה ולקברניטי המדיניות כדי לנווט את הכלכלה הישראלית בזהירות, בהעזה ובשום-שכל. התרשמתי מדבריך על כוונתך לנהוג במדיניות כלכלית מאוזנת, רחוקה מדוגמאטיות. זו גישה משולבת של "ראש פתוח". "ורגש הומה". למרות גליו ומשבריו של אוקיאנוס הכלכלה העולמית, תנהלי מדיניות שתאזן בין כלכלת שוק למדינת רווחה. בין צדק חברתי בבית ותחרות גלובלית בעולם שמשתנה. ותשקלי דברים לפי ערכם ולא רק לפי מחירם. המשק והחברה זקוקים למנהיגות שתמשיך במאמץ ליצירת גם מקומות עבודה חדשים, וגם מקומות עבודה ששכרם גבוה. מנהיגות שחייבת לדאוג בדחיפות ליצור דיור בר השגה לכל. מנהיגות שתאזן בין רגולציה המאפשרת שקיפות לבין הימנעות מבירוקרטיה מסרבלת. מנהיגות שתשקיע במחקר ובפיתוח ובבניית תשתיות לא רק על פי שיקולי עלות-תועלת. לחינוך ולמדע צריך להעניק את העדיפות העליונה. עתידנו תלוי בכך. גישתך זו גם תאפשר שיתוף פעולה פורה ונבון עם ראש הממשלה, שר האוצר וממשלת ישראל, הכלכלה בימנו היא יותר בגדר קונצרט המחייב הרמוניה, מאשר הצגת יחיד. הדבר חיוני להגדלת הצמיחה שתהיה גם נמרצת וגם ברת קיימא".
תוקף המינוי של הוא לחמש שנים, עם אפשרות הארכה לקדנציה נוספת. 

צרכים כבירים

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בטקס: לישראל יש אתגרים גדולים אך עתיד מזהיר, אנחנו נבדלים בכלכלה העולמית, אנו לא יכולים להתנתק ממנה אבל אנחנו יכולים להצטיין בתוכה ואנחנו עושים זאת ונמשיך לעשות זאת. נמשיך את הצמיחה, נמשיך לשמור על האבטלה הנמוכה שהיא חריגה היום בעולם המערבי, ובכלכלה העולמית בכלל, וזה לא דבר של מה בכך כי למדינת ישראל יש צרכים כבירים כמו של שתי מעצמות. קרנית אני רוצה לברך אותך בערב הזה, ולברך את כולנו בתוצאות הטובות שעוד נביא בעבודתנו המשותפת".

שר האוצר יאיר לפיד הזכיר בדבריו בטקס את הדרך שבא פסעו הוא וראש הממשלה עד שהחליטו למנות את פלוג לתפקיד: "היתרון היחיד שיש לדרך העמוקה שבה התנהל המינוי הזה – אמרתי את זה לקרנית – הוא שהיא לא חייבת לנו כלום. לא לי, ולא לראש הממשלה. וזה טוב, כי כך המדינה צריכה את נגידת הבנק שלה, עצמאית, נטולת חשבונות אישיים ומחויבת רק למה שטוב לאזרחי ישראל".

לעבוד יחד

בפנותו לנגידה אמר לפיד: "ומתוך המחויבות הזו, יש לנו לא מעט אתגרים משותפים לשנים הקרובות. אני מאמין ששנינו הינו רוצים לראות שער שקל חלש יותר, על מנת לעודד את הייצוא והתעשייה המקומית, מפני שאם השקל החזק יפגע בתחרויות ובייצוא יהיה קשה מאוד להחזיר את הגלגל אחורה ולהיכנס שוב לשווקים שנאבד. אנחנו צריכים לעבוד יחד כדי לעודד את התחרותיות בסקטור הבנקאי ולהוריד את עמלות הבנקים. עלות השירותים הבנקאים למשקי הבית ולעסקים הקטנים היא גבוהה מדי וצריך להוריד אותה. יציבות זה דבר חשוב, אבל גם תחרותיות זה דבר חשוב והציבור משלם יותר מדי על השירותים הבנקאיים שהוא מקבל.

"דווקא בהסתמך על התחזיות של בנק ישראל אנחנו צריכים להסתכל יחד על נושאים קריטיים למשק, כמו השקעה בהון אנושי ליצירת תעסוקה במפעלי תעשייה חדשניים שיש להם פריון גבוה; כמו השקעות בתשתיות אינטרנט אולטרה מהיר ודור 4 בסלולר; כמו השאלה איך אפשר ליצור יותר הכנסה פנויה למעמד הביניים הישראלי. כדי שכל זה יקרה אנחנו צריכים רגולציה פחות מכבידה, אנחנו צריכים הסרת חסמים, אנחנו צריכים מענקים ובעיקר אנחנו צריכים לדעת לעבוד יחד.

"בדידות בצמרת"

לפיד הסביר שהוא לא מרגיש בודד בצמרת. "כשנכנסתי לתפקיד דיברו איתי לא מעט על זה שיש 'בדידות בצמרת'. בהתחשב בכמות החבטות שחטפתי מאז אני לא ממש מרגיש בצמרת, אבל מה שמפצה על זה הוא שאני גם לא מרגיש בדידות. הצמרת הכלכלית הישראלית היא חבורה חכמה, אכפתית, ציונית, שעובדת מהמקום הנכון ומהסיבות הנכונות, וקרנית היא אולי הדוגמא הכי מובהקת לזה. מנהיגים הם לא רק אנשים שצולחים את התעלה או צועקים בקול הכי חזק. גם להיות אישה מאוד מנומסת עם קול שקט, שתמיד מתעקשת לעשות את הדבר הנכון, זו מנהיגות שגורמת לאנשים ללכת בעקבותיה. אני שמח בשביל קרנית על המינוי הזה, לא פחות מזה, אני שמח בשביל מדינת ישראל ובשביל משרד האוצר ואני מודה שגם בשביל עצמי".

עקרונות התפקיד

בפתח דבריה אמרה הנגידה ד"ר קרנית פלוג, כי "כבוד גדול הוא לי וזכות גדולה לשמש בתפקיד הזה, ואעשה כל מאמץ על מנת להצדיק את האמון שממשלת ישראל ונשיא המדינה נתנו בי, ולשרת את המשק הישראלי כמיטב יכולתי". אחר כך הסבירה את עקרונות תפיסתה הכלכלית כנגידת בנק ישראל:

• המטרה העיקרית של בנק ישראל היא לשמור על יציבות המחירים במשק.
• בשנים האחרונות בדרך כלל המטרה מושגת, אבל אסור לראות זאת דבר של מה בכך.
• בטווח הארוך יציבות המחירים היא תנאי הכרחי למשק משגשג וצומח.
• תמיכה במדיניות הכלכלית של הממשלה וביציבות המערכת הפיננסית.
• שמירה על יציבות המערכת הפיננסית בכלל, והבנקאית בפרט.
• למצוא את הדרכים להגדלת הפריון במשק. כיום התוצר לעובד ישראלי נמוך משל עמיתו במשקים המפותחים ביותר, וכתוצאה מכך המשק אינו מצליח לאפשר לאזרחים רמת חיים כמו זו של אזרחי המדינות המתקדמות ביותר.
• להמשיך במאמץ להגביר את ההשתתפות בתעסוקה של אותם מגזרים המתאפיינים, עדיין, בשיעורי תעסוקה נמוכים.
• לא להסתפק בשיעורי צמיחה גבוהים, אלא חשוב שפירות הצמיחה יתחלקו בצורה שוויונית יותר בין כל חלקי האוכלוסייה, כך שיתמכו בצמצום העוני ואי השוויון בחלוקת ההכנסות.
• לשאוף לצמיחה מכלילה שתחזקת את הלכידות בין קבוצות האוכלוסייה השונות ובתוך הקבוצות עצמן.
• שיפור בפריון ובקצב הצמיחה יביאו לשיפור בכוח הקנייה של העובד.
• הפתרון למחירי הדיור יצטרך לבוא מהתאמת היצע הדירות לביקוש הבסיסי לשירותי דיור.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן