Skip to content

יום הסוכרת הבינלאומי: כ-500 אלף חולי סוכרת חיים בישראל

כמיליון אנשים מוגדרים בארץ כטרום סוכרתיים. הבשורות הטובות - אפשר למנוע את הופעת המחלה ואף להביא להבראה על ידי אבחון מוקדם. הדיאטנית גלית פרי מסבירה מהם היתרונות של פעילות גופנית לחולי סכרת ולמניעה ומהם סוגי הספורט המומלצים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מגפת הסוכרת התגלתה כאחת הסכנות הגדולות למשאבי בריאות הציבור בעולם, ובפרט בישראל. יום הסוכרת הבינלאומי מצוין היום, 14 בנובמבר, בכל רחבי העולם, אך יש לכך חשיבות מיוחדת בישראל. לפני שני עשורים, בשנת 1990, מספרם של החולים במדינה עמד על 200 אלף חולים, אולם כיום מספרם מוערך בכחצי מיליון בני אדם הלוקים במחלה. מדי יום מתים שבעה בני אדם כתוצאה מהמחלה הקשה וסיבוכיה השונים.  

מספר החולים בישראל עולה בהתמדה משנה לשנה. אחד מתוך שלושה ישראלים בוגרים בני 40 ומעלה מאובחן במצב טרום סוכרתי, תוך סיכון גבוה מאוד לפתח סוכרת בתוך מספר שנים אם לא יחול שינוי באורח חייהם. כל ילד שלישי בישראל צפוי לפתח את המחלה לפני גיל 50. עד שנת 2030 צפוי מספר חולי הסוכרת לגדול ליותר ממיליון. 

מכשיר למדידת רמת הסוכר בדם (גלוקומטר) (מקור: ויקימדיה)
חשוב לבדוק את רמת הסוכר לפני, במהלך ואחרי הפעילות הגופנית.. מכשיר למדידת רמת הסוכר בדם, גלוקומטר (מקור: ויקימדיה)

סיבוכיה הקשים של המחלה גורמים לפגיעות קשות במצבם הבריאותי של החולים. מדי שנה מתקיימים בישראל כ-1400 קטיעות רגליים ברמות שונות. בין היתר, המחלה מהווה גורם עיקרי בישראל לדיאליזה ולהתפתחות עיוורון בגילאים 40 עד 65. אפשר לאבחן סוכרת בבדיקת דם פשוטה עוד לפני התפרצותה. בישראל חיים כמליון אנשים שמתאימים להגדרה "טרום סוכרתיים". זהו מצב שלא קיים בחלק גדול מהמחלות האחרות. הלוקה בטרום סוכרת יכול לדחות ואף למנוע את הופעת הסוכרת, אם יאמץ הרגלי חיים בריאים. 

התרבות המערבית המודרנית הביאה עמה שפע והרגלים התנהגותיים שהעלו את התחלואה וגרמו למגפות ההשמנה והסוכרת להתפשט בישראל. אחוז חולי הסוכרת בישראל עומד על כ-8 אחוזים, אולם ישנן אוכלוסיות הנמצאות בסיכון יתר, בהן אחוז זה מוכפל, בעיקר במגזר הערבי, החרדי והאתיופי.  

עמותת "מהיום" – הפורום הישראלי לאורח חיים בריא, הוקמה בשיתוף המועצה הלאומית לסוכרת, ופועלת לקידום אורח חיים בריא על ידי העלאת המודעות לחשיבות קיום פעילות גופנית ותזונה בריאה בשגרת החיים היומיומית. הפורום מקדם שיתופי פעולה בין גורמי הממשל בישראל לצד הרשויות המוניציפליות וגופים מקצועיים מובילים בתחום התזונה, הספורט והבריאות, לטובת יצירת קהילה תומכת שתעזור לפרט לקבל החלטות בריאות מתוך אחריות אישית.  

לדבריו של פרופ' איתמר רז, יו"ר הפורום הישראלי לאורח חיים בריא, המשמש גם כיו"ר המועצה הלאומית לסוכרת, אפשר למנוע את הופעת המחלה ואף להביא להבראה על ידי אבחנה מוקדמת. "דרך אימוץ של אורח חיים בריא ניתן למנוע את המחלה ואף להביא להבראה מלאה". מסביר פרופ' רז. "הציבור בישראל צריך להבין שמדובר במחלה קשה הפוגעת כיום בכל משפחה. המפתח העיקרי למניעתה נתון בידי האדם עצמו".

פעילות גופנית לחולי סכרת

גלית פרי, סמנכ"ל הדרכה ברשת סטודיו סי, מסבירה על חשיבותה של הפעילות הגופנית לחולי סכרת וגם למניעה, סוגי ספורט מועדפים:

לפעילות גופנית יתרונות רבים לחולי סכרת ואפשר להתייחס אליה כאל תרופה מונעת ומצילת חיים. כדי שתהיה השפעה ארוכת טווח, חשוב להקפיד ולהתאמן לפחות שלוש פעמים בשבוע ולהקפיד על פעילות קבועה וסדירה. חשוב להכניס את הפעילות גופנית לסדר היומי הקבוע שלנו גם כמניעה וגם כטיפול, לנצל את יתרונותיה הרבים ואת זמינותה לכל אחד, ופשוט להחליט ולבחור בה כדרך חיים. פעילות גופנית מהווה גורם חשוב בתוכנית השליטה בסוכרת.

יתרונותיה של פעילות גופנית לחולי סכרת באה לידי ביטוי:

• שיפור מבנה השרירים.

• שמירה על הלב, כלי הדם והריאות במצב בריא.

• הורדת  הכולסטרול והטריגליצרידים ועוזרת בשמירת משקל אצל סוכרתיים סוג 2 על ידי שריפת קלוריות.

• שיפור תגובת הגוף לאינסולין. פעילות גופנית מאפשרת לאינסולין ולתרופות לטיפול בסוכרת להיות אפקטיביות יותר.

• הפגת המתח והלחץ, משפרת ריכוז ומפחיתה תיאבון.

• לאחר סיום הפעילות הגופנית ניצולת הגלוקוז גדולה יותר, וחילוף חומרים מהיר יותר, דבר שיוביל לשימוש בסוכר ע"י השרירים  וכך יהיה פחות סוכר בדם.

סוגי ספורט המומלצים לחולי סכרת:

הפעילות הטובה ביותר עבור חולי סוכרת היא פעילות אירובית נמרצת. הפעילות האירובית מפעילה את קבוצות השרירים הגדולים ומשפרת סיבולת ומצב בריאותי כללי.

פעילות אירובית כגון: הליכה, רכיבה על אופניים, שחייה, אופני כושר למיניהם וכל סוג ספורט שגורם לדופק לעלות לרמת מאמץ, ואפשר להתמיד בו לפרק זמן שעולה על 15 דקות. חשוב  להגביר בהדרגתיות את משך האימון האירובי עד לכ-60 דקות .

בנוסף לפעילות של סיבולת לב ריאה חשוב לשלב גם  פעילות אנאירובית – פעילות כוח או סיבולת שריר, אך מומלץ לבצעה בצורה הדרגתית ובליווי ופיקוח מקצועי.

השילוב בין פעילות אירובית לאנאירובית יובילו לשיפור ואיזון הסוכרת.

נקודות שחשוב להתייחס אליהם:

• לפני תחילת תכנית לפעילות גופנית לחולי סוכרת חשוב לעבור בדיקה גופנית יסודית והתייעצות לגבי בחירת הפעילות הגופנית המתאימה.

• מומלץ לבצע את האימון  על פי תכנית אימונים בהדרכת מדריך מוכשר ומוסמך. התכנית חייבת להיות הדרגתית ומגוונת.

• פעילויות ספורט עצימות אינן מומלצות בשלב ראשון לאימון, ודורשות היוועצות עם רופא. זאת כדי למנוע נזק בשל חוסר ידע וחוסר מוכנות.

• פעילות גופנית עלולה לגרום לרמות הסוכר לרדת מאוד. רמה נמוכה של סוכר בדם עלולה לגרום לסחרחורות ולעילפון. כדי למנוע ירידה חדה ברמת הסוכר, חולי סוכרת חייבים להצטייד בחטיף או משקה עתיר סוכר.

• חשוב לבדוק את רמת הסוכר לפני, במהלך ואחרי הפעילות הגופנית.

1 Comment

  1. רונן
    20 בנובמבר 2013 @ 20:09

    כתבה מעניינת מאוד תודה! מלבד פעילות גופנית ותזונה מיוחדת אחד הטיפולים שעוזרים לחולי הסוכרת בוויסות הסוכר בדם הם תוספי תזונה שונים (כמו כרום פיקולינאט של סולגאר וכו'). יש מגוון רחב של טיפולים מלבד הכדורים והזריקות שיכולים להקל משמעותית על המחלה..

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן