Skip to content

100 זוגות אופניים אייקוניים בתערוכה חדשה "ללא מעצורים"

תערוכה חדשה שהיא מבט קרוב על האופניים - כלי תעבורה אישי שסימל לאורך מאות שנים את חופש התנועה, שהפך בשנים האחרונות לאביזר המסמל את תרבות הפנאי והלייף סטייל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מוזיאון העיצוב חולון יציג החל מ-14 בנובמבר 2013 (חמישי) תערוכה חדשה ומקורית המוקדשת לאחד החפצים המוכרים בעולם – אופניים. התערוכה תהיה פתוחה לקהל עד 22 במרץ 2014. אוצרת ראשית: גלית גאון.

Embacher/Collection (צילום דן בר-דב)

התערוכה מאפשרת מבט מקרוב על האופניים, כלי תעבורה אישי שסימל לאורך מאות השנים את חופש התנועה לכל בני האדם באופן שוויוני והופך בשנים האחרונות לאביזר המסמל את תרבות הפנאי והלייף סטייל. באמצעות בחינה של כ-100 דגמי אופניים בחתכי זמן, תוכן, חדשנות ועיצוב מציגה התערוכה התפתחויות טכנולוגיות, חברתיות ואופנתיות הנוגעות בעולמו של רוכב האופניים מחד גיסא, לצד התפתחות תחום האופניים מאידך גיסא.

לדברי האוצרת הראשית של מוזיאון העיצוב חולון, גלית גאון: "תערוכת האופניים במוזיאון העיצוב עוקבת אחר אחד החפצים המוכרים לכל אחד מאיתנו ונמצאים בשימוש יומיומי על ידי מיליוני אנשים סביב העולם. בשנים האחרונות אנו עדים להפיכתם של אופניים לאוביקט עיצובי נחשק, אשר מותגי אופנה, עיצוב ורכב מובילים מקדישים לו משאבים, חשיבה ואופני ייצור. כלי התחבורה האישי, היעיל והפשוט ביותר לאורך ההיסטוריה, מצליח לשמור על מבנה אופייני קבוע וגם לאתגר את גבולות החשיבה החדשנית של מעצבים, ממציאים, רוכבים ותעשיינים ברחבי העולם. הוא הופך מפונקציונאלי לנחשק וייחודי אבל גם לטרנד חברתי ולא רק ספורטיבי, המשפיע על סגנונות חיים".

בחלל הגלריה העליונה מוצגות לראשונה 43 זוגות אופניים איקוניים מתוך אוסף האופניים הפרטי הגדול ביותר בעולם. זוהי הזדמנות ייחודית לבחון מקרוב אופניים מראשית המאה לצד אופניים ששימשו חיילים במלחמת העולם השנייה ועד לדגם אופניים ששימש את זוכי מרוץ הטור דה פראנס. האופניים המוצגים הם מתוך אוספו הפרטי של האדריכל האוסטרי מיכאל אמבאכר, שאסף במהלך עשור כ-275 זוגות אופניים ייחודיים. תצוגה זו מלווה בפס קול מקורי אותו הלחין במיוחד לתערוכה המוזיקאי עודד פריד ובעיון באפליקציה ייחודית המציגה את האוסף.

מספר מיכאל אמבאכר, בעל האוסף Embacher/Collection, אוסטריה: "מעצבי אופניים בעולם כולו מבלים אינספור שעות בניסיון להגיע לשלמות. מבחר האופניים המוצג כאן אינו מהווה ניסיון לקטלג אופניים מסוגים שונים או להציג את התפתחותם הכרונולוגית. מטרת התערוכה היא להציג מגוון רחב של אופניים, יחד עם הסיפורים הסובבים כל דגם ודגם. כל אחד ואחד מזוגות האופניים האלה כשיר לרכיבה: ניסיתי את כולם באופן אישי".

אופני מירוץ יחודיים (צילום דן בר-דב)

בין האופניים האיקוניים שיוצגו בחלק זה של התערוכה:

• 'אופני השליחים' (אופני עיר, איטליה, 1978) – אופני מסלול בעלי הילוך אחד בלבד, הנראים כגרסה מודרנית של אופני שליחויות אך יכולים בקלות לשמש כאופני מרוץ בעוצמה גבוהה.

• New World Tourist (אופני-מרוץ; אופני טיול (טורינג); מתקפלים, ארה"ב, 1998) אופניים ליחיד שאפשר לארוז בקלות ולשנע. במצב מקופל אפשר להכניס את האופניים למזוודה המתאימה לטיסה או לנסיעה ברכבת. בעת הרכיבה יכולה המזוודה לשמש כתא מטען נגרר (טריילר), שאפשר לאכסן בו אוהל או כבודה.

• Paratrouper (דגמים נדירים, בריטניה, 1940) – האופניים האלה, שעוצבו ויוצרו על ידי BSA, הוצנחו מן האוויר עם צנחנים בריטיים במלחמת העולם השנייה. לאופניים היה מצנח משלהם שחובר לגלגלים, כך שהם הוצנחו במצב הפוך. יותר מ-60,000 זוגות אופניים כאלה יוצרו בהזמנת הצבא הבריטי, שהעסיק גם מאמנים מיוחדים שתדרכו את הצנחנים בפתיחת האופניים וברכיבה עליהם לאחר הנחיתה.

• Buddy Bike, שוויון על אופניים (אופני טנדם, דגמים נדירים, טייוואן, 1988) – דגם נדיר המיועד לשני רוכבים. בדגם זה, אף ששני הרוכבים מדוושים, רק השמאלי מנווט בעזרת הכידון. הכידון הימני משמש לשיווי המשקל בלבד. בניגוד לאופני טנדם, כאן אין אפשרות לנסיעה של אדם אחד, שני הרוכבים אמורים לאזן זה את זה.

מיכאל אמבאכר, בעל האוסף Embacher/Collection, אוסטריה (צילום דן בר-דב)

הגלריה התחתונה מוקדשת לתעשיית האופניים מתוצרת הארץ. הגלריה, אותה אצר ערן ליטוין, מציגה 12 זוגות אופניים אשר יוצרו בישראל בשנות ה-50 וה-60 על ידי החברות המקומיות "חרש אופן", "מיכלסון", "דהר", "מפעלי אופניים ישראלים בע"מ" והושאלו לתערוכה מאוסף אלון וולף. לצד הדגמים מוצגים שרטוטים לייצור אופניים, מודעות פרסומת של החברות המקומיות, רישיונות לשימוש באופנים ותמונות ארכיון מאירועי רכיבה שונים שהתקיימו בישראל.

חרש אופן-אופניים כחול-לבן (צילום דן בר-דב)

מקום מיוחד מוקדש לשלושה יצרני אופניים עצמאיים הפעילים כיום בזירה הישראלית ומתחמים בייצור אופניים בהתאמה אישית – מארק דונדה, אייל צ'רניחובסקי וארי רוזנצוייג. כל אחד מהיוצרים מעצב ביד אומן שלדות אופניים בעבודת יד ובהתאמה מדויקת למידותיו של הלקוח, למשקלו, לגילו, לסגנון הרכיבה שלו וגם לשיגיונותיו.

עבודותיהם של השלושה תועדו על ידי תלמידי תואר שני באוצרות באקדמיית "בצלאל", אודליה לביא ודייגו פרילוסקי.

פרויקט ייחודי של המעצב התעשייתי אילון ערמון, מרצה לעיצוב במכון טכנולוגי חולון ורוכב אופניים, מוצג אף הוא בגלריה. ערמון יצר מעשרה מושבי אופניים שרפרפים ייחודיים ומעוררי השראה.

לאורך ציר זמן, במסדרון ההיקפי במוזיאון, מוצגת ההיסטוריה המקוצרת של התפתחות האופניים מאז 1694 ועד ימינו – באמצעות עשרים דגמי אופניים, סרטים דוקומנטריים ומידע היסטורי. על ציר הזמן שאותו אצרה הדס קרוק, מוצגים: הגלגול הראשון של האופניים שצורתם מזכירה סוס עץ ללא רגליים, את האופניים בעלי גלגל אחורי גבוה וגלגל קדמי נמוך המכונים "אופני פני ורבע", אופני טנדם לשני רוכבים או יותר, ואופני מרוץ משנת 1937.

בחלל המעבדה יוצגו הפרויקטים החדשניים ביותר, מישראל ומהעולם: אופניים הממחזרים פסולת אלקטרונית, עמוד מנוחה אורבני לרוכבי אופניים, אופני ילדים ש"גדלים" עם הילד, גלגל שיכול להתחבר לכל זוג אופניים ולהפוך אותם לאופניים היברידיים חשמליים ועוד.

אופני חולות וביצות (צילום דן בר-דב)

את התערוכה ילוו פעילויות לכל המשפחה, שיח גלריות עם רוכבי אופניים, סיורים והרצאות. בחג החנוכה יתקיימו סדנאות עיצוב לייצור משחק מאיר באמצעות דינאמו, רחבת התנסות ברכיבה על אופניים אתגריות ומשעשעות וסיורי בלשי עיצוב (פרטים בהודעה המצורפת).

http://www.dmh.org.il
מוזיאון העיצוב – רחוב פנחס אילון 8, חולון
שעות פתיחת המוזיאון:
ימי ב', ד' – 10:00-16:00
ימים ג', ה' 10:00-20:00
יום ו' 10:00-14:00
שבת: 10:00-18:00
יום א' – סגור.
דמי כניסה: 35 ש"ח, הנחות לילדים, סטודנטים ולגיל השלישי. כרטיס משפחתי לפעילויות בשבת

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן