Skip to content

הממשלה עמדה דום לזכרו של יחיאל קדישאי

"יחיאל היה מסור לרעיון הציוני, לעם ישראל, לארץ ישראל, בראייה מאוד מפוכחת אבל שתמיד הייתה אופטימית, ועד היום לא מצאתי אדם שלא אהב אותו - אי אפשר היה שלא לאהוב את יחיאל, להעריך ולכבד אותו", אמר לזכרו ראש הממשלה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ישיבת הממשלה הבוקר נפתחה בקימה לדקת דומיה לזכרו של יחיאל קדישאי ז"ל.

דקת הדומיה בישיבת הממשלה, לזכר יחיאל קדישאי (צילום: יוסי אלוני)
דקת הדומיה בישיבת הממשלה, לזכר יחיאל קדישאי (צילום: יוסי אלוני)

"יחיאל קדישאי היה בחדר הזה הרבה פעמים", אמר ראש הממשלה, בדברים שנשא לזכרו. "הוא שימש כיד ימינו, כעוזרו הקרוב והמסור ביותר של מנחם בגין ז"ל, עליו אפשר לומר שנכתב הפסוק 'איש נקי כפיים ובר לבב', ישר, ישיר, מאוד שנון, עם חוש הומור יוצא מן הכלל ועם נפש יהודית גדולה.

"יחיאל היה מסור לרעיון הציוני, לעם ישראל, לארץ ישראל, בראייה מאוד מפוכחת אבל שתמיד הייתה אופטימית, ועד היום לא מצאתי אדם שלא אהב אותו – אי אפשר היה שלא לאהוב את יחיאל, להעריך ולכבד אותו. הוא היה חלק אורגני מהתנועה הלאומית, מהתנועה שלנו, תנועת הליכוד, תנועת החירות קודם לכן, אבל הוא הקרין טוב לב ואהבת אדם שעשתה לו מסילות לכל רוחב הקשת הפוליטית. אני מבקש למסור בשם כל חברי הממשלה את תנחומינו לרעייתו אסתר במבי, ולכל בני משפחת קדישאי, יהי זכרו ברוך".

שופט בית המשפט העליון, אליקים רובינשטיין – שהיה עוזרו של משה דיין, בזמן שיחות קמפ דייוויד, כתב בהודעה שפרסם לזכרו: "יחיאל קדישאי היה זן שונה מרבים שכיהנו כמנהלי לשכות ועוזרים של ראשי ממשלה, מבלי לפגוע", כתב. "לא דבק בו אבק כוכבים וכמות שנכנס כך יצא, בלי שנשא נפשו לגדולות, מעבר לשירות למנחם בגין, למדינה ברוח תנועת ז'בוטינסקי, ולציבור. השירות לציבור בעבורו לא היה ניהול ענייני המדינה; הוא לא ראה עצמו כדיפלומט או כמנהל. השירות היה היחס לאדם מן היישוב, מה שקוראים האדם הקטן. ואת זיקתו למנחם בגין היטיב לתאר משה דיין. כשהיינו בקמפ דיויד ב-1978 היה דיין אומר לי (הייתי עוזרו), מדי היכנסנו לדיון בבקתה בה דר ראש הממשלה: ראה איך יחיאל מציב את הכיסא לראש הממשלה בגין, כמו שַמָּש לאדמו"ר. אשתמש איפוא בביטוי משב"ק, משמש בקודש, המייחד בעולם החסידי את עוזרו הקרוב ביותר של כל אדמו"ר. יחיאל היה משב"ק לבגין".

עוד כתב השופט רובינשטיין: "קדישאי היה חוליית קישור נפלאה בין הציבור לראש הממשלה בגין. הוא לא התיימר להיות עושה מדיניות ולא הוסיף משלו ולא גרע, אלא היה מעביר את הדברים כנתינתם אל מר בגין וממנו, בנאמנות מופתית לשולחו; כשקיבלת מפיו התייחסות, ידעת שהיה זה 'בגין נטו'.

"ולבסוף, בתקופת הסתגרותו של מנחם בגין ברח' צמח באחרית ימיו היה יחיאל הקשר האמיתי ל'עולם החיצוני', מעבר לבני משפחה ומקצת ידידים מאוד קרובים. הוא מילא שליחות זאת ברוח טובה, בזריזות. עד כמה שהתרשמתי, הוא לא היה ה'חוצץ' בין מר בגין לעולם שמסביב, אלא אדרבה, מי שביקש לפתוח חלונות.

 "יחיאל קדישאי התאפיין בחוש הומור נפלא, וביחס שווה לכל אדם מגדול ועד קטן, כמידותיו של הקדוש ברוך הוא כביכול, 'משווה קטון וגדול'", כתב השופ]ט רובינשטיין. "לא גבה לבו ולא רמו עיניו; יחיאל הקשיש היה הנער מתל-אביב הקטנה. רוחו הטובה תדיר היתה אור גם למר בגין בימים של קדרות. דמותו הייחודית שבלטה עד זקנה ושיבה בחיוך ובחיבוק ראויה להיזכר".

יחיאל קדישאי, שהיה ראש לשכתו המיתולוגי של מנחם בגין, והלך אמש לעולמו, התראיין לפני שלושה שבועות בלבד לערוץ הכנסת. בראיון האחרון סיפר קדישאי על ישיבת הממשלה שהתקיימה בכנסת ביום בו פרצה מלחמת ששת הימים, ובה ביקש בגין, שהושבע באותו היום ממש לשר ללא תיק, להביא את סוגיית ירושלים לדיון בקרב חברי הממשלה.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן