Skip to content

האטה: התמ"ג צמח ברבעון השלישי ב-2.2% בלבד

האטה בצמיחה התרחשה לאחר עליה בשיעור שנתי של 4.6% בתמ"ג ברבעון השני ועלייה בשיעור שנתי של 2.6 ברבעון הראשון. האטה הושפעה מהירידה ביצוא הסחורות והשירותים של 18.9% ביצוא תעשייה ללא יהלומים וירידה דומה של 18.9% בייצוא תיירות. ברבעון השלישי ההוצאה לצריכה פרטית עלתה ב-5.6% בחישוב שנתי, שפירושו עלייה של 3.6% בהוצאה לנפש
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

התוצר המקומי הגולמי (תמ"ג), במחירים קבועים ולאחר ניכוי השפעת העונתיות, עלה ברבעון השלישי של השנה בשיעור שנתי של 2.2%, לאחר עלייה בשיעור שנתי של 4.6% ברבעון השני של השנה ועלייה בשיעור שנתי של 2.6% ברבעון הראשון של השנה. העלייה בתוצר ברבע השלישי השנה משקפת עליות בהוצאה לצריכה פרטית, בהוצאות לצריכה ציבורית ובהשקעות בנכסים קבועים וירידה ביצוא סחורות ושירותים. כך עולה מסיכום האומדנים של החשבונות הלאומיים לרבע השלישי 2013, המתבסס על נתונים חלקיים שהתקבלו עד עתה, שפרסמה היום השלכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס).

למ"ס: להתייחס לנתונים בזהירות

יחד עם הדגישה הודגש בלמ"ס, כי יש להתייחס לממצאים אלה בזהירות כי כידוע, קיימת אי סדירות גבוהה יחסית בסדרות הסטטיסטיקה הכלכלית בארץ. הדבר מתבטא בתנודות חריפות בנתונים הרבעוניים שמקשה על ניתוח המגמה בסדרות העתיות השונות ובמיוחד על איתור נקודות מפנה בפעילות הכלכלית. האומדנים המוקדמים על ההתפתחות הכלכלית יעודכנו עם קבלת הנתונים לחודשים החסרים.

פירוט האומדנים, לאחר ניכוי השפעת העונתיות במונחי שיעור שנתי

יבוא הסחורות והשירותים עלו ברבע השלישי השנה ב- 8.6%, לאחר עלייה של 6.8% ברבע הקודם. יבוא הסחורות והשירותים למעט יבוא ביטחוני, אוניות, מטוסים ויהלומים עלה ברבע השלישי של השנה ב- 10.8% לאחר עלייה של 6.2% בחישוב שנתי ברבע הקודם. עלייה זו מבטאת עלייה של 10.3% ביבוא סחורות אזרחיות בחישוב שנתי ועלייה של 16.0% בחישוב שנתי ביבוא שירותים אחרים (הכולל יבוא שירותי תוכנה, תחבורה ותקשורת וכד'). יבוא שירותי התיירות ירד ב- 13.7% ברבע השלישי.

סך המקורות שעמדו לרשות המשק מתוצר מקומי ומיבוא עלה ב- 4.4% בחישוב שנתי, לאחר עלייה דומה ברבע הקודם.

ההוצאה לצריכה פרטית

פירוט השימושים במקורות מראה שההוצאה לצריכה פרטית עלתה ב-5.6% ברבע השלישי של שנת 2013 בחישוב שנתי, שפירושו עלייה של 3.6% בהוצאה לנפש. העלייה בהוצאה לצריכה הפרטית לנפש ברבע השלישי באה לאחר עלייה של 4.5% ברבע הקודם ולאחר עלייה של 2.9% בחישוב שנתי ברבע הראשון של 2013.

העלייה בהוצאה לצריכה הפרטית לנפש ברבע השלישי של 2013 משקפת עלייה של 18.4% בהוצאה למוצרים בני קיימה לנפש לאחר עלייה של 9.1% ברבע הקודם. ההוצאה לרכישת ציוד משק הבית כגון: מקררים, מכונות כביסה, מזגנים ירדה בשיעור של 1.5% בחישוב שנתי, בהמשך לירידה של 4.7% בחישוב שנתי ברבע הקודם. ההוצאות לריהוט ותכשיטים עלו בשיעור של 3.7% בחישוב שנתי, לאחר עלייה של 19.1% בחישוב שנתי ברבע הקודם. ההוצאות לכלי רכב לשימוש פרטי עלו ב-59.5% בחישוב שנתי (עלייה של 12.4% בשיעור רבעוני).

בנוסף, ההוצאה לצריכה פרטית ללא מוצרים בני קיימה לנפש (ההוצאות להלבשה והנעלה, תרופות, אחזקת בית ונסיעות לחו"ל), עלתה ברבע השלישי של שנת 2013 ב-2.2% בחישוב שנתי.

השקעה בנכסים קבועים

ההשקעה בנכסים קבועים (ההשקעה בבתי מגורים והשקעות ענפי המשק בבנייה, בציוד וכלי תחבורה) עלתה ברבע השלישי של 2013 בשיעור של 16.9% בחישוב שנתי, בהמשך לעלייה של 4.4% בחישוב שנתי ברבע הקודם. העלייה בהשקעה בנכסים קבועים משקפת עלייה של 61.9% בהשקעה במכונות, ציוד וכלי תחבורה ( 12.8% בשיעור רבעוני) ויציבות בסך ההשקעה בבנייה בשיעור שנתי.

ההשקעה בבנייה למגורים ירדה ברבע השלישי של 2013 ב-2.9% בחישוב שנתי וההשקעה בבנייה שלא למגורים ובעבודות בנייה אחרות עלתה ב-5.0% בחישוב שנתי.

יצוא הסחורות והשירותים ללא יהלומים וללא חברות הזנק ירד ב- 12.4% ברבע השלישי של שנת 2013. הירידה ביצוא ברבע השלישי של 2013 משקפת ירידה של .18.9% ביצוא תעשייה ללא יהלומים וירידה דומה של 18.9% בייצוא תיירות. לעומת זאת, חלה עלייה של 17.4% בחישוב שנתי ביצוא שירותים אחרים ללא חברות הזנק .

סך יצוא הסחורות והשירותים ירד ברבע השלישי ב-16.4% בחישוב שנתי, לאחר עלייה של 2.0% ברבע הקודם, כאשר יצוא היהלומים עלה ב- 64.1% בשיעור שנתי (13.2%בשיעור רבעוני) ויצוא חברות ההזנק ירד.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן