Skip to content

מאמץ אחרון לבלום הסכם עם איראן: "אסור להיכנע לחיוכים"

בביקור נשיא צרפת, בכנס החדשנות בת"א, קרא נתניהו: "לא לחזור על טעות צפון קוריאה". השר שטייניץ: "לא נצטרף לעולם שמוכן לרמות את עצמו בגלל הרצון למהר להגיע להסכם". בנט בראיון ב-CNN: "אלה ימים גורליים. משהו צריך להיעשות כעת - אחרת המזרח התיכון יהפוך לסיוט גרעיני". נתניהו ייצא מחר למוסקבה במאמץ לשכנע את פוטין
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יממה לפני חידוש המו"מ בג'נבה, עושה ראש הממשלה מאמץ אחרון לבלום הסכם עם איראן. "במקום להיכנע למתקפת החיוכים של האיראנים, חשוב שהאיראנים ייכנעו ללחץ שניתן להפעיל עליהם, עד שיינטשו את תוכנית הנשק הגרעיני שלהם". כך אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בכנס החדשנות ישראל-צרפת שהתקיים בת״א. מחר ייצא למוסקבה, במאמץ לשכנע את נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בצדקת עמדתו.

בכנס החדשנות בתל אביב: "לא לאפשר להם נשק להשמדה המונית" (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
בכנס החדשנות בתל אביב: "לא לאפשר להם נשק להשמדה המונית" (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

ראש הממשלה – שליווה ביחד עם השיא המדינה, שמעון פרס, את נשיא צרפת פרנסואה הולנד – אמר: "מה שאנחנו רואים פה היום זה העתיד. האסלאם הרדיקלי רוצה לקחת אותנו לעבר. אנו צועדים לעתיד והם לימי הביניים האפלים. אנו שואפים לפתוח את החברה שלנו לכולם – גברים, נשים, מיעוטים, הזכות להיות שונה. הם רוצים אחידות מדכאת, דוקטרינה קשוחה. והם רוצים לתמוך בכל זה עם נשק להשמדה המונית.

"אסור לאפשר להם את זה", אמר נתניהו. "אני חושב שזאת תהיה טעות חמורה לחזור על הטעות שנעשתה עם צפון קוריאה, עוד חברה סגורה עם דוקטרינה קשוחה ותוקפנית. אני חושב שבמקרה של איראן יש הזדמנות גדולה וזאת תהיה טעות לוותר לאיראן כאשר יש להם את כל הסיבות להיענות ללחץ המופעל עליהם".

עם שר החוץ הצרפתי, לורן פביוס: "טעות לוותר לאיראן" (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
עם שר החוץ הצרפתי, לורן פביוס: "טעות לוותר לאיראן" (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

גם השר לענייני מודיעין, ד"ר יובל שטייניץ, הזהיר מכניעה לדרישות איראן. השר שטייניץ דיבר בכנס העוסק בענייני אנרגיה ועסקים. ״מחר חוזרים לשולחן משא ומתן בג'נבה ולאור ההסכם המתגבש אני מבהיר כי ממשלת ישראל סבורה שמדובר בהסכם רע", אמר שטייניץ. "איש לא יכול לאלץ אותנו להשתתף בחגיגה שעלולה להיות חגיגה מזויפת. חשוב להדגיש שאם מישהו חושב שזה נוח ונעים, להיות אלו שמקלקלים את החגיגה – אתם טועים! היינו מעדיפים להיות חלק מהחגיגה. אבל בנושא כל כך קריטי לשלומנו ולשלום העולם כולו לא נעשה שקר בנפשנו".

על הוויכוח עם ארה״ב אמר שטייניץ: "מדובר בוויכוח בין ידידים, ארה״ב הייתה ונשארה בעלת בריתנו, ממשל אובמה היה ונשאר ממשל ידידותי ואין לי ספק לרגע בידידות של הנשיא אובמה ובמחויבויות של שאר הבכירים, אני אומר את הדברים כי לוויכוח ענייני יש מקום, אבל התבטאויות ששמעתי בימים האחרונים, בעלות אופי אישי ופוגעני – אין להם מקום.

השר שטייניץ בפגישה עם בגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן (צילום ארכיון: שמוליק עלמני)
השר שטייניץ בפגישה עם בגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן (צילום ארכיון: שמוליק עלמני)

"אנחנו מתנגדים לכל הקונספט של הסכם ביניים", אמר שטייניץ. "הבעיה המרכזית בהסכם ביניים הנוכחי שאיראן מקבלת לגיטימציה להישאר מדינת סף גרעינית לפחות לשישה חודשים הראשונים. אנחנו בעד פיתרון דיפלומטי אמיתי , אמין ומקיף".

שטייניץ הוסיף: "מה שכיום דורשים מאיראן זה להתחייב לא לייצר את הפצצה ומה שחייבים לדרוש מאיראן זה להתחייב על וויתור על היכולת לייצר נשק גרעיני. לא נוכל לסמוך על הבטחות איראניות, נוכל לסמוך במידה מסוימת על פירוק היכולת של איראן לכן ההסכם הזה הוא רע. ניתן לומר שעל פניו הסוגיה האיראנית הינה סוגיה פשוטה אם מקשיבים להצהרות של איראן לגביי רצונם לאנרגיה גרעינית לצורכי שלום, וזה בדיוק מה שאנחנו אומרים: כן לכורים גרעיניים לחשמל ולא להעשרת אורניום".

שטייניץ סיכם: "אנחנו לא נצטרף לעולם שמוכן לרמות את עצמו בגלל הרצון למהר להגיע להסכם. איראן היא לא יפן, אם איראן תהיה מדינת סף גרעינית היא תייצר את הפצצה וזו אינה תוצאה רצויה בעבור אף אחד מהצדדים".

שר הכלכלה, נפתלי בנט, השוהה בארצות הברית במערכה הסברתית בנושא איראן, הגיע אמש לאחת התכניות הנצפות בעולם, של כריסטיאן אמנפור ב-CNN. התוכנית מהווה את אחת מתכניות החדשות החשובות בעולם, עם צפייה ממוצעת של עשרות מיליוני צופים.

בנט בראיון עם כריסטיאן אמאנפור
בנט בראיון עם כריסטיאן אמאנפור

במהלך הראיון, שאלה המראיינת את השר בנט שאלה על הסכסוך בין ישראל לפלסטינים ועל הבנייה ב"שטחים הכבושים". השר בנט  דחה את עמדתה של אמאנפור כי ירושלים וההתנחלויות הן שטח כבוש, וגם לא הסכים לענות על שאלתה לפני שימחה על השימוש במונח זה.

השר בנט הפתיע את המראיינת והוציא מכיסו מטבע מקורי, שהיה בשימוש יהודים, בן 2000 שנה, שנמצא בחפירות בעיר דוד. על המטבע כתוב "חירות ציון". "היינו כאן לפני 2000 שנה וזאת ההוכחה שעם לא יכול להיות כובש בארצו", אמר בנט.

בנט גם  דחה את הטענות כי הבנייה בהתנחלויות מהווה מכשול לשלום. "93% משטחי יהודה ושומרון הם שטחים פתוחים", אמר. "אבו מאזן מייצג 40% מהפלסטינים. הסכם עמו לא יתקבל על ידי 60% מהפלסטינים שיושבים בעזה".

 בנושא המערכה על איראן אמר בנט: "ישראל רוצה עסקה, אבל עסקה נכונה שמפרקת את מכונת העשרת האורניום שלהם. הם רוצים גם לשמור את המכונות וגם לקבל הקלה בסנקציות. עסקה טובה מפרקת הכל. עסקה רעה משאירה להם הכל ועושה רק פסק זמן".

 בנוגע ליחסים עם ארה"ב אמר השר בנט: "ארה״ב היא ידידה ובת הברית מספר אחת של ישראל גם אם ישנן מחלוקות. יש הסכמה על מטרה לעצור את איראן מלהשיג נשק גרעיני. המחלוקת היא סביב הטקטיקה. אלו הם ימים גורליים משהו צריך להיעשות כעת אחרת – המזרח התיכון יהפוך לסיוט גרעיני".

 נתניהו והולנד בקבר נרצחי טולוז (צילום: חיים צח/לע"מ)

נתניהו והולנד בקבר נרצחי טולוז (צילום: חיים צח/לע"מ)

בנט הוסיף ואמר: "אין מדינה שרוצה מלחמה פחות מאיתנו. 100,000 טילים של חיזבאללה מכוונים אלינו. אם לאיראן יישארו מכונות אז נצטרך מהלך צבאי כדי לעצור אותם. לישראל יש יכולות להגן על עצמה וישראל תדע להגן על עצמה. תכנית רעה תוביל למלחמה, תכנית טובה תמנע מלחמה".

בשעות הבוקר עלו ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא צרפת פרנסואה הולנד לקבריהם של קורבנות פיגוע הטרור בבית הספר היהודי "אוצר התורה" בטולוז –  הרב יונתן סנדלר ובניו  אריה בן ה-6 וגבריאל בן ה-3 ומרים מונסונגו בת ה-8, ז"ל. אל נתניהו והנשיא הולנד התלוו בני משפחות סנדלר ומונסונגו שקראו קדיש. בחודש נובמבר 2012 השתתפו נתניהו ורעייתו שרה, עם הנשיא הולנד, בטקס זיכרון  לנרצחים בבית הספר בטולוז ובמפגש עם חברי הקהילה היהודית שם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן