Skip to content

ישראל מודל 2013: אובססיבית, אובדת עצות, יוצאת מדעתה

ליברמן הזכאי, נתניהו אחוז הדיבוק, הבנייה בהתנחלויות, בנט מעורר האימה, לפיד מעורר הגיחוך, הזמר הדוחה ואביו גם, הילדות המנוצלות, המשטרה העלובה והחברה הצבועה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

1. מדינה על סף התמוטטות עצבים

אין כמו כמה ימים במרחק של 5-4 שעות טיסה מהביצה המהבילה בשביל להיכנס לפרופורציות. להרחיב אישונים. לפתוח את העדשה. ככה, בקטנה.

הרבה שנים אני עומד על דעתי שחופשה בארץ היא מחוץ לכל חשבון עבורי. לא בגלל סנוביות יתרה (נו שיגידו; שיהיה). אבל זה באמת לא העניין הזה. הסיפור הוא החיבור. בארץ, בעברית, עם גל"ץ ורשת ב', והטלוויזיה והעיתונים – בעיקר עבור מי שזו פרנסתו וזה עיסוקו העיקרי – אין הפסקה ואין הרף.

בארץ דעתי המתועדת הייתה נטרפת בשבוע האחרון. בשבועיים האחרונים. מליברמן הצדיק (כל עוד שום בית משפט לא קבע אחרת), מנתניהו אחוז הדיבוק, מהבנייה בהתנחלויות הפושעות, מבנט מעורר האימה ועד לפיד מעורר הגיחוך.

והזמר (עכשיו כבר מותר לציין את שמו, אבל בשביל מה?) הדוחה והיחצן המגעיל; הריאליטי; הילדות המנוצלות והוריהן הפושעים; המשטרה העלובה והחברה הצבועה.

ככה זה נראה משם. אמסטרדם, נובמבר 2013 (צילום: טובי פולק)

על כל אלה לא כתבתי בשבוע שבו לא הייתי כאן. לא משפט ולא מילה ואפילו לא פסיק ולא סימן שאלה וגם לא סימן קריאה. כי גם ממרחק ממש לא רב, עם חיבור מהיר ורצף של עדכונים שוטפים –  דברים שרואים ממרחק בטוח נראים כל כך עלובים, כל כך פתטיים. כי רק ממרחק אפשר באמת לתפוס מרחק.

וממרחק אנחנו אשכרה נראים כמו מדינה על סף התמוטטות עצבים. או אחריה. עדיין לא השתכנעתם?  קחו את זה: ראש הממשלה שלכם בפועל, מר אביגדור ליברמן (כן, כן) הודיע ממש היום (אתמול) שצריך להתפכח מהאשליה שארה"ב היא אכן ידידת אמת של ישראל והגיע הזמן שנחפש לעצמנו בעלי ברית חדשים. מיקרונזיה, בוטסוואנה, בלארוס, מולדובה – הרכבת האווירית במלחמה הבאה עליכם. גם הסיוע הביטחוני. והערבויות גם. מסוכם, כן?


2. לגלגל, לעשן ולרוץ לספר לחבר'ה

בחיים לא הטפתי לאנשים להפסיק לעשן, כמו שבשבוע אחד בהולנד – בעיקר כמובן באמסטרדם – כולם הטיפו לי להתחיל. לא חלילה סיגריות. מי בכלל זוכר שיש כאלה, רגילות. האישור הרשמי לעשן ג'וינטים הפך את התושבים המקומיים, המבקרים הקבועים והתיירים למעשנים אובססיביים. טעים? נעים? מרגיע? מרומם נפש? מה זה חשוב. ככל שאתה מתבונן בתופעה, נדמה שכולם מגלגלים ויונקים בעיקר בשביל שיהיה להם מה לספר אחר-כך לחבר'ה. ואגב, כמו שאמר יונתן גפן: הריח בחינם.


3. אם אין לחם תאכלו חדשנות

שר האוצר שלכם, שר הכלכלה שלכם, ראש הממשלה שלכם – אפילו הנשיא שלכם – מה זה מאוהבים במילה "חדשנות". ואכן, באנגלית זה נשמע ממש טוב. מחירי הדירות שוברים כל שיא? הפתרון הוא חדשנות; יוקר המחייה מרקיע שחקים? תשננו: חדשנות; המשק קורס כמו מגדל קלפים בזמן רעידת אדמה? הבשורה היא חדשנות.

בנט מנופף בחדשנות. מרשים (צילום: יוסי זמיר)

האח לפיד יוצא לסיבוב הופעות מאילת ועד שדרות, נוטש את העניבה וחוזר לטי-שירט השחור (עם ז'קט מעל) ונשבע בשם החדשנות (בעברית); האח בנט מנופף במלפפון שמקצת מהבוחרים שלו לא יוכלו לקנות בקרוב, ואומר (באנגלית) שזה חדשנות ונתניהו מדבר (בעברית, באנגלית, בנתניהואית) על איראן. חדשנות, נו.

ואכן, חדשנות היא התשובה לכל החוליים והפסיכוזות שלנו. היא הקופקסון שלנו. היא הנורה של מרידור שתאיר לנו את דרכנו, ולא רק את רמת-גן. החדשנות תעניק פרנסה למאות אלפי פועלי תעשייה מפוטרים במרכז, בצפון ובדרום; החדשנות תחייה את מפעלי הפלדה והטקסטיל; החדשנות תהיה המזור לזבנים ברשתות המזון, חנויות הקמעונאות, בעלי המכולות והצרכניות, מגדלי האבוקדו ופועלי הבניין. החדשנות תבנה לנו בית חדש בפלשתינה. הלא היא ארץ ישראל. אין, אין על חדשנות.

רק אתמול זה היה עולם הננו-טכנולוגיה (פרטים אצל הנשיא) ושלשום היינו אומת ההיי-טק, ולפני שנתיים אימפריית (דודי) השמש והטפטפות, ורק לפני שבועיים הוכתרנו לאומת הסטארט-אפ ומגשימי חלום האקזיט. אז היום זה חדשנות.

אגב, לעובדי החדשנות אין קביעות, אין רכב צמוד וגם לא פנסיה תקציבית. הם לא עובדי מדינה. אבל היי, זו אחלה מילה. בעברית, וגם ובעיקר באנגלית.


4. החיים על-פי משה איבגי

בכמה ימים שהייתי רחוק מכאן הבנתי שהיה איזה אירוע עם משה איבגי. השחקן משה איבגי. הוא התארח בתוכנית האירוח של שי שטרן (ערוץ 10) ושפך את הלב.

איבגי הוא איש טוב. מוכשר. עסוק. חרוץ. הוא מסודר, גם כלכלית (אני מניח), אז אין סיבה לחשוד בו שהוא מדבר מהפוזיציה. והלב שלו ממש במקום הנכון. אז ראיתי את ההקלטה וחייכתי. באמת, מילים כדורבנות.

מדבר בלי חשבון. איבגי (צילום: ענבל כהן חמו)

הנה תקציר:

"קורים דברים איומים בתוך הממשלה – אתה שומע את יאיר לפיד מתבטא? לא. מתי שנוח לך אתה מתבטא ומתי שלא נוח לך אתה הולך הצידה?…"

"כל השיטה לא טובה… צריך שהציבור תהיה לו נציגות יותר רצינית. צריך שנהיה הרבה יותר מעורבים במה שקורה לנו. כי אם אנחנו משאירים את זה בידי הממשלה… אנחנו, מה שהיינו ומה שנמשיך להיות, עוד מתקופת שלמה המלך, אנחנו עבדים נרצעים של השלטון…"

"אנחנו מממנים את כל הכישלונות של השלטון, אנחנו מממנים את כל הקטסטרופה של השלטון. את כל מה שהם עושים כדי לשרוד בממשלה, למרות שזה לא משרת אותנו…"

"אנחנו משלמים את כל המסים, אנחנו נהיים רעבים, אנחנו נהיים עניים, אנחנו נהיים עם פערים מטורפים…"

"אסור לנו גם להפריע למהלך הזה ואם אנחנו מתלוננים ועושים מחאה, אז במחאה הבאה דואגים להביא משטרה לכל ראשי המחאה, כדי שיפחידו אותם ברמה כזאת שלא תהיה עוד מחאה…"

"לא יכול להיות שאדם לא יכול להתפרנס ממה שהוא מרוויח. חייב שיהיה איזון בין יוקר המחייה לבין מה שאתה מרוויח. כרגע אתה יכול לעבוד כמה שאתה רוצה ולא תוכל להגיע לשום דבר…".

והיו עוד.

יפה. באמת יפה. שום דבר חדש; אבל הלו – זה איבגי. האם אמר משהו חדש? האם דבריו חרגו במשהו ממה שכותב שורות אלה ורבים מעמיתיו צורחים מדי יום, מדי שבוע וחודש, כל הזמן? מכל לכל במה אפשרית? ממש לא. הוא אפילו היה עדין.

אבל זה איבגי. הוא מפורסם. הוא מיין סטרים. והוא אמר את זה בערוץ מסחרי מרכזי.

זו הייתה תאונה. זה לא יקרה יותר.

ושימו לב: זה לא נאמר, חלילה, בערוץ 2. זה היה אצל שי שטרן בערוץ הגוסס. וגם שם זה לא יקרה יותר. תרשום תרשום איבגי.

 

[related-posts title="מדבר אל הקיר – טורים קודמים"]

ראיון שנערך עם משה איבגי במגפון

 

9 Comments

  1. אבי ש
    22 בנובמבר 2013 @ 16:56

    לוזר בנשמה אתה

  2. יעקב
    21 בנובמבר 2013 @ 22:49

    לא טוב לך בארץ….תעזוב…תשחרר אותנו מנוכחית השלילית שלך.
    תטפל בעצמך….בראיית העולם הלא מציאותית שלך……
    תיקח איתך עוד כמה רעלנים מסוגך….
    החיים בארץ טובים…לפעמים יותר ולפעמים פחות כמו כל דבר בחיים…
    שלום לא יהיה …בעשרות השנים הקרובות זה ברור…
    הישובים היהודים ביהודה ושומרון הם כורח המציאות והעתיד…שלנו..
    תסביר למה ערבים יכולים לגור בכל מקום בישראל .אבל ליהודים לטעמך אסור לגור בחלקים גדולים
    מישראל….אין לך תשובה..הגיונית…זה ברור.

    • עמית מנדלזון
      21 בנובמבר 2013 @ 22:58

      אתה באמת חי בישראל ? ממתי ערבים יכולים לחיות היכן שהם רוצים ? וממתי השטחים הם חלק מישראל באופן חוקי ? ולמה היישובים בשטחים הם כורח המציאות ? איזה מציאות ? מה הם תורמים ויותר חשוב למי הם תורמים ? יש לך תשובה הגיונית אחת לשאלות הללו ?

      • יעקב
        22 בנובמבר 2013 @ 0:00

        יהודים לפי הדעות של השמאל צריכים לגור באזורים תחומים .
        השטחים הם חלק מישראל לטוב ולרע…זה ברור.
        הם תורמים לעומק אסטרטגי של ישראל…לידיעתך…
        הרוחב של ישראל בקוי הפסקת אש של 1949 האוהבים שלך הוא 16 ק"מ.
        מגב הר שנמצא ביהודה ושומרון ניתן לראות בברור וממרחק נגיעה את נתניה את תל-אביב שלך,אשדוד,כביסה תלויה בחדרה ומה שהכי בולט זה הים…..לכל אורך התמונה ועם עומק….במלחמת ששת הימים תותח ירדני שירה מאזור קלקליה על תל-אביב
        (אתה מוזמן לבדוק)…פגע למשל כמדוני בככר מסריק…ועוד..ומה שמענין גם בים בגלל הטווח הקרוב.
        אין שום מצב של שלום בתנאים הנוכחים כאשר העולם הערבי נמצא בתחילת החורף הערבי שכנראה ימשך זמן רב. הסתה בקרב הערבים ואנטשמיות בדור הנוכחי שלהם היא לא הפיכה, תוסיף תנאים ירודים וחוסר השכלה אצלם .מאלץ אותנו להמתין לשינוי אצלם חד וחלק.
        הישובים המתחדשים ביהודה ושומרון תורמים לעומק אסטרטתי של ישראל. בנוסף הם מהווים מקור איכותי של אנשים משכמם ומעלה שתורמים בכול תחומי החיים בישראל.
        בניגוד לקוטרים ולרואי השחורות הפסימים.

        • עמית מנדלזון
          22 בנובמבר 2013 @ 0:06

          ראשית אפילו הפלסטינים לא מדברים על גבולות 49 כך שכמעט כל מה שאמרת נגזר עליו להיות לא רלוונטי מדובר על קווי 67 וזה ברור לכולם שנית אין דבר כזה עומק אסטרטגי האם הירי מעזה או הטילים של החיזבאללה לא הבהירו לך את העניין ? עומק אסטרטגי מתאים לתקופה שהיו זורקים בה אבנים. ולא נכון רק בנקודה אחת הרוחב של מדינת ישראל הוא 20 קילומטר וכן מירושים ניתן לראות את החרמון ואני לא צוחק אז אולי נכבוש את סוריה ולבנון ?
          מי שמפגין חוסר השכלה זה דווקא אתה אתה מצטט תעמולה ממשלתית

          • יעקב
            22 בנובמבר 2013 @ 11:35

            עמית
            הערבים מדברים על השמדה מוחלטת שלנו ולא פחות מזה.
            קישקושי הגבולות זה עמדת הפנים המסורתים שלהם .
            אתה מוזמן להתחיל ללימוד קח שעורי היסטוריה ,מזרחנות ועוד…והרבה .תתחל ממזרחנים שמכירים היטב את העולם הערבי .
            זה יעזור לך להבנת המציאות על מה שקורה מסביב. תפסיק להיות גיזען ולזלזל בערבים, הם אנשים כמונו שנמצאים כרגע בתהליך שינוי מחברה מסורתית לחברה מודרנית עם כל הקשים והעימותים האלימים.
            אין תחליף לשטח לצרכי הגנה שמשתנים מזמן לזמן לפי הצרכים.
            בבקשה לענות תשובות הגיוניות ומנומקות ללא "תעמולה משלתית או נכבוש את סוריה ולבנון".

          • עמית מנדלזון
            22 בנובמבר 2013 @ 14:43

            המשפט הראשון שלך פסל את כל השגובה כלא רלוונטית, כל הערבים ??? כוללללללם רוצים להשמיד אותנו ? לגבי שטחי הגנה, רצועת הביטחון בלבנון לא סייעה לנו. מאוחר יותר טילים של החיזבאללה נחתו בחיפה, הפקקטה רקטות שנשלחות מעזה נוחתות לא רחוק מאילת, אין דבר כזה שטח הגנה פשוט לא קיים עם נשק קצת יותר מפרימיטיבי. למה אנחנו כל כך משקשקים מהאיראנים ? יש בינינו חתיכת שטח שאמור להגן עלינו, לא ?

  3. עוזי רן
    21 בנובמבר 2013 @ 10:01

    אם המאמר אומר שמתעסקים בארץ בהרבה שטויות לא ממש חשובות אני מסכים. רק שלא נקבל פצצה אטום (אירנית או אחרת) על הראש – הכל יהיה בסדר בארץ. נמשיך להנות מהשטויות שלנו.

  4. 1 העם
    21 בנובמבר 2013 @ 6:37

    בוא נבחן מי הסובל מהטמוטטות עצבים :
    1.מי שדעותיו הפסידו בבחירות…?
    2.מי שמתנשא על האחר…?
    3.מי שדמוקרטיה בפיו וגזענות בליבו…?
    4.מי שמחפש שיתנו לו בחדשנות,והוא מייצר מילים..?
    5.מי שעייפה נפשו…?
    …………הסובל מר פולק לבחירתך.!

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן