Skip to content

כץ: כל חברת תעופה שתרצה לטוס לישראל תקבל אישור כבר בחורף

יש עלייה ניכרת במספר הישראלים שטסים לחו"ל בטיסות של חברות לואו קוסט זולות. לדברי שר התחבורה ישראל כץ במפגש עם מארגני התיירות, זו רק התחלה. כץ אמר שכל חברה שתרצה לטוס לישראל תקבל "סלוט" כבר בחורף הקרוב. לגבי הקיץ – לוח הטיסות יגדל משמעותית, הדגיש
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כבר בחורף הקרוב יהמה נמל התעופה של ישראל מטיסות מוזלות (לואו קוסט) ובקיץ לוח הטיסות יגדל משמעותית. כך הבטיח שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, שהתארח היום במפגש עבודה של לשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל. הלשכה הפועלת מול משרד התחבורה והחברות ממשלתיות הכפופות לו בנושאים רבים, במטרה לקדם את תנועת התיירות לישראל שמגיעה באוויר, בים וביבשה.

מטוס של ראינאייר. רוצים לחזור ולהמריא תוך 22 דקות
חברת הלואו קוסט ראינאייר דורשת שמטוס שלה לא ישהה על הקרקע יותר מ-22 דקות

לדברי השר, יש עלייה במספר הישראלים שטסים לחו"ל בטיסות לואו קוסט. "זו המקדמה לקראת הקיץ. מדובר בישום הדרגתי, אך את השינוי נרגיש כולנו כבר בתקופה הקרובה. הנחתי את רש"ת לא להשיב ריקם אף חברת תעופה. כל חברה שתרצה לטוס לישראל, תקבל סלוט כבר בחורף הקרוב. רק באחרונה התבשרנו על חברה שהוסיפה 22 טיסות ל-20 הקיימות (הכוונה ל-WIZZ AIR) וזו רק ההתחלה. לגבי הקיץ, לוח הטיסות יגדל משמעותית, אז תתכוננו לעבודה קשה," אמר למארגני התיירות. כץ ציין כי טרמינל 1 יוכל לקלוט 55 טיסות במקום 30 כיום, אך הדגיש כי לא מדובר על טיסות מערים ראשיות כך שתיווצר תחרות עם החברות הסדירות, אלא תוספת של טיסות משדות תעופה חדשים שמהם לא הגיעו עד כה תיירים לישראל.

כץ סיפר על המשא ומתן שניהל עם חברת הלואו קוסט ראיינאייר, שביקשה הוזלה באגרה ומתן שירות מהיר יותר שיעמוד על 22 דקות טיפול על הקרקע. "גובה האגרה בטרמינל 1 עומד על 10-12 דולר וזה בעצם מה שראיינאייר רצו. גם החברות הישראליות רוצות את אותה הוזלה וועדה משותפת עם האוצר בודקת איך לתכנן את מפת המחירים שלא לשעות השיא".

יעקב גנות, מנכ"ל רשות שדות התעופה, ציין שהדרישה של ריינאייר שמטוס שלה ישהה על הקרקע רק 22 דקות בין טיסה לטיסה, היא לא ריאלית: "אנחנו לא מדינה רגילה כמו באירופה שבה תייר מגיע עם תיק ג'יימס בונד. אצלנו יש מזוודות, מרחקים ובטחון. גם צוות שיפעל רק לצורך זה, יצטרך 45 דקות כדי להכין את המטוס. אנחנו מוכנים לזה מחר בבוקר, אבל הם לא חזרו אלינו".

שר התחבורה ישראל כץ במפגש עם מארגני התיירות הנכנסת לישראל. שהחברות יתמודדו
שר התחבורה ישראל כץ במפגש עם מארגני התיירות הנכנסת לישראל.

לדברי כץ, במשא ומתן עם ריינאייר הוא גם הציע להם לטוס לעובדה משדות תעופה שמהם עדיין לא טסים לישראל "ונוותר לכם על כל ההוצאות. החלטנו גם שמאה אלף התיירים הראשונים של כל החברות שיבואו לישראל מיעדים שכרגע לא מגיעים מהם תיירים – לא ישלמו אגרה".

כץ: "ישבנו עם שר התיירות ואמרנו לו כי במה שתלוי בתחבורה ובהוזלת אגרות – אנחנו מוכנים. אבל איפה יוקר מחירי האכסון? המוניות? אל תשים אותנו בפרונט".

לא רוצים להשתנות גם עם חרב על הצוואר

השר כץ לא הסתיר את דעתו על על אל באמרו שהוא אוהב את החברה, אבל התחרות היא הכרחית. "במקום שאין בקרה ותחרות – העניינים לא מתפתחים. אל על לא מסוגלת להתייעל. כמו הדינוזאורים ששלטו פעם, לא הסתגלו ולא התגמשו. חברה כל כך טובה עם ידע ויכולות, עם שדה תעופה מהטובים בעולם, לא רוצה להשתנות גם כשחרב מונחת על צווארה. השמיים הפתוחים הם רק איתות לחברה למה שקורה בעולם".

אל על טוענת תכופות שבריתות התעופה הגדולות מדירות אותה ומצרות את צעדיה ועל כך אמר השר כץ שיש הרבה שדות תעופה בעולם שאינם קשורים בבריתות "וזה פועל לטובת אל על. זה יכול להיות כמו בסלולר: בזק לא קרסה, פשוט צורכים יותר פלאפונים".

כץ: "לחברות הישראליות יש קושי והן צריכות להתמודד ואז הסיכון הופך לסיכוי. שמיים פתוחים טובים לישראל, לתיירות ולכלכלה וזו מקדמה לקראת הקיץ. התכנון המתגבש מראה על גידול דרמטי במספר טיסות הלואו קוסט. זה תפקידי לבנות את הפאזל הזה", אמר והוסיף שהיו מחסומים לפני קבלת ההחלטה על שמים פתוחים "ולפני אישור הממשלה היו לחצים שבעקבותיהם גם בכירים ממני בממשלה כבר העבירו להילוך סרק", רמז כץ לראש הממשלה נתניהו.

השר הדגיש כי חששות מפני רפורמות מונעים עשיית צעדים כמו הקמת שדה התעופה רמון בתמנע. "כל כך הרבה השהיות, למרות שבנייתו לא אמורה לבוא מתקציב המדינה. לדעתי, השדה יפעל מעבר לכל הציפיות, יהיה הרבה יותר אטרקטיבי מעובדה בהיותו רק 16 ק"מ מאילת. זו דוגמה אחת של תשתיות של משרד התחבורה שעוזרת לצמיחה, לחברה ולתיירות. כך גם הרכבת לאילת. כל כביש לגליל, כל רכבת, נמל חדש ושדה תעופה, הופכים את ישראל למדינה מודרנית וגורמים לתיירים להגיע לכאן ולתייר בצורה הטובה ביותר".

בואינג 737-900ER של אל על. תצטרך להתמודד
בואינג 737-900ER של אל על. תצטרך להתמודד

כץ דיבר עוד על השדה המשלים שחייב לקום בנוסף לנתג"ב שבקרוב יגיע לשיא הקיבולת שלו. כיום עוברים דרכו 13.5 מיליון נוסעים בשנה וגבול הקיבולת שלו עומד על 16 מיליון נוסעים. "צריך שדה במרחק של כשעת נסיעה מהמרכז וחייבים לקבל החלטה. אני רציתי את חיפה, אבל אין היתכנות בשדה הזה בגלל רכס הכרמל שמונע המראה ונחיתה של מטוסים גדולים. צריך לקבל החלטה כי נתב"ג הולך ומתמלא. ויש שאלה האם יש די מלונות ותשתיות לקלוט את הגידול שיכול להגיע ל-5-8 מיליון נוסעים בשנה".

הצרפתים רצו לבנות כאן מטרו

שר התחבורה נגע גם בעניין הקשרים עם סין והזכיר את המתנגדים לכך שחברה סינית תבנה את הרכבת לאילת. "הלוואי שהסינים יבנו את הרכבת לאילת", אמר, "ישראל לא יכולה להרשות לעצמה לגרש את הסינים. כמו שלפני ארבעים שנה הציעו הצרפתים לבנות עבורנו מטרו והלוואי שהיינו מסכימים אז. עכשיו הצרפתים שוב מעוניינים בכך. הרכבת הקלה בניגוד לרכבת נוסעים רגילה, היא רווחית וזה גם טוב לתיירות".

לדבריו, כיום רק אל על טסה לסין והיא עושה זאת עם מטוסים מיושנים ובמחירים גבוהים והיא זו שמייצגת את ישראל מול הסינים. "מה האינטרס שלה? להמשיך את הקוד שר שלה. לכן חשוב שהמשא ומתן ייעשה על ידי הממשלה. הסינים אמרו שאין להם די טייסים – אמרנו שניתן להם טייסים משלנו. בדרגים הכי גבוהים שלהם יש התעניינות בנושא". לדבריו, נחתם הסכם חדש עם הסיניים על 14 טיסות שבועיות לישראל.

כץ התייחס גם לאחד המאבקים המרכזיים שלו כעת במשרד: הנמלים הפרטיים. לדבריו, שורשי המחאה של 2011 הראו על רצון ציבורי למניעת אי שיוויוניות ונשיאה משותפת בנטל. "כל רפורמה שרוצים לעשות מול מונופול או ועד – מוכרעת בתמיכת הציבור. מי חלם שנקים שני נמלים חדשים והוועדים יחששו לשבות, כי אנחנו מגייסים את דעת הקהל".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן