Skip to content

קבלן הסעדה מפר זכויות עובדים – גם המזמין אחראי

מנהל הסדרה ואכיפה של דיני עבודה במשרד הכלכלה במבצע אכיפה בתחום ההסעדה. נמצאו הפרות כמעט בכל מקומות העבודה שנבדקו בתחומים הבאים: תשלום שכר מינימום, חוק שעות עבודה ומנוחה, אי תשלום גמול שעות נוספות, הגנת השכר, אי העברה ניכויי פנסיה ואי תשלום תשלומים מכוח צווי הרחבה בעניין הפנסיה. המזמינים עלולים לשאת בעיצומים כספיים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מינהל הסדרה ואכיפה במשרד הכלכלה ביצע בשבוע שחלף מבצע אכיפה נרחב, שהתמקד בתחום ההסעדה, המופעל על ידי קבלני שירות. במבצע נבדקו כ-55 מעסיקים ובמהלכו נמצאו הפרות על חוקי עבודה שונים: תשלום שכר מינימום, חוק שעות עבודה ומנוחה – אי ניהול רישום נוכחות, העבדה אסורה בשעות נוספות, אי תשלום גמול שעות נוספות, הודעה לעובד – פירוט תנאי העבודה \ חוזה העסקה, הגנת השכר – הלנת שכר\ניכויים שלא כדין, אי העברה ניכויי פנסיה, אי תשלום תשלומים מכוח צווי הרחבה בעניין הפנסיה ועוד.

אחריות גם על המזמין

במבצע, שבו לקחו חלק עשרות חוקרים הושם דגש על פעילות אכיפה בהתאם לשינוי בחוק להגברת האכיפה של דיני העבודה, שנכנס לתוקפו ביוני 2012, הקובע בין השאר כי מזמיני שירות עשויים גם הם – במקרים מסוימים – לשאת באחריות בגין הפרות על זכויות עובדי הקבלן.

צוות הסעדה עורך אולם אירועים.(צילום: ויקיפדיה)
צוות הסעדה עורך אולם אירועים.(צילום: ויקיפדיה)

אחד החידושים שמאפשר החוק להגברת האכיפה הוא שבהליך המנהלי יתכן ותוטל אחריות להפרות חוק כגון הפרת שכר או הפרה שיש בה על מנת להשליך על שכר העובד, גם על מזמיני השירות, בנוסף לאחריות המעביד עצמו. במשרד הכלכלה מציינים כי מאז כניסת החוק להגברת האכיפה לתוקף ניתנו בהליך המנהלי כ-1,900 התראות מנהליות בגין הפרות של חוקי עבודה ומעל 120 עיצומים כספיים בהיקף של 8.5 מיליון שקל.

אוכלוסייה מוחלשת

מינהל הסדרה ואכיפה במשרד הכלכלה, האמון על יישום הוראות חוקי העבודה במדינת ישראל ועל הסדרת שוק העבודה, מבצע אכיפה כלפי מעסיקים של כלל העובדים במדינה במטרה למיצוי זכויותיהם. עובדי קבלן בתחומי השמירה והאבטחה, הניקיון, וההסעדה מסווגים כאוכלוסייה מוחלשת ולכן שמים במשרד הכלכלה דגש על יישום חוקי העבודה בקרב אוכלוסיות אלו. מזמיני שירות שיפעילו סנקציות חוזיות כנגד קבלנים מפרי חוק, יביאו לתיקון ההפרה או יבצעו בדיקות תקופתיות באמצעות בודק שכר מוסמך (כיום רואה חשבון) – כקבוע בחוק – יוכלו ליהנות מהגנות.

אכיפה מינהלית

דרך המלך לאכיפת זכויות עובדי קבלן אצל מזמיני השירות היא האכיפה מנהלית, המאפשרת אכיפה יעילה יותר והענשה דיפרנציאלית, התואמת את חומרת ההפרה ויוצרת מערך הרתעה עוצמתי המשפר את נורמת הפעילות של המעסיקים בשוק העבודה וכן מעניק למספר עובדים גדול יותר את ההגנה באופן מהיר ויעיל. עיצום כספי על הפרת הוראות חוק יכול לנוע בין – 5,010 שקל לבין 35,070 שקל, לכל הפרה לכל עובד, כך שהעיצום הכספי בגין הפרות של חוקי העבודה עלול להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים.

בתאם לחוק, במקרים רבים האחריות מוטלת גם על מזמין השירות ובמידה ויוטלו סנקציות כנגד המעסיקים הישירים, בתנאים מסוימים, גם מזמיני השירות עשויים להיות חשופים להטלת עיצומים. במקרים חמורים ניתן להעמיד מזמין שירות לדין פלילי ובנוסף ייבחנו חוזי התקשרות שהינם חוזי הפסד, בין נותני השירות למזמין, ואף יופעלו הליכים פליליים למול מזמיני השירות בהתאם לקבוע בחוק.

2 Comments

  1. יעל
    25 בנובמבר 2013 @ 11:38

    אני גם הייתי עובדת קבלן ובדיעבד גיליתי שהחתימו אותי על חוזה נוראי. כבר היה מאוחר מדי ונשארתי לבד במערכה..

  2. מיכל
    24 בנובמבר 2013 @ 23:15

    אני לא מבינה עד מתי חברות הקבלן ירשו לעצמם בכל הקשור לזכויות העובדים שלהם ,תנאים וכו'…
    בתור עובדת קבלן לשעבר כשראיתי שמתחילים לפגוע בתנאים של חבריי לעבודה חיפשתי להצטרף לגוף שיתמוך בי ובסוף הצטרפתי להסתדרות הלאומית הישירה. קצת כסף בחודש יורד מהחשבון אבל זה שווה את מה שעלול לקרות אחרי זה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן