Skip to content

מסתננים יוחזקו במשמורת במשך שנה ללא משפט

ברוב של 12 שרים מול שני שרי התנועה, ציפי לבני ועמיר פרץ, אישרה הממשלה צעדים נוספים ובהם תגבור צוותי הפקחים של רשות האוכלוסין ומשרד הכלכלה, הגדלת המענקים למסתננים שיהיו מוכנים לעזוב את הארץ מ-1,500 ל-3,500 דולר והגדלת מספר השוטרים בעוד 130 בדרום תל אביב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ברוב של 12 מול שני נמנעים, אישרה הממשלה את הצעתו של שר הפנים, גדעון סער, לחוק חדש שיאפשר החזקת מסתננים במשמורת עד שנה ללא משפט. הצעת החוק הזאת, שזכתה לגיבוי מהיועץ המשפטי לממשלה, תחליף את הצעת החוק שנפסלה ע"י בג"צ בחודש ספטמבר – במסגרתה התאפשר להחזיק מסתננים במשמורת עד שלוש שנים. השרים נמנעו בהצבעה הבוקר היו נציגי התנועה, שרת המשפטים ציפי לבני והשר להגנת הסביבה עמיר פרץ.

הצעת החוק הוצגה בממשלה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הפנים גדעון סער, השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ ומנכ"ל משרד רה"מ הראל לוקר. התכנית שהוצגה היום בממשלה היא בהמשך לחוק החדש למניעת הסתננות שיובא מחר על ידי שר הפנים סער לאישור בקריאה ראשונה במליאת הכנסת ובהמשך לפסיקת בג"צ מספטמבר.

ילד נושא שלט ועליו הכיתוב "אין ילדים לא חוקיים!" בהפגנה נגד גירוש מהגרי עבודה ומשפחותיהם מישראל. נווה שאנן, תל אביב, אוגוסט 2009 (צילום: ויקיפדיה)
ילד נושא שלט ועליו הכיתוב "אין ילדים לא חוקיים!" בהפגנה נגד גירוש מהגרים ומשפחותיהם.. נווה שאנן, ת"א אוגוסט 2009 (צילום: ויקימדיה)

ההחלטות החדשות כוללות פעילות משולבת שעיקרה עידוד יציאתם של המסתננים את גבולות המדינה וחזרה למדינות מוצאם, הגברת הביטחון האישי של תושבי ישראל וצמצום נוכחות המסתננים במרכזי הערים.

צוותי האכיפה ושמירת החוק של המשרד לביטחון פנים, רשות האוכלוסין וההגירה ומשרד הכלכלה יתוגברו בכ-550 תקנים חדשים. האכיפה תתבצע הן כנגד המסתננים עצמם והן כנגד מעסיקי המסתננים.

בנוסף יוגדל המענק למסתננים בלתי חוקיים שיעזבו את ישראל בהוראת שעה מ-1500 דולר ל-3500 דולרים. עוד הוצג בישיבה נושא שיפור הביטחון האישי בדרום תל אביב באמצעות הגברת פעילות משטרת ישראל.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר: "אנחנו נחושים להוציא עשרות אלפי מסתננים שנמצאים כאן,  אחרי שהורדנו לאפס את מספר מסתנני העבודה שנכנסים לערי ישראל. הצעדים שאישרנו פה היום הם מידתיים והכרחיים לשמירה על צביונה היהודי והדמוקרטי של המדינה וישיבו את הביטחון לאזרחי ישראל, תוך שמירה על הנחיות בג"צ והחוק הבינלאומי".

שר הפנים גדעון סער אמר: "התכנית הנוכחית מעניקה כלים החיוניים למאבק בהסתננות הבלתי חוקית לשטחה של מדינת ישראל, המתחייבים בעקבות פסיקת בג"צ. עלינו לעמוד כחומה בצורה בהגנה על האינטרסים החיוניים של מדינת ישראל ואזרחיה".

עוד התייחס שר הפנים במהלך הישיבה לאישור הצעתו להגדלת המענק ל-3500 דולר, בהוראת שעה, למסתננים בלתי חוקיים שיעזבו את ישראל. "צעד זה נועד לעודד יציאה מרצון של  מסתננים הבלתי חוקיים מישראל", אמר.

עוד אמר השר סער, כי מחר יובא לאישור הכנסת בקריאה ראשונה החוק החדש למניעת הסתננות. החוק הזה בנוסף למהלכים הנוספים הנכללים בהצעה שאושרה היום בממשלה יעניקו לממשלה כלים להתמודדות עם תופעת ההסתננות.

השר לבטחון הפנים יצחק אהרונוביץ אמר כי תוספת השוטרים לחיזוק תחושת הביטחון בדרום תל אביב תסייע רבות למשטרת ישראל, אשר מקצה כוחות רבים לפעילות. 130 שוטרים נוספים יאפשרו הגדלה משמעותית של האכיפה ויסייעו רבות לשיפור ביטחונם האישי ותחושת הביטחון של האזרחים ואכיפת פשיעה המבוצעת באזור.

תכנית זאת נוספת לחוק החדש למניעת הסתננות הקובע החזקה במשמורת של שנה במתקן סגור, במקום תקופה של 3 שנים שנפסלה על ידי בג"ץ בספטמבר – למסתננים בלתי חוקיים חדשים שייכנסו לתחומי מדינת ישראל ולמסתננים בלתי חוקיים שיפעלו בניגוד לכללי המתקן הפתוח. עוד מוצע במסגרת החוק לעגן בחקיקה לראשונה הפעלת מתקן שהייה פתוח כאמצעי נוסף להתמודד עם תופעת ההסתננות ובתוך כך גם לאפשר אכיפה של איסור ההעסקה כלפי המסתננים שישהו במתקן. למתקן השהייה יופנו מסתננים בלתי חוקיים השוהים בישראל ובו יסופקו להם צרכיהם הפיזיים, לרבות לינה, מזון, שתייה וצרכי בריאות בסיסיים.

מסתננים שיופנו למתקן השהייה לא יוכלו לעבוד ולראשונה ייאכף איסור העסקה לגביהם, שעד כה המדינה נמנעה מלאכוף. בהתאם לכך, המדינה תחל בפעולות אכיפה כלפי מעסיקים, אשר יעסיקו מסתננים השוהים במתקן.

עוד במסגרת התכנית ובמטרה לחזק את הביטחון האישי בריכוזי מסתננים בדרום תל אביב יוגדל מספר השוטרים באזורים אלה ותוגבר האכיפה כנגד מסתננים מפרי חוק.

בנוסף, תורחב האכיפה בתחום הסדר הציבורי באמצעות הגדלת מספר הפקחים של רשות האוכלוסין, אשר יפעלו, יחד עם פקחים מטעם משרד הכלכלה, משרד הבריאות, רשות המסים, המוסד לביטוח לאומי, הרשות הארצית לכבאות והצלה והרשות המקומית, להגברת אכיפת החוק על המסתננים ומעסיקיהם. בכלל זה, יבוצעו פעולות כנגד מעסיקים של מסתננים שאינם מורשים לעבוד וכנגד מעסיקים שאינם נושאים במלוא העלויות המתחייבות מדיני העבודה והמס. כמו כן תימנע הפעלת עסקים על ידי מסתננים ללא רישיון עסק. מסתננים שיפגעו בביטחון הציבור יועברו אף הם למתקן שהייה סגור.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן