Skip to content

אובמה לנתניהו: "לישראל סיבה טובה להיות סקפטית"

צוות ישראלי, בראשות היועץ לביטחון לאומי יוסי כהן, ייצא לארה"ב כדי לדון אתה על הסדר הקבע עם איראן. כך סיכם נתניהו בשיחתו עם נשיא ארה"ב, ברק אובמה. נתניהו ממשיך למתוח ביקורת: "זאת עסקה רעה. היא מורידה לחץ מאיראן בלי לקבל שום תמורה ממשית והאיראנים שצוחקים כל הדרך לבנק בעצמם אומרים שהעסקה הזאת הצילה אותם"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"לישראל סיבה טובה להיות סקפטית". כך אמר נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לראש הממשלה בנימין נתניהו – בשיחת טלפון שניהלו השניים אמש.

הנשיא אובמה התקשר אל ראש הממשלה נתניהו, כדי לשוחח על הסכם ז'נבה גבי תכניתה הגרעינית של איראן. על פי הודעת דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, שני המנהיגים אישרו מחדש את היעד המשותף שלהם למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני. הנשיא אמר כי ששת המעצמות ישתמשו בחודשים הקרובים, על מנת לשאוף לפתרון קבע מקיף של שלום, שיפתור את הדאגות של הקהילה הבינלאומית לגבי תכניתה הגרעינית של איראן.

"סיבה טובה לסקפטיות". אובמה ונתניהו (צילום ארכיון: אתר הבית הלבן)
"סיבה טובה לסקפטיות". אובמה ונתניהו (צילום ארכיון: אתר הבית הלבן)

"בהתאם למחויבות של ארה"ב להתייעץ עם חברינו בישראל, הנשיא אמר לראש הממשלה כי הוא רוצה שארה"ב וישראל יתחילו בהתייעצויות מיידיות בנוגע להסכם הקבע עם אירן", הוסיף ג'וש ארנסט, דובר הבית הלבן. הנשיא הדגיש שארה"ב תשמור על מחוייבותה לבטחונה של ישראל והוסיף: "לישראל יש סיבה טובה לסקפטיות על כוונותיה של איראן".

עפ"י הודעת הבית הלבן סיכמו הנשיא אובמה וראש הממשלה נתניהו לשמור על קשר הדוק, במהלך התקופה שבה ימשיכו ששת המעצמות לנהל משא ומתן עם איראן, על פתרון בטווח של שישה החודשים הבאים.

מוקדם יותר ניסה גם מזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון קרי, להרגיע את הרוחות בירושלים. הוא אמר כי העסקה שהושגה תסייע לביטחונה של ישראל בששת החודשים הקרובים – התקופה בה יחולו תנאי ההסכם הראשוני שהושג.

"ישראל חשה מאוימת ממה שהתרחש באיראן", אמר קרי בראיון ל-CNN. "עם זאת", הוסיף, "אנו מאמינים שהחל מהיום – ובמשך חצי השנה הקרובה – ישראל למעשה בטוחה יותר ממה שהייתה אתמול. זאת מאחר ויצרנו מנגנון בעזרתו נאריך את התקופה הדרושה לאיראן על מנת להשיג פצצת אטום. כמו כן, נוכל להגיע לתובנות חדשות בנוגע לתוכנית הגרעין האיראנית שהיו נסתרות מאיתנו עד כה".

בינתיים ממשיך ראש הממשלה בנימין נתניהו למתוח ביקורת גלויה על ההסכם. במהלך טקס חלוקת פרס א.מ.ת. אמר אמש נתניהו: "ככל שמצטרפים עוד ועוד פרטים על ההסכם שהושג אמש בז'נבה, מתברר עד כמה הוא הסכם רע ומסוכן לעולם, לאזור ולישראל. איראן מקבלת מיליארדי דולרים בהקלות בסנקציות מבלי לשלם מחיר של ממש. איראן מקבלת אישור כתוב להפרות מועצת הביטחון של האו"ם. ההסכם הזה במידה רבה מחלץ את איראן מחלק חשוב מהלחץ שהיא הייתה נתונה בו, והוא גם נותן לה לגיטימציה בינ"ל להמשיך בתוכנית הגרעין. זה הסכם רע".

אחר הצהריים, בכנסת, חזר ראש הממשלה על עמדתו: "הייתי שמח לו יכולתי להצטרף לקולות בעולם שמשבחים את הסכם ז׳נבה", אמר. "זה נכון שהלחץ הבינלאומי שהפעלנו נשא פירות חלקיים, והביא לתוצאה טובה יותר ממה שתוכנן במקור, אבל עדיין זאת עסקה רעה. היא מורידה לחץ מאיראן בלי לקבל שום תמורה ממשית והאיראנים שצוחקים כל הדרך לבנק בעצמם אומרים שהעסקה הזאת הצילה אותם.

"שוחחתי אמש עם הנשיא אובמה, סיכמנו שבימים הקרובים ייצא צוות ישראלי בראשות היועץ לביטחון לאומי יוסי כהן, כדי לדון עם ארצות הברית על הסדר הקבע עם איראן.

"ההסדר הזה חייב להביא לתוצאה אחת: פירוק היכולת הצבאית הגרעינית של איראן. אני מזכיר לכם שרק בשבוע שעבר, תוך כדי השיחות, חזרו מנהיגי איראן על המחויבות שלהם להשמיד את מדינת ישראל, ואני חוזר כאן היום כראש ממשלת ישראל על מחויבותי למנוע מהם להשיג את היכולת לעשות זאת״.

"חילופי כאפות". יצחק בוז'י הרצוג (צילום: נירה ידין)
"חילופי כאפות". יצחק בוז'י הרצוג (צילום: נירה ידין)

בניגוד לאופטימיות שמנשבת מוושינגטון אמר אמש שר החוץ של קנדה, ג'ון בירד, כי הוא מטיל ספק רב בכוונותיה של איראן בסוגיית הגרעין ובנכונות שלה ליישם את הסכם ז'נווה. בירד אמר לכתבים באוטווה כי ארצו תשאיר על כנם את העיצומים שהטילה על איראן וכי אין לה כל כוונה לחדש את הקשרים הדיפלומטיים עמה שנותקו בשנה שעברה.

בירד הוסיף כי הדרך הטובה ביותר לחזות את העתיד היא ללמוד מן העבר – איראן המרתה את פי מועצת הביטחון והתריסה נגד הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית.

יושב ראש מפלגת העבודה החדש יצחק (בוז'י) הרצוג אמר הבוקר כי ראש הממשלה נתניהו מייצר פאניקה מיותרת בנושא האיראני. "זה רק הסכם ביניים, יום הדין לא הגיע", אמר הרצוג בתכנית הבוקר של אורלי וגיא. "הוא הוביל קו נכון כששם את הנושא על המפה העולמית, אבל עכשיו הוא פשוט מחמיץ את התבשיל. אני חושב שהוא מייצר פאניקה מיותרת. זה לא יום הדין, הוא עוד לא הגיע".

הרצוג תקף את נתניהו על התנהלותו מול הממשל האמריקני ואמר כי הוא פוגע בצורה קשה ביחסים בין המדינות. "בשלב זה של ההסכם נדרשת אינטימיות בין הנשיא אובמה לראש הממשלה ובמקום זאת יש חילופי כאפות. וזה יוצר חוסר אמון טוטאלי וזה מה שהביא לעובדה שאף אחד לא הקשיב לנתניהו בזירה הזאת".

 לדבריו, נתניהו טועה בניסיונו לתקוף את עצם ההסכם ועליו להתייחס למהלך כאל עובדה מוגמרת. "החלון של החצי שנה הוא קריטי ובמקום ליצור דיאלוג יש רק חיכוך. יש קקופוניה של שרים שמתנפלת על כל מיקרופון. אתם באמת חושבים ששטייניץ או לבנת ישפיעו על התהליך?", מתח הרצוג ביקורת על שרי הממשלה.

הנגבי: רה"מ הבהיר לאובמה שיש לעשות שינוי במדיניות האמריקנית 

יממה לאחר חתימת ההסכם בין המעצמות לאיראן, סיפר ח"כ צחי הנגבי (הליכוד ביתנו) על שיחת הנזיפה שהתקיימה לפנות בוקר בין ראש הממשלה לנשיא אובמה.  לפי ח"כ הנגבי: "ראש הממשלה הבהיר לאיש החזק בעולם, שאם הוא רוצה להישאר האיש החזק בעולם, אז חשוב לעשות שינוי במדיניות האמריקאית, כי תוצאה מעשית של המדיניות הנוכחית עלולה להוביל אותו לאותו כישלון שהאמריקאים ספגו בצפון קוריאה ובפקיסטן ואיראן יכולה להיות הבאה בתור". הראיון המלא עםהנגבי ישודר מחר (יום שלישי) בתכנית "חיידק פוליטי" עם נחמה דואק, בערוץ הכנסת-ערוץ 99.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן