Skip to content

עזה משוועת לדלק – מאתמול אוספים זבל עם חמורים

החל מאתמול מושבת צי המיכליות לאיסוף אשפה ברצועה. הרשויות נעזרות בעגלות קטנות רתומות לחמורים. בלילות הרצועה מוחשכת וביום פועלת תחנת הכוח בשליש מהתפוקה. הממשל מאשים את ישראל במצור כלכלי, את מצרים שניתקה את מנהרות ההברחה ואת הרשות שגובה מס גבוה על הסולר שהיא מספקת לרצועה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

צי איסוף הזבל בעזה, הכולל שבעים משאיות ומיכליות זבל, הושבת החל מיום ראשון השבוע עקב מחסור בדלק – כך מסר היום (שני) שר הפנים בממשל החמאס, מוחמד אל-פארה. עקב כך נאלצים ראשי היישובים ברצועה להשתמש בעגלות רתומות לחמורים כדי לפנות את האשפה המצטברת.

גורמי ממשל בעזה מאשימים את המצור הישראלי והמצרי על הרצועה כגורם למחסור החמור בדלק. שר הפנים יצא הבוקר בקריאה לארגוני זכויות אדם בינלאומיים ללעזור לממשל ברצועה ואז גם ציין כי הפסקת האיסוף במשאיות יגרום בעתיד הקרוב לתחלואה. 

משאיות הזבל המושבתות (צילום: סוכנות מען)
משאיות הזבל המושבתות (צילום: סוכנות מען)

הממשל המוניציפאלי בעזה נדרש במהלך חודש ל-150 אלף ליטרים של סולר לצרכי תנועה ועוד 700 אלף ליטרים לתפעול מערך המים והסניטציה. השר אל-פארה האשים בגרימת המשבר גם את הרשות הפלסטינית, שמעודדת לטענתו את סגירתן של מנהרות ההברחה בין עזה למצרים ובכך שהיא מטילה מס גבוה על הסולר אותו היא מעבירה לרצועה דרך ישראל. יצוין כי על פי נתוני חודש יולי השנה, הרשות עצמה חייבת לחברת החשמל כ-900 מיליון שקלים, כאשר 620 מיליון מתוכם הם חובה של חברת החשמל הפלסטינית במזרח ירושלים.  

תחנת הכוח הפועלת ברצועה הושבתה חלקית מתחילת החודש (נובמבר) וכתוצאה מכך עזה שרויה בחשכה משעות הערב ועד הבוקר. בשעות היום מוזרם חשמל במינימום הנדרש להפעלת הרצועה, כשמרבית בעלי העסקים והמפעלים נאלצים לעבור לגנראטורים ומשתמשים בדלקים שהם משיגים ב"שוק שחור".

 

תחנת הכוח בעזה עובדת על פחות משליש מהתפוקה (צילום: אל-ג'אזירה)
תחנת הכוח בעזה עובדת בפחות משליש מהתפוקה (צילום: אל-ג'אזירה)

עד חודש יולי השנה היוו מנהרות ההברחה לרצועה קו חיים חיוני. לאחר ההפיכה והדחתו של הנשיא מוחמד מורסי, החלה מצרים במערכה קשה ועקבית לסגירת כול מנהרות ההברחה בין רפיח למצרים והדבר השפיע דרמטית על מצב הדלק ברצועה. גורמים בממשל החמאס, האמונים על האנרגיה, יצאו הבוקר באצבע מאשימה כלפי מצרים, שמשתפת פעולה לדבריהם עם המצור הכלכלי שמטילה ישראל.

 נראה שהזיכרון הוא קצר כשמדובר בממשל החמאס. משבר האנרגיה  חוזר על עצמו כל שנה. בפברואר השנה נשלחו פקחי חברת החשמל ברצועה לנתק מדי ערב את השלטרים שמחברים שכונות שלמות לחשמל. סרטון שהעלתה רשת אל ג'אזירה מציג את פעולותיו של פקח החמאס שמגיע לנתק את החשמל ואת תגובות הזעם והתסכול של התושבים. "הם רוצים להרוג אותי", הוא אומר, "אבל אני ממלא הוראות, גם אם אתפטר מהעבודה, יהיה מישהו אחר שימלא את מקומי".

"הילדים לא יכולים ללמוד", מתחנן תושב עזה לפני הפקח, "אני לא יכול לכבס ולא להכין לחם למחר". הפקח שומע ועונה בקצרה שזה ממש לא תלוי בו וכי אין לו מענה לתחינת התושבים ואז, במחי יד, מנתק את החשמל. הסרטון לפניכם:

סרטון המציג את עזה ללא חשמל במהלך היום:

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן