Skip to content

הסוד הגלוי שמאחורי אי הורדת מחירי הדיור

נתניהו לא רוצה להוריד את מחירי הדיור. אין לו עניין להסתכסך עם בנקים שמרוויחים הון עתק מהמשכנתאות וגם לא עם חבריו הטייקונים בעסקי הקרקעות. ובעיקר הוא לא רוצה לטפל בבעיות פנים ארציות. תנו לשוק להסתדר לבד, לעושר לחלחל מטה. זו המנטרה, זו הדת הכלכלית של ביבי. והיא נכשלה. וגם לפיד בתפקידו כשר האוצר אפילו הצהיר […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אחת ההדלפות שפורסמה בתקשורת מימי "אחורי הקלעים" של דיוני תקציב משרד הביטחון, העידה כי לפיד צעק מול ראשי המשרד הזה כי אם הוא לא יוריד את מחירי הדיור תוך שנה, הוא הולך הביתה וגם הוא יכול להוריד רק אם יקצץ בתקציב הביטחון. אבד הכלח על הפרשנות של משפט סתום זה. מים רבים עברו בירקון הסטטוסים מאז, ומחירי הדירות ממשיכים לעלות. תשעה חודשים עברו מאז כינונה של ממשלת ביבי השלישית, חמש שנים רצופות על כס המלוכה. כל הגרפים מראים בבירור כי שנות העלייה המטורפות של מחירי הדיור והשכר דירה עלו בתקופתו של ביבי, והוא האחראי הישיר לחידלון הלאומי הזה. זה שוב רק ביבי.

גם כאן, בשביל להבין את אפסותה הפרגמטית של ממשלת ישראל בתחום הדיור, צריך לחזור לכלל הבסיסי ביותר של חבורת ההון-שלטון: Follow the money. ביבי לא רוצה להוריד את מחירי הדיור ולסגור מרפסות. אין לו עניין להסתכסך עם בנקים שמרוויחים הון עתק ממשכנתאות מטורפות בריבית נהדרת, עבורם. גם לא עם חבריו הטייקונים בעסקי הקרקעות והבנייה שתורמים ביד רחבה, ובעיקר הוא לא רוצה לטפל בבעיות פנים ארציות, הרי בדיוק בשביל קיימת הממשלה, וזה מסיט אותו מהכיף של CNN וטיולים בעולם בצווחות איראן-איראן. תנו לשוק להסתדר לבד, לעושר לחלחל מטה. זו המנטרה, זו הדת הכלכלית של ביבי. היא נכשלה, ולפיד בתפקידו כשר האוצר, אפילו הצהיר שהיא נכשלה רק עדיין מפחד לומר מי הוא אבי הכישלון.

(צילום: דן בר דוב)
מי אבי הכישלון? (צילום: דן בר דוב)

מחירי הדירות בארץ לא ירדו כי ככה הממשלה פועלת מאז ממשלת הליכוד של שמיר בשנת 1991. נקודה שחורה רבתי. ממשלת שמיר החליטה דאז כי על מנהל מקרקעי ישראל למצות את מקסימום המחיר האפשרי בכל מכירת קרקע. זה מצליח למנהל מעל ומעבר למצופה ואני יכול להעיד על הפסדים רבים בקרקעות לבנייה פרטית במכרזי המנהל, בהם ניסיתי להתמודד, והגשתי פי שלושה ופי ארבעה ממחיר המינימום. מי שניצח הגיש כפול ממני בממוצע. מצד שני מתרבות העדויות על מכרזים שנפסלים (בעיקר בפריפריה) בהם מחיר הקרקע שהוגש היה נמוך מהערכת המנהל, וזה לכשעצמו מעיד כי אין לממשלה אינטרס להוריד את מחירי הדיור.

כיום, בחישוב של מחיר דירה רגילה, אפשר למצוא כי בערך 60% מחיר הדירה זה מס למדינה. עד מחצית המחיר זה עלות הקרקע של הקבלן למדינה, על זה יש מע"מ והיטלי שבח ומיסויים נוספים, שהלכה למעשה, אלו הם מס על מס, אשר לא ממש מפתיע את ריקי כהן מחדרה (כמו שמשלמים מע"מ על מים). המדינה מרוויחה הון מספסור הקרקעות לאזרחיה המדינה. למעשה, אנחנו לוקחים משכנתאות ואת החסכונות של ההורים כ"מתנה לדירה", בשביל לשלם מיסים למדינה מהנטו שאנחנו מקבלים בתלוש המשכורת, לאחר ששילמנו מיסים למדינה.

מצב המשק כל כך רע, עד כי האוצר לא יכול לוותר על מיליארדי שקלים הכנסה מנדל"ן, אפילו שלפיד טוען שזו אגדה ואין "החלטה כזו". לא ישנו עוד עשרות נאומים רדודים וחסרי תוכן של השרים ובראשם לפיד, על משימה לאומית ואגרסיבית להילחם במחירי הדירות, כאשר אין כל תוכנית מאחורי המילים. מאז יום הבחירות ועד היום לא שמענו מהי התוכנית של לפיד וקבינט הדיור שלו, להורדת מחירי הדירות. שוב לא נחשפנו לשלבי ביצוע, ללוחות זמנים, לחוקים תומכים ובעיקר החלטות מעשיות. אנחנו פשוט לא יודעים איך הוא מתכוון להוריד את מחירי הדיור. בזהירות אני מנחש שאין לו תוכנית כזו. אנחנו רק יודעים שהחבר הקרוב אורי שני וקופת השרצים שלו, קיבל גישה חופשית למנגנון חדש מרופד היטב בעשרות מיליוני שקלים לשנה. למנגנון, לא לדירות.

אם זה לא ברור, אז שיהיה ברור: שקל אחד לא ירד ממחיר דירה בשנה הקרובה או בחומש הקרוב. בשביל להוריד את מחירי הדירות הממשלה צריכה לקבל החלטה חדשה, בניגוד להשקפת עולמה הכלכלית הכושלת מאז 1996, עלייתו של שמש העמים. לממשלה אינטרס מובהק, שאינו מתקיים, וזה לפעול למען אזרחי המדינה, לרווחתם, לחייהם האזרחיים. היא צריכה להחליט שהאזרחים הם לא הכספומט שלהם, אלא הנכס שלה. היא צריכה להחליט שדירות זה נכס לאומי, ביטחון כלכלי, וזו אחת מחובותיה הבסיסיות לספק לתושבי המדינה. הממשלה צריכה להחליט שהיא לא צריכה את המס על הקרקעות, היא צריכה אזרחים שנהנים מזכות קיום בסיסית. הממשלה צריכה להחליט על שינוי מדיניות כלכלית, גם זה בוודאות לא יקרה. תכלס, הממשלה פשוט צריכה לבצע, החלטות יש יותר מוועדות.

הורדת מחירי הדירות באופן מיידי זה די פשוט, ואל תפלו בפח הדמגוגי שבטענה כי אי אפשר להפיל את שוק מחירי הדירות כי זה יפגע באלו שכבר קנו. זה ייפגע רק במי שיש לו דירות להשכרה או דירות לרווח נדל"ני. מה עושים? כמה החלטות מהירות כמו ביטול מיסים לדירה יחידה, עד מחיר מוסכם, בטח ובטח ביטול המע"מ, והיטלים והגבלת מחיר העו"ד של הקבלן שהקונה צריך לשלם. הכרה של המדינה בריבית המשכנתאות להחזרי מס, רק תעזור למשק להתאושש מהר מהצפוי. רצוי, אפילו חובה, להגביל את מחיר הקרקע שבו המנהל מוכר, והתניה לזכייה במכרזים על פי גודל הדירות, מחיר, רמת גימור, זמן וכו'. הכל יחד כחבילה אחת. אפשר ורצוי למסות דירה שנייה להשקעה, ולייצר רגולציה לפיקוח על מחירי השכרת הדירות. אם זה טוב במדינות המערביות החזקות, זה טוב גם לנו. אלו טובים לפתרון העכשווי למלאי הקרקעות שנמכר עכשיו, ולא יפתור את החוסר העצום בדירות בעשורים הבאים. הפתרון לעתיד הוא רחוק טווח ותלוי בגורם אחר לגמרי.

אז למה הממשלה לא יכולה להוריד את מחירי הדירות? בגלל סיבה אחת עיקרית, שכנראה שתפתיע אתכם. לפני כן, בואו נסכים כי מרבית תושבי המדינה ימשיכו ויעדיפו לגור במרכז הארץ וזה גוש דן רבתי, עם לוויינים של נתניה-רחובות. גדרה-חדרה במעגל השני, ורק לפי קרבת מקום העבודה, ואני מדגיש שמרבית האזרחים, לא כולם. האם יש מקום לעוד מיליון דירות באזור המרכז בעשרים השנים הקרובות? כנראה שיש, אפילו יותר. יש קרקעות, יש בנייה לגובה ואפשר גם פינוי-בינוי מאסיבי הרבה יותר. אבל מדינת ישראל לא רוצה את כולם באזור המרכז הגדול, ולא מטעמי ציונות מובהקים של יישוב הארץ והפרחת השממה, בן גוריון כבר מת מזמן, 40 שנה. הממשלה לא רוצה אתכם במרכז כי הממשלה יודעת שאין יותר מקום בכבישים לעוד מאות אלפי כלי רכב, אולי יותר, היא פשוט לא רוצה ואולי לא יכולה להתמודד עומס התנועה.

אחד הפתרונות: בנייה לגובה, כמו בניו יורק, טוקיו, הונג קונג
אחד הפתרונות: בנייה לגובה, כמו בניו יורק, טוקיו, הונג קונג (צילום: עקב)

מי לא חוֹוֶה על בשרו את הכבישים הפקוקים כל שעות היום עד השעות המאוחרות של הלילה? עומסים עצומים, בלתי מוסברים, ובלתי נסבלים. לפעמים קל יותר לטוס לחופשה ברומא מאשר להגיע מכפר-סבא להרצליה. מה יקרה בעוד עשר שנים עם מאות אלפי דירות חדשות במרכז? יש תוכנית כבישים לאומית לנושא? תחבורת המונים? העיקר שיש רכבת לאילת במחיר צנוע של 100 מיליארד שקל.

תחבורה להמונים הינה הפתרון היחיד לבעיית מחירי הדיור. אנסה להסביר את ההיגיון. קודם כל, תחבורה להמונים במטרופולין גוש דן הינה רכבת תחתית. אין אחרת. ככה זה בכל העולם, בערים עצומות יחסית לגוש דן (גם הכרה בגוש דן כעיר אחת, כמטרופולין אחד, ישנה את כל כללי המשחק של תכנון לטווח ארוך, בנייה נכונה, בתי ספר, מרכזי רפואה, חיסכון עצום בפקידי עיריות מיותרים, וכו'). רכבת תחתית היא עסק יקר ואולי לא כלכלי גרידא, קרי – אי אפשר להרוויח ממנו, אבל זה סיפור שמתייקר משנה לשנה גם אם נשאר על הנייר.

הכלל כאן פשוט: לא נתחיל, לא נגמור. נחיצותה של רכבת תחתית לא מוטלת בספק. רכבת תחתית היא אירוע אנטי ממשלתי-פיננסי. הממשלה "תפסיד" הכנסות עתק מירידה במכירת כלי רכב חדשים, בירידה בצריכת הדלק, וכל הנגזרות שאתם יכולים לחשוב עליהן, כולל תחזוקה שנתית יקרה. במשק חולה וגוסס כמו שלנו, שאין בו תכנון מעבר למחר, הממשלה מפחדת לקבל החלטות לאומיות שכאלו, היא לא רואה את העתיד, וביבי לא ייתן לראש ממשלה אחר לגזור את הסרט. אל תחשבו שהממשלה לא יודעת את כל אלו. בשנת 1996 ביבי צילם עצמו קודח בעליצות את החור הראשון בבניית הרכבת התחתית בגוש דן. החור נסתם מאז.

מה עושה רכבת תחתית? היא מייצרת פתרון קל, זמין, נוח ומהיר לנסיעה במטרופולין גדול, לעבודה, לבילויים, לקניות והביתה. היא מייצרת אלטרנטיבה לרכב שני בבית, או נחיצות של רכב למקום העבודה כל יום. רכבת תחתית מורידה משמעותית את העומס בכבישים, ואז החיסכון הגדול של תחזוקת הכבישים, בניית חדשים והרחבתם השוטפת יכולה לממן את עלויות התחזוקה של התחתית. זה די קל להבין אפילו לממשלה. לא נשכח את ביטול מקומות החנייה העצומים הדרושים לכל אותן כלי רכב שנעים בין הבית לעבודה.

סודה הגדול של הרכבת התחתית מצוי בבנייה לגובה ובצפיפות ממש כמו בניו יורק, הונג קונג, טוקיו, ומקומות רבים אחרים בעולם עם מטרופולין קטן גיאוגרפית כמו גוש דן. אם אין בעיות תחבורה אימתניות, אזי שאין בעיה לבנות לגובה, ממש לגובה, כפול מעזריאלי.

מה נרוויח מבנייה לגובה? דירות גדולות יותר באותו המחיר ואולי זולות יותר בבנייה, כי ככה יקבעו במכרזים של המנהל. אין בעיה של צפיפות תחבורתית, דרכי יציאה וכניסה נוספים לכל עיר, ופשוט נוכל לבנות יותר דירות בשכונות מגורים. ננצל את הקרקע עשרות מונים טוב יותר. לא תיתכן בנייה לגובה בצפיפות הנדרשת במדינה קטנה כמו שלנו בלי רכבת תחתית, וזו דרישה למחשבה לטווח ארוך, ארוך מאוד, ממש לעתיד המדינה. הולנד דנה היום בפתרונות לתחלופה לגז הטבעי המדלדל שלה שייגמר עוד 20 שנה. רק דוגמה.

[related-posts title="מאמרים קודמים של זיו טרנר"]

5 Comments

  1. גידי
    9 בדצמבר 2013 @ 18:38

    הפתרונות בכתבה מעולים כל הכבוד!!!…צודק הכותב בידי ביבי לשנות וכנראה זה לא פשוט גם נגידת בנק ישראל אמרה כך. טרנר גם מאחז עניים.! מה לא היו ממשלות אחרות רק ביבי …?אפילו רבין ז"ל הכוכב שלו הרכיב ממשלה ולא עשה כלום ! מה השטות הזאת שהטייקונים של הבנייה תורמים לו ?רשימת התורמים מופצת ע"י מבקר המדינה באתר שלו כמה כאלה מצאת …?
    אני מבין שבלי להזכיר לרעה את ביבי הכתבה לא הייתה עוברת.

    • עמית מנדלזון
      9 בדצמבר 2013 @ 18:47

      כן גידי גם גולדה מאיר, לוי אשכול ומשה שרת לא עשו כלום להוריד את מחירי הדיור, לא, לא היו ממשלות אחרות רלוונטיות, וגם פוליטיקאים כבר לא זורקים אשמה על ממשלות אחרות

    • זיו טרנר
      10 בדצמבר 2013 @ 14:43

      אפשר להאשים דורות רבים עד מלכות דוד, אבל בעידן שלנו קרוב ל 15 שנה היה קיפאון במחירי הדיור עד לשנת 2007 בערך, תחילת בועת הנדל"ן. זו הסיבה שממשלת רבין לא עשתה דבר, כי היה ביקוש והיצע מספקים בשוק ומחירים קבועים, בדולרים. ביבי שינה את מחירי השוק לשקלים בקדנציה הראשונה שלו כשר אוצר.

      ממשלת אולמרט לא בנתה מספיק במרכז, למעשה הקפיאה את הבנייה במרכז, אבל חמשת השנים האחרונות יצרו כ-90% מעליית מחירי הדיור , כל תקופתו של ביבי, שטייניץ וסטנלי פישר, שביבי אחראי להבאתו.

      להזכירך כי ביבי נכנס לממשלה בשנת 2009 וידע את כל אלו כי זה היה חלק מקמפיין הבחירות שלו נגד לבני, סגירת המרפסות. מאז הוא לא עשה דבר, וכל הפתרונות נמצאים לפתחו. הוא רק צועק, לא עובד. כמו לפיד.

      • יפה
        11 בדצמבר 2013 @ 15:32

        זיו , בדקת את מספר התחלות הבנייה לאורך השנים? משנת 2009 קיים זינוק במספר התחלות הבנייה לאחר יציבות שנמשכה כעשור שנים לפני כן. מאז התחלות הבנייה ירדו ועלו במעט , אך המגמה נשמרה ועדיין מספרן גבוה משמעותית מזה שהיה בעשור הקודם. מכאן מתחוור שהסיפור של קשר בין היצע לביקוש אינו אלא ספין. כנראה שהסיבות נמצאות במקום אחר: הורדת הריבית שהביאה את שוק המשקיעים לראות בנדל"ן כבון-טון , ומדיניות ממשלתית שנועדה להגדיל את הכנסותיה ממיסים עקיפים (תשלום על קרקע ומיסים עליו הם בדיוק כאלה) ע"י זרוע הביצוע שלה במנהל.

  2. יפה
    6 בדצמבר 2013 @ 14:03

    נתניהו מאמין בדת "שורת הרווח" , לכן ינקוט בכל תכסיס ובכל מניפולציה כדי להגדיל את הכנסות התאגיד הפרטי שלו היא מדינת ישראל מהציבור הרחב. אבל יש דבר אחד שמנצח אפילו את תאוות הבצע הכמו דתית ועבורו נתניהו יעשה שמיניות באויר – זה להשאר בכסא ראש הממשלה. אם מעמדו היה לרגע מאויים בגלל משבר הדיור הוא היה פותר אותו באופן מיידי. כל עוד הימין אדיש או לא מקשר את הכישלון עם ראש הממשלה – לא ישתנה שום דבר מהותי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן