Skip to content

הנשיא פרס התקבל בטקס ממלכתי בארמון הנשיאות במקסיקו

"לא נולדנו להיות אויבים לא נולדנו לשלוט באחרים - קול השלום הוא המנחה אותנו", אמר הנשיא פרס בטקס קבלת הפנים. "מדינת ישראל החלה מחדש את המשא ומתן לשלום עם שכנינו הפלסטיניים, עם רצון עז להצליח ולהשיג שלום". הנשיא, הגיע למקסיקו עם משלחת של 80 ראשי חברות ישראליות וחתם על שורת הסכמים לשיתוף פעולה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"השלום הוא לא רק בחירה אסטרטגית, זוהי קריאה מוסרית, הנובעת ממעמקי המורשת שלנו". כך אמר אמש נשיא המדינה, שמעון פרס, שפתח את החלק המדיני בביקורו במקסיקו, בטקס קבלת פנים ממלכתי בארמון הנשיאות המקסיקני.

הטקס כלל פרשים, מסדר חיילים מקסיקנים והשמעת המנוני שתי המדינות. לאחר הטקס, קיים הנשיא פגישת עבודה מדינית עם נשיא מקסיקו, אנריקה פניה נייטו, בה דנו בחיזוק הקשרים האסטרטגיים- מדיניים-ביטחוניים בין המדינות, ובראשם יחסי אמריקה הלטינית אל מול הסוגיה האיראנית, קידום תהליך השלום בין ישראל לפלסטינאים, וחיזוק תמיכתה של מקסיקו בישראל.

"חברות ואחווה בין ישראל למקסיקו". נשיאי ישראל ומקסיקו (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
"חברות ואחווה בין ישראל למקסיקו". נשיאי ישראל ומקסיקו (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

כן דנו הנשיאים בדרכים להידוק הקשרים הכלכליים בין המדינות. בסיום הפגישה נשאו השניים הצהרות משותפות לתקשורת וחתמו על שורת הסכמי שיתופי פעולה כלכליים-מדיניים, בראשם ובראשם שיתוף פעולה בטכנולוגיות מים, הסכם עידוד קשרי המסחר בין המדינות באמצעות מכוני היצוא, סיוע ליצואנים משתי המדינות בקבלת ביטוח אשראי לעסקאות, שיתוף פעולה תיירותי, ועוד.

"השלום נחוץ ואפשרי". שמעון פרס ואנריקה פניה נייטו (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
"השלום נחוץ ואפשרי". שמעון פרס ואנריקה פניה נייטו (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

נשיא מקסיקו פתח והודה לנשיא פרס על הביקור בראשות משלחת החברות הישראליות ואמר: "זהו כבוד עצום לקבל אותך ואת משלחת החברות הישראליות במקסיקו. זהו סמל לחיזוק הקשר בין המדינות, חברות ואחווה בין ישראל למקסיקו. בין ישראל למקסיקו תמיד היה דיאלוג חיובי ואנו רואים את שיתוף הפעולה המתהדק מיום ליום".

נשיא המדינה הודה לנשיא מקסיקו על הדברים ואמר: "בדומה למקסיקו, המעוררת את אמריקה הלטינית, גם ישראל שואפת להיות אומה התורמת למזרח התיכון ולאזור בו היא חיה. לא נולדנו להיות אויבים לא נולדנו לשלוט באחרים – קול השלום הוא המנחה אותנו. מדינת ישראל החלה מחדש את המשא ומתן לשלום עם שכנינו הפלסטיניים, עם רצון עז להצליח ולהשיג שלום. ישנה הסכמה כי הפתרון לקונפליקט צריך להתבסס על  פתרון  שתי המדינות לשני עמים. זהו הפתרון הטוב ביותר הן לישראל והן לפלסטינים. השלום נחוץ ואפשרי. עבור ישראל, השלום הוא לא רק בחירה אסטרטגית.  זוהי קריאה מוסרית, הנובעת ממעמקי המורשת שלנו. אנו מעריכים את תמיכתה של מקסיקו במאמצינו לשלום. סיום הקונפליקט רק יישרת את ישראל והפלסטינים".

הנשיא, שהגיע למקסיקו עם משלחת של 80 ראשי חברות ישראליות, התייחס גם לצד הכלכלי של ביקורו: "אני מקווה כי נזכה לראות במהרה את הפירות של שיתוף הפעולה בין החברות הישראליות למקסיקניות לטובת שני העמים". בסיום דבריו הזמין הנשיא פרס את עמיתו לביקור חגיגי בישראל: "בשם מדינת ישראל, אני רוצה להזמין אותך במעמד חגיגי זה לבקר בישראל. זה יהיה לי לעונג לקבל אותך כאורח כבוד וחבר אמתי של מדינת ישראל".

ואלו ההסכמים שנחתמו עם מקסיקו:

  • מים – הסכם בין ממשלת  ישראל לממשלת מקסיקו על שיתוף פעולה וסיוע טכני, חילופי מידע והכשרה מקצועית בתחום המים. ההסכם מדבר על מחקר ניהול והערכה של מקורות מים, יישום שיטות השקייה, פיתוח מקורות מים חדשים, סטנדרטיזציה בתחום המים ועוד.
  • תרבות, חינוך מדע וספורט – הסכם בין ממשלת ישראל לממשלת מקסיקו המפרט תכנית לשיתוף פעולה בתחום החינוך המדע התרבות הנוער והספורט בין ישראל ומקסיקו לשנים 2013-2016. תכנית שיתוף הפעולה מהווה את המסגרת היישומית והתקציבית להסכם המסגרת בתחומי חינוך ותרבות שנחתם בין המדינות בשנת 1959. שיתוף פעולה בתחומי החינוך (מתואם עם משרד החינוך)- קידום ועידוד שיתוף פעולה בין אוניברסיטאות, חילופי סטודנטים/מלגאים, שיתוף פעולה בתחומי התרבות והספורט (מתואם עם משרדי התרבות והספורט)- חילופי נוער וצעירים, וכן שיתופי פעולה בנושאי מורשת תרבות וארכיאולוגיה.
  • מים – הסכם בין חברת מקורות לבין חברת המים הלאומית של מקסיקו (CONAGUA) לשיתוף פעולה בפרויקטים משותפים של מים במקסיקו. בעיקר ייעוץ ושיתוף בידע שקיים במקורות בתחום שמירה על מי התהום ומניעת זיהום האקוויפרים.
  • מכון הייצוא – הסכם שיתוף פעולה על סיוע הדדי בין מכון הייצוא הישראלי לבין PROMEXICO, מכון הייצוא המקסיקני. הסכם לעידוד קשרי המסחר בין המדינות. סיוע לחברות ביצירת קשרים עסקיים, עידוד השקעות, סיוע במתן מידע על אפשרויות בכל מדינה, ארגון סמינרים, תערוכות ועוד.
  • ביטוח סחר חוץ – הסכם מסגרת כללי לשיתוף פעולה בין חברת 'אשרא' שהיא חברה ישראלית ממשלתית לביטוח סיכוני סחר חוץ לבין מקבילתה המקסיקנית BANCOMEXT. מטרת הסכם זה לסייע ליצואנים משתי המדינות בקבלת ביטוח אשראי לעסקאות במדינה השנייה.
  • אשרור הסכם תיירות – הסכם בין משרד התיירות הישראלי למשרד התיירות המקסיקני לשיתוף פעולה בתחום התיירות בין שתי המדינות שמטרתו חיזוק היחסים ושיתוף הפעולה בין המדינות בתחום זה.
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן