Skip to content

הקייטנה המדומה של שרלטני יש עתיד

במקרה הטוב, מדובר על קייטנה לשלושה שבועות; קייטנה יקרה. כי בבתי הספר אין פעילויות חוץ, בריכות, טיולים והפעלות, כמו בכל קייטנה. בכל מקרה הרי נשלם מחיר מלא לקייטנה שתחל מיד בתום קייטנת משרד החינוך
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עוד רעיון טוב שמתגלגל שנים במדרונות הממשלה, מוצא את ביטויו האומלל תחת ידיה הכושלות של יש עתיד. שוב זה השר שי פירון והמס על הבגרויות שלו, והדמוקרטור הדגול יהיר לפיד. "מה רע לך עם קיצור החופש הגדול? אין לך שלושה ילדים? ואתה מתלונן כל הזמן על כל החופשים שלהם?"

נכון, זה לא רעיון רע לקצר את החופש הגדול, ולא ממש רעיון טוב – מצד ההורים וגם מצד התלמידים. ואני מתלונן, כי שוב יש עתיד מרמה אותי, בלי בושה, בלי להתבלבל, במסיבת עיתונאים צעקנית ומתהדרת, כיאה לדרכם. החלטה שאמורה להיות נכונה מתבררת רק כעוד חלטורה מהירה ועצבנית, ללא שום מחשבה לעומק, ללא בחינה, ללא המטרה שלשמה היא נוצרה מלבד המטרה היחידה והנעלה ביותר והיא להיות פופוליסט זול. ממתק להמונים בשביל להחזיר את אהדת העם ליש עתיד ולנסות לבטל את המשוואה שלמדנו לקרוא בפייסוש כל כך טוב: יאיר לפיד = כישלון = אכזבה = שקרן.

מה לא טוב בקיצור החופש הגדול? כלום, כך נראה לי מנקודת מבטו של אבא לשלושה, בגילאים שאין לי כוחות נפשיים לעבור עוד שלושה חודשים רצופים של חופש, מתחילת יולי ועד סוף החגים. הכוחות הנפשיים שלי לא ממש חשובים לשאלה האם זה מבוצע נכון וטוב, לאחר מחשבה או לא. אף אחד לא טרח להוכיח לי שיש כאן ערך פדגוגי , וזה מה שחשוב לי כאבא. כמו תמיד אצל יש עתיד, גם הביצוע של הרעיון הזה כושל עד מאוד. נתחיל עם הבדיחה העלובה שההחלטה הזו לא תחזיר את התלמידים לשולחן הלימודים, ולא יתקיימו לימודים בתקופת החופש הגדול, אלא תכנים פדגוגיים כלשהם שעדיין לא נקבעו. כן, שמעתם נכון, אין תוכנית לימודית לשלושת השבועות האלו. מכאן אנחנו רק יכולים להסיק, שמעבר לפופוליזם הזול להחריד, לא הושקעה מחשבה בודדת מלבד הרייטינג של התקשורת.

"יש אי התאמה בין ימי העבודה של הורים לבין ימי החופש, וזה מכביד", אמר לפיד. "תפקידנו לשנות את המצב". נכון, זו בעיה קשה, אבל מכל האפשרויות לשנות את המצב אתה בחרת בזו שעולה לנו עוד כסף. כמה לא צפוי. יש עתיד יוצאת בעוד תוכנית שאין לה תוכן אבל אפופה מסך עשן כבד ועולה לכם כסף. "זאת לא תהיה קייטנה במובן הקלאסי של המילה", אומר פירון. והוא צודק. זו בדיוק ההגדרה באבן שושן למילה קייטנה; זו האמא והאבא של קייטנה; קייטנה שנוצרה אד-הוק בלי לימודים, ואזי נשאל, למה לחזור לבית הספר?

ועוד לפני הכסף: האם אי פעם נזכה לראות מחקרים שתומכים בתוכנית כלשהי שאתם שם ביש עתיד ממצאים ומשחררים לאוויר העולם? האם יש גיבוי מחקרי פדגוגי-פסיכולוגי ישראלי או בינלאומי, שקובע כי זה טוב לקצר לתלמידים את החופש הגדול? אולי ריבוי החופשים במהלך שנת הלימודים זו הבעיה העיקרית, כמו מיום כיפור עד סוף חול המועד סוכות, כל חנוכה, ושלושה שבועות פסח? שאלתם את ההורים מה הם מעדיפים? אתם יכולים להוכיח שהתלמידים אינם זקוקים למנוחה הזו ואגירת כוחות לפני שנת לימודים חדשה? חמישה שבועות חופש זה מספיק? יש השוואה לעולם הגדול? החלטתם שהלימודים יתקיימו בקבוצות של 28 תלמידים. יופי. מה יעשו מרבית הכיתות בארץ שיש בהן 35 תלמידים ומעלה? אתם תפצלו את הכיתות למשך 3 שבועות בלבד?

צועד לו ביוהרה הרגילה שר האוצר, ומטיל עלינו עונש נוסף, עוד קנס, עוד מס, תשלמו בבקשה. קייטנה בבית הספר עולה כסף. ישובים באשכולות 1-4 לא ישלמו, בחינם, ישובים באשכולות 5-7 ישלמו 300, ובאשכולות 8-10 ישלמו 450. קוראים יקרים, מרביתכם כנראה תשלמו. שרוצר יקר לי לחשבון הבנק, בוא ותפנים: מעמד הביניים שמשלם הכי הרבה מיסים בישראל, לא עושה תספורות לטייקונים אלא מספרים לו את החשבונות, הוא זה אשר חי במרבית האשכולות שאתה וכבוד הרב השר שי פירון, דורשים מהם תשלום. קרי, עוד מס שתשלם כל משפחה לכל תלמיד בחופש הגדול. ואם יש משפחות בישובים מבוססים אבל בקשיים כלכליים? זה מצב הגיוני בישראל של שנת 2013? עונש כספי על ציבור העובדים בישראל, מצאת מס חדש להשית עלינו, מס החופש הגדול, מס הקייטנות של לפיד ופירון. מס שנועד לשפר את משכורת המורה בחודש אחד, לתת להם עוד קצת כסף.

אפילו במקרה שהקייטנה עולה לנו רק מחצית המחיר במקרה הטוב, ורבע במקרה הנכון, למחיר לקייטנה לשלושה שבועות – זה לא חיסכון כספי אפילו מינימלי, כי בבתי הספר אין פעילויות חוץ, בריכות, טיולים והפעלות – כמו בכל קייטנה. בכל מקרה הרי נשלם מחיר מלא לקייטנה שתחל מיד בתום קייטנת משרד החינוך. למעשה, אתם דורשים תשלום נוסף למשכורות המורים או לממלאי המקום שלהם, בתפקידם כבייביסיטר לאומי. הצלחתם לקבע את מעמד המורה כבייביסיטר מטעם המדינה ותו לא. ומה נעשה עם שלושה וחצי שבועות עונש בחגים? שלושה שבועות פסח? אפילו עוד יום נוסף של חופש בל"ג בעומר, זו מעמסה מטריפה.

למה לאלף עזאזל אני צריך לשלם על מה שכבר שילמתי עליו?

להזכירך, מר לפיד, כי אתה נוטה לשכוח: הארנק שלי הוא שלי ולא שלך. אני וחברי, ורבים מהקוראים, משלמים מס עצום כל חודש למדינת ישראל שחלקו הולך גם לחינוך. אנחנו כבר שילמנו על החינוך הזה, כולל בחופש הגדול, כי המורים מקבלים משכורת גם בחופש הגדול, (גם ככה יש להם ארבעה חודשי חופשה בשנה וזה בערך פי שמונה מהממוצע במשק, וכל נושא חופשות המורים עוד ידון בפוסט נפרד). המס שלנו מממן במלואו שנת לימודים רציפה כולל קיץ, כולל קייטנות, כולל הסעות, כולל יום לימודים ארוך וכולל ארוחות מלאות בכל יום, לכל בתי הספר החרדים. אם המדינה יכולה לתת שם, שתיתן גם כאן. זה השוויון לפיד, שוויון פירון.

וילדי הגנים? אותם קשה מאוד לשלוח לקייטנה בגילאי 4-5, ואם עליהם נפסיד ימי עבודה בחופשים – מה זה כבר חשוב בכיתות האחרות? אי פעם יש לנו סיכוי לקרוא תוכנית לאומית עם התחלה, אמצע וסוף?

[related-posts]

2 Comments

  1. יפה
    1 בדצמבר 2013 @ 3:53

    האם הקייטנה הזו היא חלק מחוק חינוך חובה? אם כן – היא חייבת להיות חינם ; אם לא – אזי היא תישאר רק בגדר בייביסיטר לילדים שעבורם ההורים לא מצאו סידור או פעילות טובים יותר. במקרה שזה לא חובה ולא חינם לבטח אין לזה שום חשיבות פדגוגית.

    מדובר בעצם בסוג של צהרונים שגם כך מופעלים בתוספת תשלום בחודשי הקיץ בבתי הספר. לא?

    • זיו טרנר
      1 בדצמבר 2013 @ 22:02

      מי יודע?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן