Skip to content

פרס: הצלחה או כישלון הסכם ז'נבה יישפטו רק על פי מעשים

בנאום חגיגי בפני הסנאט של מקסיקו קרא נשיא המדינה לאיראן: "עצרו את תכנית הגרעין, עצרו את פיתוח הטילים ארוכי הטווח. ישראל בדומה לשאר המדינות מעדיפה פתרון דיפלומטי, אך הקהילה הבינלאומית לא תהיה סובלנית לאיראן גרעינית"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

על איראן לממש באופן מידי את עקרונות ההסכם שנחתם מול המעצמות ולעצור את מרוץ הגרעין. כך אומר נשיא המדינה, שמעון פרס. הנשיא פרס, העושה בביקור ממלכתי במקסיקו, אמר זאת בנאום בפני מליאת הסנאט של מקסיקו.

"איראן חתמה על הסכם עם 5+1 המעצמות. הצלחה או כישלון ההסכם ישפטו רק על פי מעשים, ולא על ידי מילים", אמר פרס. "למרות דאגתה המרובה של ישראל מאיום הגרעין האיראני, העם האיראני אינו אויבנו.

הנשיא פרס בסנאט המקסיקני. "אין סיבה שנהיה אויבים" (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
הנשיא פרס בסנאט המקסיקני. "אין סיבה שנהיה אויבים" (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

"איננו חולקים גבול משותף עם איראן, אנו חולקים היסטוריה משותפת עם העם האיראני", אמר פרס. "אין סיבה כי נהיה אויבים. ישנה אפשרות לפתור את סוגיית הגרעין האיראני בדרך דיפלומטית – זה בידיכם. התנגדו לטרור, עצרו את תכנית הגרעין, עצרו את פיתוח הטילים ארוכי הטווח. ישראל בדומה לשאר המדינות מעדיפה פתרון דיפלומטי, אך הקהילה הבינלאומית לא תהיה סובלנית לאיראן גרעינית. אף מדינה אינה מאיימת על איראן – כשאיראן תחדל מלאיים על מדינות אחרות היא תשחרר עצמה מהמצב אליו הגיעה. עצירת תכנית הגרעין תשחרר את העם האיראני מהיותו מקור לאיבה ותהפוך את איראן למדינה התורמת לשלום. רק הזמן יגיד".

הנשיא התייחס למאמצים להגעה לפריצת דרך במשא ומתן מול הפלסטינים ואמר: "האתגר הגדול ביותר עבור ישראל היום הוא להביא לסיום הקונפליקט עם הפלסטינים. התחלנו מחדש את תהליך המשא ומתן עם הפלסטינים, זוהי הזדמנות קריטית להביא לפתרון קבע מוצלח עבור הצדדים. שלום אמתי הוא שיפתח אפיקים חדשים, לנו ולפלסטינים. לא נולדנו לשלוט על עמים אחרים, ואין לנו שאיפות לשלוט – הוכחנו זאת כשהשלמנו תהליך שלום מול מצרים ושלום מול ירדן. השלום הוא שירגיע את הרוחות הסוערות במזרח התיכון.

בארוחת הערב הממלכתית עם נשיא מקסיקו (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
בארוחת הערב הממלכתית עם נשיא מקסיקו (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

"המשא ומתן מול הפלסטינים נפתח לפני עשרים שנה – מעמד בו היינו הראשונים להכריז בפלסטינים כעם", אמר פרס. "הסכמנו כי ראשית יוכרו הפלסטינים כאוטונומיה, וכי ולבסוף יוכרו כמדינה עצמאית החיה לצדה של ישראל. ישראל יצאה באופן חד צדדי מעזה, והשאירה את הרצועה לשליטתם המלאה של הפלסטינים, אך לצערנו החמאס השתלט על עזה, והפך את הרצועה למרכז טרור, מקור ירי, המשגר טילים לעבר אזרחי ישראל. ירי משולל סיבה ומשולל מטרה, המרתיע את רודפי השלום בשני הצדדים ומפריע לתהליך השלום. האופציה כי הגדה המערבית תנהג בדומה לעזה אינה מתקבלת על הדעת. על הקהילה הבינלאומית כולה לקרוא לחמאס לעצור את הטרור בעזה על מנת לאפשר את קידום תהליך השלום".

הנשיא הוסיף ואמר: "תהליך השלום קשה ומורכב – אך אסור לנו לוותר. אסור לנו לדחות את השלום. עלינו להמשיך לשאת ולתת עד שיושג פתרון עבור שני הצדדים. ברור כי במשא ומתן ישנם חילוקי דעות- מטרתו הפיכת אי ההסכמות להסכם ולהפוך איבה לידידות. למשא ומתן יש בסיס של פתרון מוסכם- שתי מדינות לשני עמים חיות זו לצד זו בשלום. עלינו כיום לבנות את הגשר בין שני הצדדים. ישראל מושיטה ידיה לשלום אל עבר כל שכנותיה, אך למדנו מהניסיון המר כי עלינו להיות מודעים להשלכותיה של העריצות והרודנות. לרודנות אין בשורה עבור העתיד, היא מציעה לילות חשוכים במקום ימים מאירים".

הנשיא הדגיש כי הידידות בין ישראל למקסיקו מאפשרת העמקת שיתופי הפעולה הביטחוניים, כלכליים והאסטרטגים בין המדינות ואמר: "הגענו למקסיקו כמדינה ידידה, במטרה ליצור עשייה משותפת, בתחומים נרחבים אשר יתרמו לשתי המדינות. ישראל המוכרת כאומת הסטארט אפ בכל תחומי החיים ובראשם הטכנולוגיה, ההייטק, מבוססת על ארץ קטנת ממדים. מרחביה העצומים של מקסיקו הם תשתית מצוינת להפיכתה למובילה במדע ובתעשייה גם כן. בשם אזרחי מדינת ישראל ומעל במת הסנאט ברצוני לומר כי ישראל גאה להיות חברה של מקסיקו".

נשיא המדינה שמעון פרס גם הדליק נר שני של חנוכה עם כאלף חברי הקהילה היהודית במקסיקו. נשיא המדינה התקבל בשירת מקהלות ילדים והדליק נר שני של חנוכה עם ילדי הקהילה היהודית אשר שרו יחד עמו על הבמה את מחרוזת שירי החג. לאחר טקס הדלקת הנרות המסורתי, קיים הנשיא ראיון על במת האירוע, במהלכו ברך את הקהילה היהודית במקסיקו לרגל החג.

הנשיא אמר: "טרם השלמנו את משימתנו הגדולה ביותר כעם וכמדינה- השגת שלום מלא עם שכנינו, שלום אשר יבטיח את עתיד ילדינו ויאפשר לנו להגיע לגבהים חדשים. אני מודע לקשיים ויודע כי התהליך אינו פשוט אך לשני הצדדים הן לישראל והן לפלסטינים אין אלטרנטיבה טובה יותר מאשר השלום- שלום אמתי המבוסס על שתי מדינות החיות זו צד זו.

הנשיא התייחס גם לסוגיית הגרעין האיראני ואמר: " העולם מבין כי אם איראן תהיה גרעינית זה יהיה סכנה לעולם כולו ולכן ישנה קואליציה עולמית שמטרתה לא לאפשר לאיראן השגת נשק גרעיני. כמו כולם, אני חושב כי הדרכים הלא צבאיות עדיפות, אך כל האופציות על השולחן. הסנקציות הכלכליות חשובות והשפיעו רבות באיראן, כעת בעקבות ההסכם ישנם 6 חודשים ואנו נראה אם האיראנים דוברים אמת ואם ישנו את דרכם. לישראל הזכות להגן על עצמה וזה אף חשוב כי תגן על עצמה, יחד עם הקואליציה הבינלאומית שרוצה לעצור את איראן מלהפוך גרעינית. אני מאמין כי נשיא ארצות הברית ברק אובמה רציני בהתחייבותו כי לא יאפשר איראן גרעינית וכי מטרה זו לא השתנתה".

מוקדם יותר (בוקר) פתח נשיא המדינה את כנס העסקים "ישראל- מקסיקו" בהשתתפות 500 חברות ענק מקסיקניות וישראליות, שכולל מפגשים כלכליים וסיורי עבודה מקצועיים של אנשי המשלחת הישראלית המונה 80 מנכ"לי חברות מובילות במשק, עם ראשי חברות מקבילות במקסיקו, וראשי המשק המקומי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן