Skip to content

אולמרט: "נתניהו הכריז מלחמה על ארה"ב ומסכן את ישראל"

בכנס מיוחד של המכון למחקרי ביטחון לאומי האשים ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, את נתניהו במדיניות שמסכנת את ביטחונה של ישראל ובבשימוש ב"נימה פרובוקטיבית של התנגחות אישית, עם האדם שרצונו הטוב ותמיכתו במדינת ישראל היא אולי הבסיס החשוב ביותר לקיומה של מדינת ישראל". נתניהו מגיב: "אני מתחייב ברוח המכבים - לא נאפשר לאיראן לקבל יכולת […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"ראש הממשלה נתניהו הכריז מלחמה על ארצות הברית ומסכן את ישראל". כך מאשים ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, את התנהלותו של נתניהו מול נשיא ארה"ב ברק אובמה. אולמרט – שהופיע הערב בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי – קרא לממשלה לנהל את ויכוחיה עם נשיא ארה"ב מאחורי הקלעים ולא בריש גלי.

נתניהו מיהר להגיב על ביקורתו של אולמרט, ישירות מרומא: ""בניגוד לאחרים, כשאני רואה שאינטרסים חיוניים לביטחונם של אזרחי ישראל נמצאים בסכנה".

"אנחנו עשינו ושתקנו". אהוד אולמרט (צילום ארכיון: ויקיפדיה)
"אנחנו עשינו ושתקנו". אהוד אולמרט (צילום ארכיון: ויקיפדיה)

"יש משהו מעורר חשש ודאגה בחוסר קור הרוח של ראש הממשלה", אמר אולמרט. "אני שומע שאנחנו מחפשים חברים חדשים. מפוטין תבוא ההצלה או מאובמה? פוטין ייתן לנו שלושה מיליארד בשנה? נתניהו משסה את הקונגרס בנשיא ארצות הברית. אנחנו מודיעים לארצות הברית שהיא נחלשה. אצלנו הוא לא מקצץ. אצלו בבית הוא מקצץ. אובמה לא נוגע במימון לישראל, לא בכיפת ברזל ולא בחץ. אותו צריך להשפיל? נגדו צריך לגייס את הקונגרס?

אולמרט האשים את נתניהו בשימוש ב"נימה פרובוקטיבית של התנגחות אישית, עם האדם שרצונו הטוב ותמיכתו במדינת ישראל היא אולי הבסיס החשוב ביותר הבסיס החשוב ביותר לאינטרס האסטרטגי של מדינת ישראל". הוא הדגיש: "אנחנו צריכים להישמר, בראש ובראשונה, מכל דבר שעלול להשתמע ממנו רצון להתנגח עם בעלת הברית הגדולה ביותר שלנו. לעמוד מעל כל במה ולהגיד לנשיא ארה"ב: 'שמע חבר, אתה צריך לעשות את מה שאנחנו אומרים לך ולא מה שאתה חושב – שאם לא כן, יבולע לך'. מה אתם מתארים לעצמכם? יש נשיא אחד בארה"ב, או באיזשהו מקום אחר בעולם, שיכול לקבל את האזהרות הללו?

"זו לא הפעם הראשונה שבה ממשלות ישראל מתמודדות עם אתגרים קיומיים", אמר אולמרט. "הממשלה שעמדתי בראשה התמודדה עם אתגרים קיומיים לא פחות מסוכנים, חמורים ודחופים ולא תמיד היו בינינו לבין הממשל האמריקני הבנות והסכמות על דרכי הפעולה. אנחנו לא השמענו איומים או חיסלנו אנשים בדיבורים. אנחנו עשינו ושתקנו. היו פעולות מכאיבות וקשות מאוד שאולי תרמו לכך שהחששות של ישראל שלאיראן יהיה נשק גרעיני ב-2009 לא התממשו גם בסוף שנה זו. העובדה שהיו או לא היו הסכמות עם הממשל האמריקני הפכה להיות לא רלוונטית מכיוון שנשמרה כסוד כמוס שאף פעם לא נחשף".

לא ישתוק. ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית הכנסת ברומא (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
לא ישתוק. ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית הכנסת ברומא (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

ראש הממשלה בנימין נתניהו, לא נשאר חייב. בטקס הדלקת נר חמישי של חנוכה, בבית הכנסת הגדול ברומא, השיב למתקפתו של אולמרט: "בניגוד לאחרים, כשאני רואה שאינטרסים חיוניים לביטחונם של אזרחי ישראל נמצאים בסכנה – לא אשתוק. קל מאוד לשתוק, קל מאוד לקבל טפיחות על השכם מהקהילה הבינלאומית, להרכין ראש –  אבל אני מחויב לביטחון עמי אני מחויב לעתיד מדינתי ובניגוד לתקופות העבר יש לנו קול רם וברור בין האומות ואנחנו נשמיע אותו כדי להתריע בזמן על הסכנה.

"ובאשר לאיום מתממש, אנחנו נפעל נגדו בזמן אם צריך. אני מבקש להסיר כל אשליה. איראן חותרת להשיג פצצות אטום. בזה היא מאיימת לא רק על ישראל, היא מאיימת גם על איטליה, אירופה והעולם כולו. אין מה ללכת שולל אחרי מתקפת החיוכים. באיראן יש משטר שתומך היום בטרור, מאפשר את טבח האזרחים בסוריה, ומחמש ללא הרף בטילים קטלניים את שלוחיו הטרוריסטים החמאס, החיזבאללה והגי'האד האסלאמי. אסור שהמשטר המסוכן ביותר בעולם יקבל לידיו את הנשק המסוכן ביותר בעולם. כפי שהתרענו ואני אומר זאת בצער, משטר הסנקציות מתחיל להתרופף ובמהירות גדולה. אם לא ייעשו צעדים של ממש ובהקדם הוא עלול לקרוס, ומאמצים של שנים ירדו לטמיון וללא כל תמורה אבל בה בעת אני אומר לכם ומתחייב בפניכם ברוח המכבים – לא נאפשר לאיראן לקבל יכולת צבאית גרעינית".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן