Skip to content

"כרבע מהגברים המחויבים בגיוס לצה"ל אינם מתגייסים"

כך נמסר בדיון שנערך בוועדת המשנה לכוח אדם והכשרות בוועדת החוץ והביטחון בראשות ח"כ עומר בר לב. עוד נמסר כי צה"ל בוחן בימים אלו חשדות לפיהם פסיכיאטרים העניקו לחיילים פטור נפשי פיקטיבי וכי שתיים מכל שלוש מועמדות לגיוס, שנחקרות בחשד להצהרת דת שקרית, חוזרות בהן ומתגייסות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שתיים מכל שלוש מועמדות לגיוס, שנחקרות בחשד להצהרת דת שקרית, חוזרות בהן ומתגייסות. כך גילה  הבוקר תא"ל גדי אגמון, ראש חטיבת תכנון כוח אדם באכ"א, בדיון של ועדת המשנה לכוח אדם והכשרות בוועדת החוץ והביטחון בראשות ח"כ עומר בר לב (עבודה).

לדברי תא"ל אגמון 35.9 אחוז מהנשים המחויבות בגיוס מקבלות פטור בגין הצהרות דת, מתוכן כאמור חלק גדול חשודות כמי שמקיימות אורח חיים שאינו דתי כלל. לצורך איתורן של הבנות המצהירות הצהרות דת שקריות מפעיל צה"ל חוקרים פרטיים. לטענת תא"ל אגמון כ 2/3 מהבנות שנפתחה נגדן חקירה בשנת 2013 מודות כי הצהירו הצהרת שקר.

"בעייה קשה ומהותית". ח"כ עומר בר-לב (צילום: ציפי מנשה)
"בעייה קשה ומהותית". ח"כ עומר בר-לב (צילום: ציפי מנשה)

יצוין כי בעשור האחרון, חלה עליה של 6% בהיקפי הפטורים מטעמי דת לנשים, מתוך סך הפטורים בצה"ל שעומד על 36%, נכון לשנת 2013. לפי הערכות צה"ל, כפי שמסר אותן תא"ל גדי אגמון, מדובר על חלק ניכר מהנשים שמצהירות הצהרות שקר. עוד הציג תא"ל אגמון סקר שנערך בינואר בקרב בנות דתיות ששירתו בצה"ל, אשר 86% מהן ציינו כי השירות בצה"ל לא פגע בדתיותן ובקרב 37%, השירות הצבאי אף חיזק אותה.

סוגיה נוספת בדיון עסקה בנושא הירידה באחוזי הגיוס של הגברים לצה"ל. לטענת תא"ל אגמון "כרבע מהגברים המחויבים בגיוס לצה"ל אינם מתגייסים. מגמה זו, במידה ותמשך בעשור הקרוב, עלולה להביא לקריסתו של מודל צבא העם". עוד הוסיף תא"ל אגמון כי 14 אחוז מאלו שאינם מתגייסים מקבלים פטור בגין "תורתו אומנותו".

עוד עלה בדיון כי צה"ל בוחן בימים אלו חשדות לפיהם פסיכיאטרים העניקו לחיילים פטור נפשי פיקטיבי. החשדות עלו לאחר שלאחרונה הבחין צה"ל בעלייה במספר הפטורים הנפשיים שקיבלו חיילים מפסיכיאטרים פרטיים.  הנושא נמצא בימים אלו בבית המשפט.

בנושא המוטיבציה לשירות, ציין תא"ל גדי אגמון, כי בעשור האחרון ישנה התייצבות סביב ה-70% מוטיבציה בקרב בעלי פרופיל קרבי וכי צה"ל מבצע מעקב שוטף אחר המגמות ולא מצא חריגה.

כמו כן, הוצג על ידי צה"ל נתון מדאיג שלפיו חרף העלייה בילודה לאורך השנים, ישנה ירידה בהיקף המשרתים. בעוד שבשנת 1980 חלה חובת הגיוס על 72% מהאזרחים, בשנת 1990, היא חלה על 74.7%, ב-2010 על 66.9% וב-2015 צפויה חובת הגיוס לעמוד על 66.9% בלבד. עפ"י נתון נוסף שהוצג, במידה ולא ישונו הקריטריונים בנושא גיוס החרדים והנשים – הצפי הוא ל-64% בלבד שתחול עליהם חובת הגיוס בשנת 2020. כל זאת בהתבסס על העובדה שב-2015, אמורים כ-30% מתלמידי כיתה א' ללמוד במסגרות החינוך החרדיות ונתון זה צפוי לגדול.

מבחינת פטורים, על פי נתוני הצבא, גדל אחוז הפטורים משירות בשל "תורתו אמונתו מ-8.4% בשנת 2004 ל-14% בשנת 2013 בעוד שבשאר הפרמטרים לקבלת פטור, כמעט ולא חלו שינויים.

 ח"כ עמר בר-לב, יו"ר ועדת המשנה לכח אדם, אמר כי העובדה שבמשך החודש האחרון ועדת החוץ והביטחון משותקת, משפיעה באופן ישיר על היכולת של חברי הכנסת לדון במודל צבא העם ובצרכי צה"ל וכי גם מהוועדה היום יוצאת קריאה למנות באופן דחוף יו"ר ולהתחיל בסדרת דיונים בנושא. בר-לב הוסיף, כי העובדה שהוועדה המיוחדת לטיפול בפטור מטעמי דת לנשים לא התכנסה עד כה פוגעת באופן ממשי ביכולת להשלים את התהליך המתקיים בוועדת השוויון בנטל ומביאה להמשך אי השוויון בחברה והגדלתו. יש כאן בעיה קשה ומהותית שלא ניתן לנתקה משאר הסוגיות המונחות לפתחו של מודל צבא העם".

בר-לב ביקש מצה"ל לעדכן את הוועדה בנוגע לתוכניות שהוצגו להגברת ההכנה לגיוס אשר אמורות להביא לשינוי מגמה מבחינת המוטיבציה לגיוס וכן את המסקנות מתהליך הבדיקה של צה"ל על סוגיית הנשר והאופן שבו בכוונתו לטפל בה.

בדיון אף הוצגה המגמה של הפחתת כמות המשרתים ביחידות מחוץ לסד"כ בכ-1,200. בין השאר, יופחתו 259 תקנים לשירות במסגרת השב"ס, 127 תקנים יופחתו במשרד הביטחון ובמוסד יופחתו 61 תקנים לשירות חיילים. הכוונה בתהליך ארוך טווח היא לצמצם את למעלה מ-5,000 התקנים שמוקצים לנושא ב-30-40%. בהקשר זה, אמר ח"כ בר-לב כי ינסה לקדם בוועדת שקד את העברת כלל התקנים המדוברים למסגרת השירות הלאומי אזרחי ולצמצמם בהתאם לצרכי צה"ל.

במהלך הדיון הגיבו חברי הכנסת לדיווח לפיו בית המשפט הצבאי החליט כי סא"ל שהטריד מינית מספר חילות לא ירצה את עונשו בכלא.  לטענת ח"כ בר לב, זה הוא מסר בעייתי ביחס למעשים הקשים שבוצעו לכאורה. "העונש אינו פרופורציונאלי. זה לא עונש שהיה מתקבל אילו מדובר היה בבית משפט אזרחי". ח"כ מרב מיכאלי (העבודה) אמרה בעניין זה כי צה"ל לא יכול לדבר על הארכת משך שירות הנשים ובאותה נשימה להפקיר נשים למפקדיהם באופן הזה. "צריך להבין שיש קשר ישיר בין היכולת של נשים לשרת לבין היכולת של צה"ל לספק להן סביבת שירות שוויונית ובטוחה".

2 Comments

  1. הפורום לשוויון בנטל -די לאפליה בדם!
    4 בדצמבר 2013 @ 21:41

    חוק אחד לכולם=חילונים=חרדים!

  2. הפורום לשוויון בנטל -די לאפליה בדם!
    4 בדצמבר 2013 @ 21:40

    הגיע העת שהצבא יבין, שכל עוד הממשלה והכנסת נותנים פטור גורף לחרדים מגיוס, המוטיבציה של הורי המתגייסים יורדת ובהתאם של המתגייסים.
    די לאפליה- חוק אחד לכולם!

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן