Skip to content

9 מיליון דולר מכספי איראן למשפחות נפגעי פיגוע מ-1997

בית משפט אמריקאי קיבל את עתירת ארגון "שורת הדין" להעברת נכסים איראניים מוקפאים, למשפחותיהם של קרבנות הפיגוע. פסק הדין ניתן לאחר עשר שנות התדיינות בבית המשפט הפדרלי בסן דייגו. הניצחון המשפטי הושג מול משרד ההגנה האיראני, שיעניק להם בתקופה הקרובה יותר מתשעה מיליון דולר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תשעה מיליון דולר מכספי הממשל האיראני יועברו לנפגעי פיגוע,שהיה  במדרחוב בן יהודה בירושלים בשנת 1997. זאת, לאחר שבית משפט אמריקאי קיבל את עתירת ארגון "שורת הדין" להעברת נכסים איראניים מוקפאים, למשפחותיהם של קרבנות הפיגוע. פסק הדין ניתן לאחר עשר שנות התדיינות בבית המשפט הפדרלי בסן דייגו. הניצחון המשפטי הושג מול משרד ההגנה האיראני, שיעניק להם בתקופה הקרובה יותר מתשעה מיליון דולר.

"לא שוכחים ולא סולחים". עו"ד ניצנה דרשן לייטנר, שורת הדין (צילום: ויקיפדיה)
"לא שוכחים ולא סולחים". עו"ד ניצנה דרשן לייטנר, שורת הדין (צילום: ויקיפדיה)

סיפורם של העותרים מתחיל בפברואר 1997, כאשר נפצעו בפיגוע התאבדות כפול שביצע ארגון החמאס במדרחוב בן יהודה, בירושלים. חמישה אנשים נהרגו בפיגוע, כולל שלוש נערות בנות 14. רבים אחרים נפצעו. עורכי הדין דייוויד שטרכמן וניצנה דרשן-לייטנר, מנהלת ארגון "שורת הדין", הגישו תביעה כנגד הממשלה האיראנית ומשרד ההגנה האיראני בשנת 2001, בשמם של משפחות הקרבנות והפצועים. עורכי הדין טענו שאיראן סיפקה תמיכה חומרית וכלכלית לחמאס בביצוע הפיגוע. בשנת 2003, בית משפט בוושינגטון הבירה פסק לטובת קרבנות אלו יותר משבעים מיליון דולר בפיצויים.

זמן קצר לאחר מכן, המשפחות עתרו להקפאת כספים שהוחזקו על ידי חברת "קיוביק דיפנס סיסטם", חברת קבלן ביטחוני מסן דייגו. היה זה עקב שיתוף הפעולה בין חברה זו למשטרו של השאה, עוד מתקופת מהפכת האייתולות ב-1979. טענתם הייתה כי כספים אלו שייכים הלכה למעשה, למשרד ההגנה האיראני. באותו זמן, נמצאה חברת "קיוביק דיפנס" בבוררות על כסף זה עם הממשל האיראני, אשר נוהלה לפי מתווה "הסכמי אלג'יר", אשר נחתמו בין ארה"ב ואיראן, ונועדו לספק מסגרת ליישוב סכסוכים שכאלו בין האמריקאים וטהרן.

איראן נכנסה להליך הבוררות בטענה כי "קיוביק דיפנס" חייבת להם את השירותים הביטחוניים שהובטחו להם בעקבות תשלום הכספים, או החזר של התשלום. קורבנות הטרור תבעו את "קיוביק דפנס" על מנת שתעביר לחזקתם את הכסף.

הממשל האיראני הגן על הכספים וטען כי לנוכח חסינותם הריבונית והדיפלומטית, אין אפשרות שהכספים יועברו למשפחות. ממשלת אלג'יריה צידדה בטענות האיראנים והגישה הצהרות תמיכה לבית המשפט. משרד המשפטים האמריקאי התערב אף הוא והגיש הצהרת עניין בנושא. אך בית המשפט פסק לטובת העותרים.

למעלה מעשור לאחר הגשת התביעה הראשונית כנגד חברת "קיוביק דיפנס", זיכה בית המשפט את משפחות הקרבנות, לבסוף, בכסף – אולם הם יאלצו לחכות עד אשר משרד ההגנה האיראני ימצה את זכותו לערעור, לפני העברת הכספים. עם זאת, השופט כבר הורה על העברת הכספים תחת שמותיהם. זהו ניצחון עצום לקרבנות הטרור האסלאמי.

עו"ד ניצנה דרשן- לייטנר: "בשעה שארה"ב והאיחוד האירופאי ממהרים לחזק כלכלית את משטר פורעי החוק האיראני, ארגון 'שורת הדין' והמשפחות אותן הוא מייצג, אינם שוכחים ואינם סולחים לאיראנים על מימון הטרור שפגע בישראל. בעוד אנו זוכרים את הרציחות המתועבות של הנציג האיראני, חמאס, ב-1997, אנו עדיין לוחמים מידי יום ביומו לזכייה במידת הדין הראויה ולהשגת הפיצויים מהמשטרים פורעי החוק אשר תמכו ותומכים בארגוני הטרור".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן