Skip to content

דרום אפריקה מתאבלת על מותו של נלסון מנדלה

חתן פרס נובל לשלום והמנהיג שנאבק נגד האפרטהייד בדרום אפריקה ויכול לו הלך לעולמו אמש. הוא היה הנשיא השחור הראשון בארצו. הנשיא המכהן ג'ייקוב זומא ספד לו "העם הדרום אפריקני איבד את אחד מבניו הגדולים ביותר". הנשיא פרס: "העולם איבד מנהיג בעל שיעור קומה עצום ששינה את נתיב ההיסטוריה". נתניהו: "ייזכר כאבי דרום אפריקה החדשה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נשיא דרום אפריקה, ג'ייקוב זומא, הודיע ביום חמישי בלילה על מותו של המנהיג הדרום אפריקני נלסון מנדלה בגיל 95. המנהיג, עטור פרס נובל לשלום בשנת 1993, התפרסם במאבקו נגד משטר האפרטהייד בדרום אפריקה וקרא לעמו להתפייס לאחר נפילת המשטר המפלה. הוא זכה לכבוד בינלאומי והפך לסמל למלחמה בגזענות ובאפרטהייד בעולם.

נלסון מנדלה (צילום: ויקימדיה)
נלסון מנדלה "מדמויות המופת של תקופתנו" (צילום: ויקימדיה)

בתקופת המאבק נגד האפרטהייד ישב מנדלה בכלא 27 שנים וכשהשתחרר נבחר לנשיא השחור הראשון בארצו למשך חמש שנים. מנדלה עזב את החיים הפוליטים ב-2004 ומאז כמעט לא הופיע בציבור. הוא סבל מבעיות בריאותיות וטופל בביתו נגד דלקת ריאות. הוא מת בביתו ביוהנסבורג.

הנשיא זומא מסר הצהרה בטלוויזיה הלאומית: "בני עמי, אזרחי דרום אפריקה, נלסון מנדלה איחד אותנו ואנו ניפרד ממנו כשאנו מאוחדים". הוא הודיע על הלוויה רשמית וכל הדגלים במדינה הורדו לחצי התורן. זומא תיאר את מנדלה כאדם גאון וציין שהעם הדרום אפריקני "איבד את אחד מבניו הגדולים ביותר". אזרחים רבים מקיפים את ביתו של מנדלה מאז ההודעה ומבכים את מותו.

מנדלה הוביל את דרום אפריקה בשלב המעבר משלטון המיעוט הלבן לשלטון דמוקרטי ושווה בשנות התשעים של המאה העשרים וכיהן כנשיא בין השנים 1994 ו-1999.

הנשיא פרס: "הוא שילם מחיר אישי יקר"

"העולם איבד מנהיג בעל שיעור קומה עצום ששינה את נתיב ההיסטוריה". כך נאמר בהודעת אבל מיוחדת שפרסם נשיא המדינה, שמעון פרס, עם היוודע דבר מותו של נלסון מנדלה – שהלך אמש לעולמו בגיל 95.

"בשמי ובשם כל אזרחי ישראל אנו אבלים יחד עם כל מדינות העולם ועם אזרחי דרום אפריקה אשר איבדו מנהיג דגול שהעניק השראה לעם הדרום אפריקני ולעולם כולו", נאמר בהודעת נשיא המדינה.  "נלסון מנדלה היה לוחם זכויות האדם שהטביע חותם במלחמה נגד אפליה וגזענות והיה חסיד נלהב של הדמוקרטיה, מגשר מוערך, חתן פרס נובל לשלום, ומעל הכל בונה גשרי שלום ודיאלוג, אשר שילם מחיר אישי יקר כאשר ישב שנים ארוכות בכלא ונלחם למען בני עמו ובני העולם כולו, נגד אפליה וגזענות. מורשת נלסון מנדלה לעמו ולעולם תישאר חקוקה בדפי ההיסטוריה ובלבבות כל אלה שנגע בחייהם, ושיזכרו אותו לנצח".

נתניהו: "מעולם לא גבה לבו"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אומר בהודעת האבל שפרסם: "נלסון מנדלה היה מדמויות המופת של תקופתנו. הוא היה אבי עמו, איש חזון, לוחם חירות ששלל אלימות. הוא נתן דוגמה אישית לבני עמו בשנים הארוכות בהן ישב בכלא. מעולם לא גבה ליבו. הוא פעל לאיחוי הקרעים בתוך החברה הדרום אפריקנית והצליח באישיותו למנוע התפרצויות של שנאה על רקע גזעני. הוא ייזכר כאבי דרום אפריקה החדשה וכמנהיג מוסרי ראשון במעלה".

גם יו"ר האופוזיציה, יצחק (בוז'י) הרצוג, פרסם הודעת אבל: "נלסון מנדלה שהלך לעולמו אמש היה לוחם חופש אמיץ לב ששינה את העולם והקדיש את חייו למחיקת האפרטהייד. בקיץ האחרון, בעת ביקורי בקהילה היהודית בדרום אפריקה נפגשתי עם מנהיגים ומשפחות יהודיות שנאבקו באפרטהייד וליוו את נלסון מנדלה מגיל צעיר במאבקיו המשפטיים, בעשרות שנים בכלא ובעת שהפך לנשיא הנבחר הראשון של דרום אפריקה. זכיתי לפגוש אותו במשרד ראש הממשלה בעת ביקורו בישראל בשנת 2000. מופת לעולם כולו בעל קול מוסרי נדיר. תנחומיי לעם הדרום אפריקאי שהיה קשור למנהיגו באהבה ענקית".

אובמה: "אני אחד מהמיליונים ששאבו השראה"

בוושינגטון כינס נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, מסיבת עיתונאים מיוחדת, בה ספד למנדלה. "אני אחד מהמיליונים ששאבו השראה מנלסון מנדלה", אמר אובמה. "הפעילות הפוליטית הראשונה שלי הייתה מחאה נגד האפרטהייד. למדתי את דבריו ואת כתביו. היום שהוא שוחרר מהכלא נתן לי תחושה לגבי מה שאפשר לעשות כשמקדישים את עצמנו. כל עוד אני חי אני אנסה ללמוד מה שאפשר ממנו. איבדנו את אחת הדמויות האמיצות ומעוררות ההשראה שהיו עמנו על פני כדור הארץ. שאלוהים יברך את זכרו".

נלסון מנדלה בצעירותו 1937 (צילום: ויקיפדיה)
נלסון מנדלה בצעירותו 1937 (צילום: ויקיפדיה)

מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, אמר: "מאבקו של נלסון מנדלה לכבוד, לשוויון ולחירות היווה השראה לאנשים רבים ברחבי העולם. איש לא עשה יותר בתקופתנו למען קידום הערכים והשאיפות של האו"ם". שר החוץ של צרפת, לורן פביוס, ספד למנדלה ואמרי כי "היה חלוץ המאבק לחירות. הוא היה אביה של דרום אפריקה, מנהיג כריזמטי שהלך לעולמו".

נלסון מנדלה נולד ב-18 ביולי 1918 במבזו, מחוז טרנסקיי שבדרום אפריקה. מנדלה היה בן לשבט הת'מבו. תרגום השם האפריקני שניתן לו – "רוֹלִיהְלַאלַה" – הוא "למשוך ענף של עץ", שמשמעותו "עושה הצרות". הכינוי האנגלי "נלסון" ניתן לו בידי מורה בבית הספר המקומי.

ב־1942 הצטרף מנדלה לשורות מפלגת השחורים, הקונגרס הלאומי האפריקאי (ANC). ב־1944 סייע להקמת ליגת הנוער של ה־ANC. ב־1952 הוא נבחר לרכז המתנדבים בקמפיין ההתנגדות למשטר האפרטהייד. הוא נסע ברחבי דרום אפריקה וארגן פעילות מחאה נגד חוקי ההפרדה הגזעית המפלים נגד השחורים, שהיו הרוב במדינה. לאחר הוצאת ה־ANC אל מחוץ לחוק בדרום אפריקה ירד מנדלה למחתרת, והשתתף בהקמת הזרוע הצבאית של ה-ANC. מנדלה הורשע בביצוע ובאחריות שורת מעשי טרור שכוונו נגד השלטון ונשפט למאסר עולם.

מנדלה היה כלוא בדרא"פ 27 שנים, מתוכן 18 שנים באי רובן עד מרץ 1982. במהלך תקופת מאסרו הפך מנדלה לסמל המאבק באפרטהייד. שמו התפרסם בעולם כולו והחל מאבק בינלאומי לשחררו. בתקופה האחרונה של מאסרו החל מנדלה לקיים מגעים חשאיים עם אישי ממשל בכירים, ובהם הנשיא פרדריק וילם דה קלרק. מנדלה שוחרר מהכלא ב־11 בפברואר 1990, לאחר שהוא וחבריו ל־ANC הסכימו להשעות את המאבק המזוין ולקיים משא ומתן עם השלטון.

אבי האומה

מנדלה ודה קלרק הובילו את דרום אפריקה לפירוק משטר ההפרדה הגזעית ולעריכתן של בחירות דמוקרטיות אמיתיות ראשונות ב־1994, שבהן הותר לראשונה לאזרחים שחורים ובני תערובת ("צבעונים") להצביע. על פעילותם זאת זכו מנדלה ודה קלרק בשנת 1993 בפרס נובל לשלום.

לאחר פרישתו מן הנשיאות ב־1999 הוא הפך מעורב במספר רב של ארגונים חברתיים וארגונים העוסקים בזכויות אדם. ביוני 2004 בגיל 85, הודיע מנדלה כי הוא פורש מן החיים הציבוריים. בריאותו הידרדרה בשנים האחרונות ולדבריו הוא רצה ליהנות מהזמן עם משפחתו ככל שבריאותו תרשה זאת.

מנדלה נחשב ממנהיגי המאבק נגד משטר האפרטהייד ונבחר על ידי תושבי דרום אפריקה כ"אבי האומה". מנדלה היה ידוע כאדם מוערך בעולם וזכה בפרסים רבים, כמו: פרס נובל לשלום לשנת 1993, ‏פרס סחרוב לחופש המחשבה לשנת 1988, מסדר ההצטיינות הבריטי, מדליית החירות הנשיאותית ומדליית הזהב של הקונגרס של ארצות הברית, ואף נבחר לאיש השנה של מגזין "טיים".

ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון,  אמר בתגובה על מות מנדלה, שעזיבתו "כיבתה את האור הזוהר בעולם הזה. נלסון מנדלה היה גיבור בן זמננו".

[related-posts] 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן