Skip to content

כ-170 בני אדם נהרגים כל שנה בתאונות דרכים בחודשי החורף

בחודשי החורף (נובמבר-מרץ), מתרחשות כל שנה כ-34 אלף תאונות דרכים ונפגעים כ-14 אלף בני אדם בממוצע. לתקינות הצמיגים יש חשיבות גבוהה במיוחד בכביש רטוב. בביקורת של משרד התחבורה נבדקו 1,181 כלי רכב, כאשר 144 (12.2%) כלי רכב הורדו מהכביש בשל ליקויים בצמיגים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מנתוני עמותת "אור ירוק", המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, עולה כי כ-170 בני אדם נהרגים בממוצע בחודשי החורף (נובמבר-מרץ), מדי שנה (2003-2012). בחודשי החורף מתרחשות כ-34 אלף תאונות דרכים (נתוני הרשות הלאומית) ונפגעים כ-14 אלף בני אדם בממוצע, חלקם בשל מזג האוויר הרטוב.

מביקורת של משרד התחבורה, שנערכה בחודש שעבר, נבדקו 1,181 כלי רכב, כאשר 144 כלי רכב, המהווים 12.2% מסך כלי הרכב שנבדקו, הורדו מהכביש בשל ליקויים מסוכנים וליקויים מחייבי תיקון. ב-36% מכלי הרכב שנבדקו נמצא ליקוי כלשהו בצמיגים.

צמיג תקין (צילום דני בר)

נהיגת בחורף שונה מכל נהיגה אחרת בשל תנאי הדרך. הכביש רטוב, מרחק העצירה מתארך, יש יותר שעות חושך, הכביש מתמלא בתערובת של מים, שמן ואבק ופוגע באחיזת הצמיגים בכביש. לכן, יש להוריד את מהירות הנסיעה ב-10 קמ"ש לפחות ולהגדיל את המרחק מכלי הרכב שמלפנים. מומלץ להשאיר פתח בחלון על מנת שאוויר צח יכנס וימנע אדים ותחושת עייפות. כדאי לתכנן את מסלול הנסיעה ולהתלבש בלבוש קליל ולא כבד ומסורבל.

בתחילת החורף, מומלץ לבדוק את כלי הרכב במוסכים המורשים, אשר חלקם מעניקים בדיקת חורף בחינם. מה מומלץ לבדוק?

• יש לוודא כי צמיגי הרכב תקינים ולא שחוקים או יבשים וכי לחץ האוויר בהם תקין.
• יש לוודא כי מגבי הרכב לא יבשים וכי יש מים במיכל המגבים.
• יש לוודא כי המצבר, האורות, והבלמים תקינים ומוכנים לנסיעה תחת גשם ובוץ.

מתנדבי "אור ירוק" ביצעו לקראת החורף פעילות לבדיקות לחץ האוויר בצמיגים בכלי הרכב ב-50 ישובים ברחבי הארץ. מתוך כ-1,200 כלי רכב שנבדקו, ב-217 כלי רכב (כמעט כל כלי רכב חמישי – 18%) נמצא כי לחץ האוויר בצמיגים לא היה תקין. במהלך הבדיקה חילקו המתנדבים חומרי הסברה לנהגים על חשיבות לחץ אוויר נכון בצמיג וכי צמיג תקין יכול לעשות את ההבדל בין חיים ומוות.

עמותת אור ירוק מדגישה בפרסומיה כי "לחץ אוויר שגוי מגדיל את צריכת הדלק, שוחק את הצמיג, פוגע ביציבות הרכב ומסכן את נוסעי הרכב. לכן, המדינה חייבת להגביר את ההסברה אודות חשיבות הצמיג ולהגביר את בדיקות הצמיגים כנגד אוטובוסים שמסיעים עשרות אנשים ומשאיות וכלי רכב כבדים".

הצמיג הוא החוליה המקשרת בין כלי הרכב לכביש. לחץ אוויר נמוך מגדיל את שטח החיכוך עם משטח הנסיעה, גורם לצמיג התחממות יתר ומהווה גורם מרכזי ממקרי התקר. צמיגים שחוקים, לא תקינים או עם לחץ אוויר נמוך, יכולים להאריך את מרחק הבלימה ב-60%. ירידה של 40% בלחץ האוויר מגדילה משמעותית את הסיכוי להתפוצצות הצמיג במהלך נסיעה.

כל שינוי בלחץ האוויר משנה את פרופיל הצמיג ואת רוחב משטח האחיזה העשוי חריצים, ובהתאם לזאת משפיע גם על אחיזת הצמיג את הכביש. צמיג בלחץ אויר שגוי לא בנוי להתמודד עם העומסים, הכוחות והחום הנוצרים בו, עד שלבסוף הצמיג נכנע ומתפוצץ, לעיתים בנסיעה מהירה. התוצאה עלולה להגיע לאיבוד שליטה ואף להתהפכות.

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "בתנאי מזג אויר קשים כמו: גשם, רוחות וערפל, מחריפה הסכנה להחלקה ולאיבוד שליטה על הרכב. על הממשלה להשקיע תקציבים באיתור מפגעים אפשריים ובהגברת מודעות הנהגים, לנהיגה בתנאי חורף".

1 Comment

  1. אמיר
    8 בדצמבר 2013 @ 12:45

    אין ספק שיש לעשות קצת "רענון" לפני שנכנסים לתקופת החורף כאן בארץ. אנשים נוטים לזלזל ולנסוע בדיוק כמו עד עכשיו וזה פשוט לא עובד והתוצאה תאונות מיותרות שגובות חיים. צריך לבדוק את הצמיגים, להוריד את המהירות, לשמור מרחק ובעיקר להמנע מהסחות דעת. יש מערכות התרעה מיוחדות שעוזרות לשמור על נהיגה נכונה, אייווקס למשל מצפצפת במידה ולא שומרים מספיק מרחק, סוטים מנתיב או חס וחלילה עומדים בפני התנגשות חזיתית. אני לא חשבתי פעמיים (למרות שהמחיר קצת גבוה) והתקנתי את המערכת ברכב של המשפחה. מבחינתי כל מחיר שווה כדי לשמור על הילדים שלי בטוחים

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן